Sportscars: Honda-topman Clarke slaat LMP2-project bij afscheid hoog aan
Robert Clarke, de stuwende kracht achter Honda Performance Development in de VS neemt definitief afscheid van de sport. Honda Performance Development werd in 1993 opgericht en hield zich onder meer bezig met motorenprogramma’s in CART en de IRL.
Tekst Willem J. Staat

Robert Clarke van Honda slaat het huidige Acura LMP2-project hoger aan dan alle
voorgaande activiteiten in CART en de IRL. Foto: Honda USA
Honda topman slaat Acura LMP2 project bij vertrek hoog aan
Robert Clarke, 58, de drijvende kracht achter HPD dat in 1993 in Califorrnië gevestigd werd, neem definitief afscheid van de autosport. Clarke was de man, die verantwoordelijk was voor de succesvolle Honda-motoren in het CART-tijdperk. Later switchte Honda naar de rivaliserende IRL en is na het vertrek van Toyota als motorenleverancier, de enig overgebleven motorenfabrikant in de Indycar-series. Clarke haalde bij zijn vertrek indirect uit naar beide kampioenschappen: “Met Honda hebben wij veel bereikt en ik had graag gewild dat we beide partijen in Indycar- en Champcar tot elkaar hadden kunnen brengen. Wat dat betreft is er nog heel veel werk aan de winkel. Ons doel was om de eenzitterracerij weer terug aan de top te brengen. Want deze tak van autosport staat bij Honda bovenaan de ranglijst.” Clarke zal bij Honda een adviserende functie gaan vervullen.
Hoewel Honda-motoren met Alex Zanardi, Gil de Ferran en Juna Pablo Montoya grote successen boekte achtte Clarke ze ondergeschikt aan het laatste Honda-project in de American Le Mans Series. Tekenend is dat Clarke het Acura LMP2 project hoger aanslaat dan alle voorgaande projecten. Clarke: “Die overwinning op Sebring in de LMP2 klasse was het absolute hoogtepunt in mijn carrière. Wij ontwikkelden die motor zonder steun vanuit Japan of Ilmor. HPD deed het helemaal zelf. En daar ben ik enorm trots op. Dat wij direct tegen topfabrikanten wonnen geeft een indicatie hoe sterk HPD eigenlijk wel niet is.” Rivaal Toyota was het jarenlange gezeur in de Amerikaanse eenzitterracerij beu en switchte naar NASCAR. Een overstap van Honda naar NASCAR acht Clarke uitgesloten. “Het is verschillende keren binnenskamers ter sprake gekomen, maar wij hebben hier voorlopig geen belangstelling voor” zegt Clarke. Misschien zou Clarke wel eens de man kunnen zijn, die achter de schermen een grote rol kan gaan spelen bij een eventuele “hereniging” van beide kampioenschappen?

Robert Clarke van Honda acht het huidige Acura LMP2-project van een hoger gehalte
dan de programma's van CART en IRL in het verleden. Foto: Fernandez Racing
Tekst Willem J. Staat

Robert Clarke van Honda slaat het huidige Acura LMP2-project hoger aan dan alle
voorgaande activiteiten in CART en de IRL. Foto: Honda USA
Honda topman slaat Acura LMP2 project bij vertrek hoog aan
Robert Clarke, 58, de drijvende kracht achter HPD dat in 1993 in Califorrnië gevestigd werd, neem definitief afscheid van de autosport. Clarke was de man, die verantwoordelijk was voor de succesvolle Honda-motoren in het CART-tijdperk. Later switchte Honda naar de rivaliserende IRL en is na het vertrek van Toyota als motorenleverancier, de enig overgebleven motorenfabrikant in de Indycar-series. Clarke haalde bij zijn vertrek indirect uit naar beide kampioenschappen: “Met Honda hebben wij veel bereikt en ik had graag gewild dat we beide partijen in Indycar- en Champcar tot elkaar hadden kunnen brengen. Wat dat betreft is er nog heel veel werk aan de winkel. Ons doel was om de eenzitterracerij weer terug aan de top te brengen. Want deze tak van autosport staat bij Honda bovenaan de ranglijst.” Clarke zal bij Honda een adviserende functie gaan vervullen.
Hoewel Honda-motoren met Alex Zanardi, Gil de Ferran en Juna Pablo Montoya grote successen boekte achtte Clarke ze ondergeschikt aan het laatste Honda-project in de American Le Mans Series. Tekenend is dat Clarke het Acura LMP2 project hoger aanslaat dan alle voorgaande projecten. Clarke: “Die overwinning op Sebring in de LMP2 klasse was het absolute hoogtepunt in mijn carrière. Wij ontwikkelden die motor zonder steun vanuit Japan of Ilmor. HPD deed het helemaal zelf. En daar ben ik enorm trots op. Dat wij direct tegen topfabrikanten wonnen geeft een indicatie hoe sterk HPD eigenlijk wel niet is.” Rivaal Toyota was het jarenlange gezeur in de Amerikaanse eenzitterracerij beu en switchte naar NASCAR. Een overstap van Honda naar NASCAR acht Clarke uitgesloten. “Het is verschillende keren binnenskamers ter sprake gekomen, maar wij hebben hier voorlopig geen belangstelling voor” zegt Clarke. Misschien zou Clarke wel eens de man kunnen zijn, die achter de schermen een grote rol kan gaan spelen bij een eventuele “hereniging” van beide kampioenschappen?

Robert Clarke van Honda acht het huidige Acura LMP2-project van een hoger gehalte
dan de programma's van CART en IRL in het verleden. Foto: Fernandez Racing