Ferrari Racing Days Hockenheim
Per jaar organiseert Ferrari een aantal Racing Days weekends Europa. Traditioneel waren de Ferrari Racing Days op zowel de Nürburgring als op Hockenheim in het verleden een absoluut hoogtepunt voor de Ferrari-diehards. Op Hockenheim had men zeker iets meer aandacht kunnen richten op het zestigjarige bestaan van de firma. Zowel Michael Schumacher als Rubens Barrichello waren in het verleden regelmatig te gast bij de Ferrari Racing Days. Op Hockenheim moest men het afgelopen weekend zonder Kimi Raikkonen of Felipe Massa stellen, maar er vielen verschrikkelijk veel mooie en zeldzame Ferrari’s te bewonderen.
Tekst en Foto’s Willem J. Staat
Maar liefst 10 ex-Schumacher F1 Ferrari's kwamen afgelopen weekend op Hockenheim
in actie
Ferrari Racing Days Hockenheim
Wie van Formule l en Ferrari houdt, had afgelopen weekend op Hockenheim moeten zijn. Bijna alle Formule l Ferrari’s uit het Schumacher-tijdperk kwamen tijdens de F1 Corsa Clienti in actie. Goed gevulde captains of industry of gentlemen racers gaven tot genot van de Ferrari-fans deze fraaie bolides nogmaals de sporen. Eigenlijk verloopt zo’n demo best aardig. Maar je moet niet verwachten dat je hier nu het nieuwe supertalent aantreft. De F1 Clienti beschikken over de steun van fabrieksingenieurs, die werkelijk alles in de gaten houden. Ook wordt van elke auto direct de data uitgelezen. Het doel van deze heren, genieten en de liefhebbers mee laten genieten. Normaal zijn er bij de Ferrari-Days nogal wat officiële medewerkers betrokken. Gezien de recentelijke ontwikkelingen bleken een aantal medewerkers zelfs geen toestemming gekregen te hebben om de Ferrari Racing Days logistiek te ondersteunen. Een Ferrari-woordvoerster: “In werkelijkheid was de situatie rondom de spionageaffaire nog iets slechter dan zoals die in de media werd weergegeven.” Behalve de recente Schumacher Ferrari’s reden er ook twee Formule l Ferrari’s waarbij de echte liefhebbers werkelijk stonden te watertanden. Beiden werden gereden door de Italiaan Pietro Tognoli die een ex-Villeneuve Ferrari 312T5 uit 1980 behoorlijk de sporen gaf, evenals een Alboreto 126C4 uit 1984.
De unieke 312T5 waar ooit Gilles Villeneuve in reed
Historische bolides
De Ferrari-weekends bestaan uit wedstrijden die meetellen voor de Shell Historic Challenge waar je soms de meest zeldzame auto’s in actie ziet. Hoogtepunt op Hockenheim was een Ferrari 312P die door de Brit David Franklin gereden werd. Deze ex-NART 312P schijnt door Ferrari ooit als coupé gebouwd te zijn, maar werd tot spyder omgebouwd. Volgens insiders schijnt deze bolide recentelijk voor het lieve bedrag van 12 miljoen Euro van eigenaar gewisseld te hebben. De Brit Irvine Laidlaw won beide historische wedstrijden in de C-categorie met een 312PB waarmee Ferrari begin zeventiger jaren definitief officieel afscheid uit de sportscar-racerij nam. Behalve Ferrari’s worden ook Maserati’s tijdens de Ferrari-Racing Days toegelaten. De Duitser Stefan Schollwoeck won met een Maserati uit 1932 een Historische wedstrijd meetellend om de Shell Ferrari Historic Challenge, terwijl een Maserati C6 uit 1937 in handen van Willy Balz zondag de wedstrijd won. Irvine Laidlaw zegevierde met zijn Maserati 250S uit 1957 tweemaal.
DSC-achtige pitstop in de F430 Challenge
European F430 Challenges
Tijdens een Ferrari-weekend komen de verschillende Europese Challenges eveneeens in actie. De Europese F430 Pirelli Trophy werd tweemaal door de Oostenrijker Philipp Baron gewonnen. Dat plaatwerk in de wedstrijd voor Gentlemen niet geschuwd werd, bleek afgelopen zaterdag. Een enorme crash in de “Spitzkehre” zorgde voor heel veel schade, waarbij verschillende auto’s volledig werden afgeschreven. De vangrail aan de binnenkant van de bocht scheen zelfs volledig te zijn verdwenen. Voor wie van Historie, Ferrari en racen, houdt is een bezoek aan de Ferrari Days in de toekomst zeker de moeite waard.
Tekst en Foto’s Willem J. Staat
Maar liefst 10 ex-Schumacher F1 Ferrari's kwamen afgelopen weekend op Hockenheim
in actie
Ferrari Racing Days Hockenheim
Wie van Formule l en Ferrari houdt, had afgelopen weekend op Hockenheim moeten zijn. Bijna alle Formule l Ferrari’s uit het Schumacher-tijdperk kwamen tijdens de F1 Corsa Clienti in actie. Goed gevulde captains of industry of gentlemen racers gaven tot genot van de Ferrari-fans deze fraaie bolides nogmaals de sporen. Eigenlijk verloopt zo’n demo best aardig. Maar je moet niet verwachten dat je hier nu het nieuwe supertalent aantreft. De F1 Clienti beschikken over de steun van fabrieksingenieurs, die werkelijk alles in de gaten houden. Ook wordt van elke auto direct de data uitgelezen. Het doel van deze heren, genieten en de liefhebbers mee laten genieten. Normaal zijn er bij de Ferrari-Days nogal wat officiële medewerkers betrokken. Gezien de recentelijke ontwikkelingen bleken een aantal medewerkers zelfs geen toestemming gekregen te hebben om de Ferrari Racing Days logistiek te ondersteunen. Een Ferrari-woordvoerster: “In werkelijkheid was de situatie rondom de spionageaffaire nog iets slechter dan zoals die in de media werd weergegeven.” Behalve de recente Schumacher Ferrari’s reden er ook twee Formule l Ferrari’s waarbij de echte liefhebbers werkelijk stonden te watertanden. Beiden werden gereden door de Italiaan Pietro Tognoli die een ex-Villeneuve Ferrari 312T5 uit 1980 behoorlijk de sporen gaf, evenals een Alboreto 126C4 uit 1984.
De unieke 312T5 waar ooit Gilles Villeneuve in reed
Historische bolides
De Ferrari-weekends bestaan uit wedstrijden die meetellen voor de Shell Historic Challenge waar je soms de meest zeldzame auto’s in actie ziet. Hoogtepunt op Hockenheim was een Ferrari 312P die door de Brit David Franklin gereden werd. Deze ex-NART 312P schijnt door Ferrari ooit als coupé gebouwd te zijn, maar werd tot spyder omgebouwd. Volgens insiders schijnt deze bolide recentelijk voor het lieve bedrag van 12 miljoen Euro van eigenaar gewisseld te hebben. De Brit Irvine Laidlaw won beide historische wedstrijden in de C-categorie met een 312PB waarmee Ferrari begin zeventiger jaren definitief officieel afscheid uit de sportscar-racerij nam. Behalve Ferrari’s worden ook Maserati’s tijdens de Ferrari-Racing Days toegelaten. De Duitser Stefan Schollwoeck won met een Maserati uit 1932 een Historische wedstrijd meetellend om de Shell Ferrari Historic Challenge, terwijl een Maserati C6 uit 1937 in handen van Willy Balz zondag de wedstrijd won. Irvine Laidlaw zegevierde met zijn Maserati 250S uit 1957 tweemaal.
DSC-achtige pitstop in de F430 Challenge
European F430 Challenges
Tijdens een Ferrari-weekend komen de verschillende Europese Challenges eveneeens in actie. De Europese F430 Pirelli Trophy werd tweemaal door de Oostenrijker Philipp Baron gewonnen. Dat plaatwerk in de wedstrijd voor Gentlemen niet geschuwd werd, bleek afgelopen zaterdag. Een enorme crash in de “Spitzkehre” zorgde voor heel veel schade, waarbij verschillende auto’s volledig werden afgeschreven. De vangrail aan de binnenkant van de bocht scheen zelfs volledig te zijn verdwenen. Voor wie van Historie, Ferrari en racen, houdt is een bezoek aan de Ferrari Days in de toekomst zeker de moeite waard.