Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Zinderende ALMS slotwedstrijd op Laguna Seca

De allerlaatste ALMS-wedstrijd op het circuit van Laguna Seca eindigde met een fotofinish zoals je die tegenwoordig in de autosport nog maar zelden ziet. Het was een perfecte reclame voor het lange-afstandsracen.

Tekst Willem J. Staat

start_laguna_seca
Start van een zinderende klassieker op Laguna Seca. Foto: Porsche

Audi wint zinderende finale
Hoewel de strijd in de LMP1 en LMP2 klasses al voortijdig waren beslist was de strijd op de baan nog volledig open. In de kwalificatie zorgde men bij Porsche al voor een verrassing. Pole-sitter Sascha Maassen verbeterde met zijn Porsche RS Spyder het baanrecord voor de LMP1 categorie met maar liefst 3,5 seconden en was daarmee nog aanmerkelijk sneller dan de Audi R10 TDI LMP1 bolides.

Evenals op Road Atlanta volgde de ontknoping pas in de allerlaatste ronde. Zowel Audi-coureur Dindo Capello en de Fransman Romain Dumas maakten nog kans op de overwinning. Dumas: “Ik kon in het laatste uur verschillende keren aan Dindo Capello voorbijgaan. Ik reed werkelijk op de limiet, maar op de rechte stukken heeft hij natuurlijk veel meer pk’s.” In de allerlaatste ronde versloeg Dindo Capello de Porsche-coureur met een verschil van slechts 0.410 seconden. Porsche Motorsportbaas Hartmut Kristen: “Spannender kon het eigenlijk niet zijn, wat een mooie reclame voor het lange-afstandsracen. Met acht overall overwinningen kunnen we meer dan tevreden zijn, Wij hebben veel meer gekregen dan wij verwacht hadden.”

Dindo Capello: “Ik geloof dat dit wel de allermooiste overwinning uit mijn carriere is Mijn voorbanden hadden totaal geen grip meer en ik moest er hard voor vechten. Omdat ik constant op de limiet moest rijden was ik bang om fouten te maken. Die Porsche bleef wel erg groot in mijn achteruitkijkspiegels. Maar leeftijd en ervaring helpen toch wel in zulke situaties.”

Allan McNish: “Een fantastische overwinning. Vier uur lang hebben we als leeuwen tegen het team van Penske moeten vechten. Na de pitstops is het ons steeds weer gelukt om voor het team van Penske op de baan te komen. Ik ben erg trots op het Audi-Team.”

De Audi R10 TDI van Marco Werner/Mike Rockenfeller eindigde als derde, hoewel zij in het begin van de wedstrijd betrokken waren bij een aanrijding met de Acura van Stefan Johnasson. Omdat de motorkap gewisseld moest worden vielen zij aanvankelijk naar de negende plaats terug. In de GT1 klasse ging de zege naar de Corvette C6R van Olivier Beretta en Oliver Gavin, die als elfde algemeen eindigden, terwijl in de GT2 klasse de Ferrari 430GT2 van Mika Salo en Jamie Melo zegevierden.

podium_laguna_seca
LMP1 podium Laguna Seca. Foto: Audi Sport

UITSLAG
1. Allan McNish/Dindo Capello Audi R10 TDI LMP1 157 ronden
2. Timo Bernhard/Romain Dumas Penske Porsche RS Spyder LMP2 157 ronden
3. Marco Werner/Mike Rockenfeller Audi R10 TDI LMP1 157 ronden
4. Sascha Maassen/Ryan Briscoe Penske Porsche RS Spyder LMP2 157 ronden
5. Adrian Fernandez/Luis Diaz Lola B06-43 LMP2 157 ronden
6. Bryan Herta/Tony Kanaan Acura ARX LMP2 157 ronden
7. Chris Dyson/’Guy Smith Porsche RS Spyder LMP2 157 ronden
8. Andy Wallace/Butch Leitzinger Porsche RS Spyder LMP2 156 ronden
9. Jamie Campbell Walter/Harold Primat Creation CA07 LMP1 154 ronden
10.Tom Chilton/Darren Manning Zytek O7S LMP1 153 ronden

Snelste ronde
Sascha Maassen 1.12.127 Porsche RS Spyder.










Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet