Belcar: Gravity Moslers dominant. Revanche voor Haane/Stielstra
De beide Gravity Moslers vonden tijdens de voorlaatste wedstrijd van de Belcar Oriignal op Zolder een onverwacht felle tegenstander in de Porsche 997 GT3 van de combinatie Haane/Stielstra die uiteindelijk als derde zouden eindigen.
Tekst Willem J. Staat

De Mosler van Vincent Radermecker en Stephane Lemeret was op Francorchamps
niet te verslaan. Foto: Willem J. Staat
Moslers domineren beginfase
Beide Gravity Moslers namen vanaf de eerste startrij direct de kop aanvankelijk gevolgd door de Corvette Z06R van Mollekens/Hart, de Porsche 997 GT3 Cup van Dumarey/Soulet en de GS Viper van Mark J.Thomas/Kenneth Heyer. Daarachter vochten de Porsches van Jurgen van Hover, Ruben Maes en Fred Bouvy een prachtig wiel-aan-wiel gevecht uit. Terwijl de Gravity Moslers onverstoorbaar hun rondjes draaiden, duurde dit duel bijna een uur. Toen kwam de safetycar in actie vanwege een crash in Blanchimont.

Toch nog een kleine revanche voor de 24 Uur van Zolder, een derde podiumplek op
Spa voor Gosse Stielstra en Henk Haane. Foto: Willem J. Staat
Tactische zet First Motorsport
Op dat moment besloot men bij First Motorsport Gosse Stielstra binnen te halen, terwijl Henk Haane het stuur overnam. Deze tactische zet bracht na de reguliere stops van de Moslers Haane definitief aan de leiding. Al na korte tijd had Haane geen koppeling meer, maar omdat de Porsche ook op Michelin Supercup banden stond, kreeg Haane steeds meer last van onderstuur en kon zijn koppositie ten opzichte van de Mosler MT900 van Stephane Lemeret dan ook niet vasthouden. Haane: “Ik moest hem wel laten gaan, maar tegenover Yves Lambert gaf ik me niet zo gemakkelijk gewonnen. Ik geloof wel dat ik hem in die laatste paar ronden waar voor zijn geld gegeven heb.” Stielstra/Haane eindigden uiteindelijk als derde algemeen. Henk Haane: “Na de 24 Uur van Zolder had hier eigenlijk niemand meer op gerekend. Dat doet wel goed om als derde algemeen te eindigen.” Hoewel er achteraf mogelijk problemen rondom de remmen waren blijft de uitslag voorlopig “provisional”. GPR protesteerde achteraf eveneens tegen de PK Carsport Corvette omdat Anthony Kumpen wegens FIA verplichtingen in Nogaro aanwezig was. Kumpen stond wel op de Corvette ingeschreven. De vierde plek ging naar de Porsche van Stefan van Campenhoudt/Bart Couwbergs. De PK Carsport Corvette Z06R kwam niet verder dan een teleurstellende zevende plek, terwijl de 007 Aston Martin van Wim Coekelberghs en Ron Marchal slechts als tiende eindigde. Guillaume Dumarey verspeelt na de reguliere stop door een schuiver een goede uitgangspositie, en eindigt teleurstellend als negende achter de AD Sport Dodge Viper van Raf Vanthoor en Kris Wauters. Oudgediende Jason Watt verscheen eveneens in een Porsche samen met Lionel Vanadercam aan de start. Beide rijders zijn gehandicapt. Watt: “Lionel heeft mij om wat adviezen gevraagd en hier op Spa rij ik ontzettend graag." Helaas bleef het slechts bij vier ronden in de aangepaste GPR Porsche 997 GT3 Cup.

Prachtig gevecht tussen de Porsches van Jurgen van Hover, Fred Bouvy en Ruben
Maes in de openingsfase. Foto: Willem J. Staat
De titelstrijd tussen de teams van GPR en Gravity Racing wordt op 21 oktober op het circuit van Zolder tijdens het FIA GT-weekend beslist.
UITSLAG
1. Vincent Radermecker/Stephane Lemeret Mosler MT900 48 ronden
2. Vincent Vosse/Yves Lambert Mosler MT900 + 27.024 seconden
3. Gosse Stielstra/Henk Haane Porsche 997GT 3 Cup + 30.278 seconden
4. Stefan van Campenhoudt/Bart Couwbergs Porsche 996GT3 Cup + 1.00.594
5. Fred Bouvy/David Loix Porsche 997GT3 Cup + 1.00.713
6. Marc Duez/Ruben Maes Porsche 997 GT3 Cup + 1.19.809
7. Kurt Mollekens/David Hart Corvette Z06R + 1.42.787.
8. Raf Vanthoor/Kris Wauters Dodge Viper Comp + 2.06.856
9. Guillaume Dumarey/Marc Soulet Porsche 997 GT3 Cup + 2.17.405
10.Wim Coekelberghs/Ron Marchal Aston Martin DBRS 9 47 ronden
Tekst Willem J. Staat

De Mosler van Vincent Radermecker en Stephane Lemeret was op Francorchamps
niet te verslaan. Foto: Willem J. Staat
Moslers domineren beginfase
Beide Gravity Moslers namen vanaf de eerste startrij direct de kop aanvankelijk gevolgd door de Corvette Z06R van Mollekens/Hart, de Porsche 997 GT3 Cup van Dumarey/Soulet en de GS Viper van Mark J.Thomas/Kenneth Heyer. Daarachter vochten de Porsches van Jurgen van Hover, Ruben Maes en Fred Bouvy een prachtig wiel-aan-wiel gevecht uit. Terwijl de Gravity Moslers onverstoorbaar hun rondjes draaiden, duurde dit duel bijna een uur. Toen kwam de safetycar in actie vanwege een crash in Blanchimont.

Toch nog een kleine revanche voor de 24 Uur van Zolder, een derde podiumplek op
Spa voor Gosse Stielstra en Henk Haane. Foto: Willem J. Staat
Tactische zet First Motorsport
Op dat moment besloot men bij First Motorsport Gosse Stielstra binnen te halen, terwijl Henk Haane het stuur overnam. Deze tactische zet bracht na de reguliere stops van de Moslers Haane definitief aan de leiding. Al na korte tijd had Haane geen koppeling meer, maar omdat de Porsche ook op Michelin Supercup banden stond, kreeg Haane steeds meer last van onderstuur en kon zijn koppositie ten opzichte van de Mosler MT900 van Stephane Lemeret dan ook niet vasthouden. Haane: “Ik moest hem wel laten gaan, maar tegenover Yves Lambert gaf ik me niet zo gemakkelijk gewonnen. Ik geloof wel dat ik hem in die laatste paar ronden waar voor zijn geld gegeven heb.” Stielstra/Haane eindigden uiteindelijk als derde algemeen. Henk Haane: “Na de 24 Uur van Zolder had hier eigenlijk niemand meer op gerekend. Dat doet wel goed om als derde algemeen te eindigen.” Hoewel er achteraf mogelijk problemen rondom de remmen waren blijft de uitslag voorlopig “provisional”. GPR protesteerde achteraf eveneens tegen de PK Carsport Corvette omdat Anthony Kumpen wegens FIA verplichtingen in Nogaro aanwezig was. Kumpen stond wel op de Corvette ingeschreven. De vierde plek ging naar de Porsche van Stefan van Campenhoudt/Bart Couwbergs. De PK Carsport Corvette Z06R kwam niet verder dan een teleurstellende zevende plek, terwijl de 007 Aston Martin van Wim Coekelberghs en Ron Marchal slechts als tiende eindigde. Guillaume Dumarey verspeelt na de reguliere stop door een schuiver een goede uitgangspositie, en eindigt teleurstellend als negende achter de AD Sport Dodge Viper van Raf Vanthoor en Kris Wauters. Oudgediende Jason Watt verscheen eveneens in een Porsche samen met Lionel Vanadercam aan de start. Beide rijders zijn gehandicapt. Watt: “Lionel heeft mij om wat adviezen gevraagd en hier op Spa rij ik ontzettend graag." Helaas bleef het slechts bij vier ronden in de aangepaste GPR Porsche 997 GT3 Cup.

Prachtig gevecht tussen de Porsches van Jurgen van Hover, Fred Bouvy en Ruben
Maes in de openingsfase. Foto: Willem J. Staat
De titelstrijd tussen de teams van GPR en Gravity Racing wordt op 21 oktober op het circuit van Zolder tijdens het FIA GT-weekend beslist.
UITSLAG
1. Vincent Radermecker/Stephane Lemeret Mosler MT900 48 ronden
2. Vincent Vosse/Yves Lambert Mosler MT900 + 27.024 seconden
3. Gosse Stielstra/Henk Haane Porsche 997GT 3 Cup + 30.278 seconden
4. Stefan van Campenhoudt/Bart Couwbergs Porsche 996GT3 Cup + 1.00.594
5. Fred Bouvy/David Loix Porsche 997GT3 Cup + 1.00.713
6. Marc Duez/Ruben Maes Porsche 997 GT3 Cup + 1.19.809
7. Kurt Mollekens/David Hart Corvette Z06R + 1.42.787.
8. Raf Vanthoor/Kris Wauters Dodge Viper Comp + 2.06.856
9. Guillaume Dumarey/Marc Soulet Porsche 997 GT3 Cup + 2.17.405
10.Wim Coekelberghs/Ron Marchal Aston Martin DBRS 9 47 ronden