A1GP: Jeroen Bleekemolen over bandenstrategie

In de A1GP is de strategie die je toepast erg belangrijk. Alle teams rijden met hetzelfde materiaal en de verschillen zijn klein. Dus de strategie kan soms net het verschil maken. En dan bedoel ik niet alleen de strategie tijdens de hoofdrace, maar ook hoe je het hele weekend omgaat met bijvoorbeeld de banden.
Tekst: Jeroen Bleekemolen
We hebben in de A1GP per weekend vijf sets banden tot onze beschikking. Daarnaast mag je een oud setje banden uit de vorige race gebruiken voor de rookietest. Deze mag je alleen tijdens die rookietest gebruiken. Tijdens de eerste normale vrije training begint iedereen op nieuwe banden; de eerste van de vijf sets. Die eerste vrije training geeft vaak nog een vertekend beeld. Er zijn iedere race een aantal rijders die zowel de rookietest doen als de rest van het weekend rijden. Zij kunnen tijdens die eerste vrije training meteen veel uit hun nieuwe banden halen, omdat ze al een uurtje op oude banden hebben gereden. Op sommige circuits is dit voordeel niet zo groot, maar vooral de circuits waar de banden enorm snel afbouwen hebben ze er veel aan.
Onze Cooper-banden bouwen vaak snel af. Zo snel zelfs, dat ik al vaak meegemaakt heb dat je eerste ronde meteen je snelste in de sessie is. En dat terwijl je zelf nog niet op je maximum zit. Ook in Brno was dat het geval. Met mijn eerste ronde stond ik meteen vierde. Duitsland was snelste, zelfs één seconde sneller. Hij had dan ook al gereden in de rookietest. Maar de rest van het weekend stond hij er niet zo goed meer bij. In Sepang slijten de banden ook erg hard, dus als we bijvoorbeeld top vijf staan in de eerste vrije training met rookies voor ons is dat een goed begin.
Tegen het eind van die vrije training kunnen we in verhouding vaak veel beter zien hoe het gaat. Alleen dat zie je niet terug in de uitslag. Zaterdagochtend rijden we normaal gesproken de hele training op dezelfde banden. Dan is het voor iedereen gelijk en krijg je al een beter beeld. Alleen worden de banden vaak zoveel langzamer, zodat het weer moeilijk is om de auto goed af te stellen. De vijfde set krijgen we pas op zondag, wat dus inhoudt dat je drie nieuwe sets hebt voor de kwalificatie. Bijna nooit gebruikt iemand een extra set op zaterdagochtend tijdens de vrije training, omdat het gewoon zonde is. Je kunt beter extra banden hebben voor de kwalificatie.
Dan moet je gaan kijken wanneer je de drie nieuwe sets gebruikt tijdens die kwalificatie. Je hebt vier sessies die allemaal belangrijk kunnen zijn. Want als er een rode vlag komt of je maakt een foutje of je hebt verkeer, kan het gebeuren dat je een sessie geen (goede) tijd hebt. Je begint daarom bijna altijd op nieuwe banden in Q1, omdat je dan in ieder geval een goede tijd kan neerzetten. Begin je op oude banden, dan kun je een goed tijd vergeten in Q1. Gaat er dan iets fout in Q2, sta je nergens voor de sprintrace. Meestal bewaar je één nieuw setje voor Q4, want dan is de baan vaak het snelste. Alleen in Sepang was dit vorig jaar niet zo. Door de oplopende temperatuur werd de baan langzamer. Dus daar doen we het misschien weer anders.
De keuze die je normaal moet maken is dus nieuwe banden in Q2 of Q3. Neem je de banden mee uit Q1 naar Q2, dan kun je normaal gesproken niet meer harder. Dan heb je het risico te zakken voor de startopstelling van de sprintrace. Dat hadden wij in Brno. We gingen van P2 naar P5. Ik spinde in Q2, maar had toch mijn tijd niet meer kunnen verbeteren op oude banden. Dan heb je wel weer een extra kans voor de kwalificatie van de hoofdrace. Als je nog maar één nieuwe set over hebt voor Q3 en Q4 en je hebt net op de nieuwe banden druk verkeer, dan mis je de boot.
Het blijft een moeilijke keuze en ieder circuit is weer anders. Je houdt rekening met de snelheid die je hebt en hoe de baan verandert (vuil, temperatuur, etc). En je kijkt natuurlijk na Q1 of je blij bent met je tijd. Hoe we het in Sepang gaan doen weten we nog niet. Dat zal best een lange discussie kunnen worden. Maar dat is goed. Met veel input kom je vaak op de beste ideeën. Over de rest van de strategie van het weekend vertel ik jullie later meer.
Groeten,
Jeroen
AUTOSPORT.nl biedt iedereen de mogelijkheid om vragen aan Jeroen te stellen. Stuur je vraag naar info@autosport.nl onder vermelding van "Vraag aan Jeroen" en wij leggen hem voor aan Jeroen. De beste vragen worden in een artikel op AUTOSPORT.nl door Jeroen beantwoord.