Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Scandinavië 1, 2 en 3 in Spa-Francorchamps


 dtm_actie
Frentzen maakte zichzelf opnieuw niet geliefd bij zijn team door onder druk te spinnen. In een gevecht met Tomczyk glijd Frentzen van de baan en komt vast te zitten in het grind. Wanneer de marshall’s hem eruit hebben getrokken kan de Duitser wel verder, maar is zijn race gereden. Kans op punten zitten er niet meer in. Ook McNish kent nog geen geluk in de DTM. De ex-Formule 1 coureur reed keurig in de top tien toen hij uit moest vallen met een kapotte band. Hetzelfde gebeurde Green. Ook hij besloot niet te proberen de pits te halen, maar zette zijn wagen langs te baan stil.

 sprengler_zonder_motorkap

Bij Mercedes verliep de race niet geheel volgens plan. Hoewel Häkkinen de race wint en Alesi vierde wordt, is de factor pech wel degelijk aanwezig bij het team met de ster. Wanneer Bruno Spengler wil vertrekken na zijn stop blijft de luchtslang in de wagen zitten. Het gevolg is dat hij de volledige apparatuur omver trekt wanneer hij vertrekt. Deze komt terecht op een aantal teamleden, zonder ernstige gevolgen overigens. Tot overmaat van ramp vliegt het bodywork aan de voorkant van Spengler’s wagen er ook nog af, wanneer hij volgas over het rechte stuk racet.

 crash_schneider

Het bleek nog slechts een voorbode wat gebeuren zou voor Mercedes. Want bij een heftig gevecht tussen Aiello en Schneider, die elkaar geen duimbreedte ruimte gaven, gaat het echt mis. Nadat de beide ex-DTM kampioenen elkaar al regelmatig deur aan deur aangetikt hadden, geven ze elkaar geen duimbreedte bij het omhoog gaan van Eau Rouge. Deze bocht is echter niet gemaakt om zij aan zij doorheen te rijden en het resulteert in een schuiver voor Schneider. Deze belandt met de zijkant van zijn wagen in de bandenstapel en schrijft een Mercedes definitief af. Wonder boven wonder komt de Duitser echter zelf ongedeerd uit de wagen en na de crash van Dumbreck op Zandvoort vorig jaar, blijkt nu opnieuw hoe veilig de wagens zijn.

 hakki voor edstrom

Vooraan merkt Häkkinen er echter barweinig van. Hij rijdt behouden zijn race en op een ijskoude manier, zoals hij dat ook in de Formule 1 kon, pakt hij zijn eerste overwinning in de DTM. Hij stijgt daarmee tot de tweede plaats in het kampioenschap en zou nog wel eens in zijn eerste jaar een serieuze bedreiging kunnen gaan vormen voor het kampioenschap.

DTM Race
Spa-Francorshamps, zondag 15 mei 2005

01. Mika Häkkinen, AMG-Mercedes C-Klasse 54:34.544
02. Mattias Ekström, Audi A4 DTM +04.258
03. Tom Kristensen, Audi A4 DTM +05.976
04. Jean Alesi, AMG-Mercedes C-Klasse +10.088
05. Marcel Fässler, Opel Vectra GTS V8 +27.801
06. Martin Tomczyk, Audi A4 DTM +28.001
07. Laurent Aiello, Opel Vectra GTS V8 +33.516
08. Gary Paffett, AMG-Mercedes C-Klasse +40.407
09. Alexandros Margaritis, AMG-Mercedes C-Klasse +50.255
10. Christian Abt, Audi A4 DTM +50.856
11. Frank Stippler, Audi A4 DTM +51.402
12. Stefan Mücke, AMG-Mercedes C-Klasse +55.593
13. Rinaldo Capello, Audi A4 DTM +55.961
14. Pierre Kaffer, Audi A4 DTM +56.711
15. Heinz-Harald Frentzen, Opel Vectra GTS V8 +1:28.708
16. Manuel Reuter, Opel Vectra GTS V8 +1 lap
17. Bernd Schneider, AMG-Mercedes C-Klasse +2 laps
18. Allan McNish, Audi A4 DTM +3 laps
19. Jamie Green, AMG-Mercedes C-Klasse +4 laps
20. Bruno Spengler, AMG-Mercedes C-Klasse +12 laps

Stand na drie races:

01 G. Paffett 19 punten
02 M. Hakkinen 17 punten
03 J. Alesi 17 punten
04 M. Ekström 17 punten
05 T. Kristensen 14 punten
06 B. Schneider 6 punten
07 C. Abt 5 punten
08 P. Kaffer 4 punten
09 M. Fässler 4 punten
10 F. Stippler 3 punten
11 J. Green 3 punten
12 S. Mücke 3 punten
13 M. Tomczyk 3 punten
14 L. Aiello 2 punten



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet