Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Peugeot toont interesse in DTM-deelname

peugeot_supertourisme
Peugeot heeft al toerwagen-ervaring, onder andere uit de Franse silhouet-serie

Afgelopen weekend was er bij de achtste race van het DTM-seizoen 2007 op de Nürburgring een officiële delegatie aanwezig van Peugeot Sport onder leiding van teammanager Serge Saulnier. De afvaardiging, die naast Saulnier uit nog twee man bestond, sprak op het circuit in de Eifel onder andere met de sportdirecteuren van Mercedes-Benz en Audi, Norbert Haug en Dr. Wolfgang Ullrich, en met technici van de beide merken. Zoals voor nagenoeg alle Europese merken geldt Duitsland als één van de belangrijkste afzetmarkten, en Peugeot vormt daarop geen uitzondering. Medio jaren negentig was Peugeot met de 405 en later de 406 op succesvolle wijze actief in het toenmalige Duits Super-Toerwagenkampioenschap (STW) met onder andere Laurent Aiello, die in 1997 voor Peugeot kampioen werd in de klasse.

Tekst: René de Boer
Foto: PR



Niet al teveel conclusies aan verbinden
Aan het bezoek van de Peugeot-delegatie moeten echter niet al teveel conclusies worden verbonden, hoezeer velen ook verlangend uitzien naar de komst van een derde merk om de DTM-gelederen te versterken. De DTM-organisatie ITR e.V. verkondigt bij elke mogelijke gelegenheid dat graag het gesprek gezocht wordt met geïnteresseerde partijen, en daarvan maakte Peugeot nu gebruik. Omgekeerd is het bij vrijwel ieder merk dat zich serieus met autosport bezighoudt, heel normaal dat met enige regelmaat alle mogelijke opties worden bekeken en geanalyseerd, en in dat kader past het Peugeot-bezoek aan de DTM.

Interessant platform voor sportieve activiteiten
Anderzijds zou het alleszins begrijpelijk zijn als Peugeot op zoek is naar een interessant platform voor de sportieve activiteiten van het merk. Na het opheffen van het fabrieksteam in het WK Rally verschoof Peugeot de aandacht naar de lange-afstandsracerij. Dit jaar werd de nieuwe Peugeot 908 HDi met dieselmotor voor het eerst ingezet tijdens de 24 Uur van Le Mans, waar het merk bij het debuut als derde eindigde. In de Le Mans Series, het kampioenschap van 1000-kilometerraces, wint Peugeot weliswaar de ene race na de andere, maar dat is een goed bewaard geheim, want de publicitaire aandacht voor de klasse is nagenoeg nul. Zeker in de zo belangrijke Duitse markt, waar het thema "lange-afstandsraces" vooral is geclaimd door Audi, dat ook de publiciteit veelal zelf moet kopen.

Overleg over nieuw technisch reglement vanaf 2009
Zou Peugeot, of welk ander merk dan ook, interesse hebben in een mogelijke deelname aan de serie, dan is het nu bij uitstek het juiste moment om het gesprek te zoeken, want achter de schermen wordt inmiddels volop overleg gevoerd over een nieuw technisch reglement voor de DTM, dat vanaf 2009 van kracht moet worden. Kostenreductie, minder aërodynamische hulpmiddelen (en daardoor meer spektakel en inhaalmogelijkheden op de baan) en minder ruimte voor taktiek en strategie zijn daarbij de belangrijkste uitgangspunten.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet