Sportscars: Audi wint LMP1 titel tijdens Petit Le Mans
De tiende editie van de Petit Le Mans op Road Atlanta eindigde in een spectaculair duel tussen de Penske Porsche RS van Romain Dumas en Dindo Capello. Een safety-carfase zorgde ervoor dat de wedstrijd in het voordeel van de R10 TDI Capello werd beslist.
Tekst Willem J. Staat
Allan McNish en Dindo Capello behalen na een fantastisch gereden wedstrijd de titel
in de LMP1 klasse tijdens Petit Le Mans op Road Atlanta. Foto: Audi Sport
Safetycarfase beslist Petit Le Mans
Een safetycarfase 22 ronden voor het einde van de wedstrijd betekende dat de wedstrijd in het voordeel van Dindo Capello beslist werd. Op dat moment ging de Fransman Romain Dumas met zijn Penske Porsche RS met ruim 35 seconden voorsprong aan de leiding. Na de herstart maakte Dumas tegen Capello nog weinig kans op de overwinning. Maar Dumas deed er in de slotfase werkelijk alles aan om het contact met zijn rivaal te behouden. De LMP1 Audi R10 TDI is immers 200 pk. sterker. Alleen bij het dubbelen van langzamere deelnemers verloor Dumas even het contact. Uiteindelijk bedroeg het verschil in deze tiende editie van Petit Le Mans op de finish slechts 0,923 seconden. Porsche Sportchef Hartmut Kristen: “Ik geloof niet dat het een schande is om op deze manier een wedstrijd te verliezen, spannender kan de autosport niet zijn toch? Persoonlijk vind ik dat er niets aan het reglement veranderd moet worden. De fans hebben een prachtige race gezien.”
Zege aan zijden draadje
Eigenlijk hing de zege aan een flinterdun draadje. Na drie wedstrijd reed Allan McNish vol in op drie spinnende LMP bolides. Voor Audi was het een wonder dat het slechts bij een beschadigde neus bleef, die snel vervangen kon worden. Marco Werner in de tweede LMP1 Audi R10 TDI kende minder geluk. Een GT1 Corvette gooide de deur dicht, waardoor Werner van de baan spinde. Met een zwaar beschadigde R10 TDI wist Werner de pits nog te bereiken. Maar de combinatie Werner/Luhr speelde geen enkele rol van betekenis meer. Al tijdens de training had Emanuelle Pirro een lichte hersenschudding opgelopen en de Italiaan werd door de medici dan ook afgeraden om te starten. DTM-coureur Lucas Luhr die door Audi voor dit weekend van zijn verplichtingen was vrijgesteld en in de GT2-klasse voor het team van Petersen Motorsports/White Lightning Racing in een Ferrari F430 uitkwam, werd door Dr. Ulrich verzocht om als plaatsvervanger van Pirro op te treden. Luhr moest dientengevolge zonder enige trainingskilometers als laatste starten maar reed een uitstekende wedstrijd. Lucas Luhr: “Het is wel erg ongewoon om zonder training in een auto te stappen en direct te gaan racen. Maar ik voelde wel aan dat ik over een goed ritme beschikte. Alles doet mij pijn en ik heb ontzettend veel last van kramp gehad, omdat het zitje geheel op Emanuelle Pirro was afgesteld. Ik geloof dat ik een goede vervanger was. Jammer van Marco’s crash, want toen lagen we tweede.”
Schitterende wedstrijd van Romain Dumas met de LMP2 Penske Porsche RS
Foto: Porsche
Tekst Willem J. Staat
Allan McNish en Dindo Capello behalen na een fantastisch gereden wedstrijd de titel
in de LMP1 klasse tijdens Petit Le Mans op Road Atlanta. Foto: Audi Sport
Safetycarfase beslist Petit Le Mans
Een safetycarfase 22 ronden voor het einde van de wedstrijd betekende dat de wedstrijd in het voordeel van Dindo Capello beslist werd. Op dat moment ging de Fransman Romain Dumas met zijn Penske Porsche RS met ruim 35 seconden voorsprong aan de leiding. Na de herstart maakte Dumas tegen Capello nog weinig kans op de overwinning. Maar Dumas deed er in de slotfase werkelijk alles aan om het contact met zijn rivaal te behouden. De LMP1 Audi R10 TDI is immers 200 pk. sterker. Alleen bij het dubbelen van langzamere deelnemers verloor Dumas even het contact. Uiteindelijk bedroeg het verschil in deze tiende editie van Petit Le Mans op de finish slechts 0,923 seconden. Porsche Sportchef Hartmut Kristen: “Ik geloof niet dat het een schande is om op deze manier een wedstrijd te verliezen, spannender kan de autosport niet zijn toch? Persoonlijk vind ik dat er niets aan het reglement veranderd moet worden. De fans hebben een prachtige race gezien.”
Zege aan zijden draadje
Eigenlijk hing de zege aan een flinterdun draadje. Na drie wedstrijd reed Allan McNish vol in op drie spinnende LMP bolides. Voor Audi was het een wonder dat het slechts bij een beschadigde neus bleef, die snel vervangen kon worden. Marco Werner in de tweede LMP1 Audi R10 TDI kende minder geluk. Een GT1 Corvette gooide de deur dicht, waardoor Werner van de baan spinde. Met een zwaar beschadigde R10 TDI wist Werner de pits nog te bereiken. Maar de combinatie Werner/Luhr speelde geen enkele rol van betekenis meer. Al tijdens de training had Emanuelle Pirro een lichte hersenschudding opgelopen en de Italiaan werd door de medici dan ook afgeraden om te starten. DTM-coureur Lucas Luhr die door Audi voor dit weekend van zijn verplichtingen was vrijgesteld en in de GT2-klasse voor het team van Petersen Motorsports/White Lightning Racing in een Ferrari F430 uitkwam, werd door Dr. Ulrich verzocht om als plaatsvervanger van Pirro op te treden. Luhr moest dientengevolge zonder enige trainingskilometers als laatste starten maar reed een uitstekende wedstrijd. Lucas Luhr: “Het is wel erg ongewoon om zonder training in een auto te stappen en direct te gaan racen. Maar ik voelde wel aan dat ik over een goed ritme beschikte. Alles doet mij pijn en ik heb ontzettend veel last van kramp gehad, omdat het zitje geheel op Emanuelle Pirro was afgesteld. Ik geloof dat ik een goede vervanger was. Jammer van Marco’s crash, want toen lagen we tweede.”
Schitterende wedstrijd van Romain Dumas met de LMP2 Penske Porsche RS
Foto: Porsche