DTM: Mika Häkkinen stopt ermee

Mika Häkkinen houdt ermee op. Dat maakte de Fin vandaag bekend tijdens het evenement "Stars & Cars", de jaarlijkse seizoensafsluiting van Mercdes-Benz Motorsport bij het Mercedes-Benz-museum in Stuttgart-Untertürkheim. Häkkinen, die in 1998 en 1999 met het McLaren-Mercedes-team de wereldtitel in de Formule 1 veroverde, kwam de afgelopen drie seizoenen voor Mercedes-Benz uit in de DTM. In totaal behaalde hij drie overwinningen: de eerste al in zijn derde DTM-race in 2005 op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen, de tweede in een niet geheel onomstreden race in mei van dit jaar op de EuroSpeedway Lausitz en de derde, tevens laatste, op 15 juli van dit jaar op het circuit van Mugello (boven). Daar profiteerde hij heel slim van een dreigende safety-car-situatie door een ronde eerder dan de concurrentie binnen te komen voor de verplichte pitstop, waarna hij als leider in de wedstrijd achter de safety-car kon aansluiten en vervolgens de overwinning veiligstelde.
Tekst: René de Boer
Foto: Matthé IJzerman
Via Opel Lotus en Brits Formule 3 kwam Häkkinen in 1991 in de Formule 1 terecht. Hij startte zijn loopbaan voor Team Lotus tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten. In 1993 stapte hij over naar McLaren, aanvankelijk als testrijder, maar hij werd al snel een vaste Grand Prix-coureur voor het team nadat Michael Andretti vanwege slechte resultaten voortijdig opstapte. Na het vertrek van Senna naar Williams in 1994 werd Häkkinen de nummer 1-rijder van McLaren. Met de komst van Mercedes-Benz als motorenleverancier voor het team in 1996 werden ook de resultaten voor Häkkinen steeds beter en in 1997, het eerste jaar van de "Silberpfeile" dankzij sponsor West, behaalde de Fin zijn eerste overwinning in de Grand Prix van Europa op het circuit van Jerez. In de beide volgende seizoenen won Häkkinen twee maal op rij de wereldtitel. In 2001 zette hij een punt achter zijn Grand Prix-loopbaan, zijn laatste overwinning in de hoogste divisie van de autosport behaalde hij tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten op het circuit van Indianapolis, een emotionele aangelegheid enkele weken na de gebeurtenissen van 11 september. Lang in herinnering blijft ongetwijfeld ook nog Häkkinens zege tijdens de Grand Prix van België in 2000, toen hij opzien baarde door Michael Schumacher en Ricardo Zonta tussendoor te passeren.
Terugkeer in de DTM na drie jaar pauze
Na drie jaar pauze, waarin hij ondermeer vader werd van zoon Hugo, slaagde Mercedes-Benz-sportdireceur Norbert Haug erin om Häkkinen aan te trekken voor deelname aan de DTM. Zijn komst in 2005 baarde heel wat opzien in de toerwagenklasse en in mei 2005 had Häkkinen een fantastische week: eerst schonk zijn vrouw Erja het leven aan dochtertje Aina Julia, vervolgens behaalde hij in Spa met de C-Klasse zijn eerste pole-position in de DTM en daags erna liet hij zijn eerste overwinning aantekenen. Vorig jaar verliepen de zaken voor Häkkinen in de DTM niet optimaal en dit jaar zat hij er weliswaar goed bij (samen met Martin Tomczyk en Jamie Green wist hij twee races te winnen), maar hij voelde zich ook het slachtoffer van discutabele beslissingen van wedstrijdleiding en bobo's. Op de Lausitzring werden de punten gehalveerd vanwege allerlei onregelmatigheden en Häkkinen kreeg na een aanrijding met Martin Tomczyk in de DTM-race van Barcelona een draconische straf opgelegd: een boete van 20.000 Euro (plus nog eens 2.000 Euro omdat hij al van het circuit was afgereisd voordat de sportcommissarissen een beslissing hadden genomen) plus tien plaatsen terugzetting in de startopstelling voor de volgende race. Bij meerdere gelegenheden uitte Häkkinen zijn ongenoegen over deze gang van zaken.
"Slecht nieuws en goed nieuws"
Het is niet onwaarschijnlijk dat deze feiten een rol hebben gespeeld bij Häkkinens beslissing om nu te stoppen met de DTM. De Fin maakte het nieuws zaterdag bekend tijdens het evenement "Stars & Cars" in Stuttgart. "Ik heb slecht nieuws en goed nieuws", verklaarde hij. "Het slechte nieuws is dat ik stop met racen. Het goede nieuws is dat mijn auto beschikbaar komt voor iemand anders". Welke gevolgen deze beslissing heeft voor de rijdersbezetting van Mercedes-Benz in de DTM valt op het moment nog moeilijk te zeggen. Alexandros Margaritis wordt getipt als kandidaat voor een nieuwe auto, terwijl er binnenkort een test plaatsvindt met jonge rijders uit het Mercedes-Benz-Formule 3-kader, die dan wellicht weer één of merdere plaatsen in de "Jahreswagen" zouden kunnen opvullen. Tot dat Formule 3-kader behoren zoals bekend ook twee Nederlanders...