Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Peugeot start vanaf eerste rij bij 1000 Km van Spa


480_lola

Op meer dan vier seconden van de pole reed Stefan Mücke naar de snelste ‘benzine’-chrono. De strijd voor de derde plek was zeer intens, met maar liefst vijf prototypes binnen de zeven tienden van een seconde. Achter de Lola-Judd van Charouz Racing vinden we de Zytek van Shimoda-Johansson, de Pescarolo-Judd van Boullion-Collard, de Courage van Cochet-Frei en de Création van Campbell-Walter – Ortiz - Nakano. Zij en nog enkele andere teams maken aanspraak op de resterende podiumplek, tenzij Peugeot natuurlijk pech kent.

480_lola1

In LMP2 kweet de Braziliaan Tomas Erdos zich het best van zijn taak. Hij reed de MG Lola AER naar de pole en plaatste zich als tiende algemeen op de startgrid. Zoals voorzien beperkte Eric van de Poele de schade in de wat verouderde Lola-Judd, die op dit snelle circuit wat power mist. Kuifje en Didier Theys werden 18de algemeen, zevende in de klasse en hopen op een sterke race om in het klassement op te klimmen.

480_saleen

De beide Saleens domineerden de GT1-klasse. Ortelli (Oreca) bleef de Italiaanse S7-R van Racing Box (Marco Cioci) met goed een halve seconde voor. Kurt Mollekens, een van de rijders van Racing Box, was bijzonder opgetogen over de Saleen. “Werkelijk de meest efficiënte GT waar ik ooit mee gereden heb, precies een eenzitter...” Achter de beide Saleens vinden we de C6.R van Alphand, drie Astons en de C5-R van Vosse en co. Vosse was zeer tevreden met zijn tijd van 2.16.119. “Al werd ik even gehinderd in Blanchimont en misschien had ik nog wat plaatsten kunnen winnen.”
Last but not least was er GT2, waar de Duitser Marc Lieb een zeer sterke 2.21.525 uit zijn Porsche 997 GT3 RSR perste. Achter hem vinden we de Virgo Ferrari van de leiders uit het kampioenschap Bell en Simonsen. De race van morgen belooft spannend te worden, zowel in LMP2, GT1 en GT2 als tussen de beide ... Peugeot 908 HDi FAP!

Startgrid:
1. Gene-Minassian (Spa-Fra/Peugeot 908 HDi FAP) 2.00.105 ;
2. Lamy-Sarrazin (Por-Fra/Peugeot 908 HDi FAP) op 0.452 ;
3. Mucke-Charouz (Dui-Tsj/Lola-Judd) op 4.115 ;
4. Johansson-Shimoda (Zwe-Jap/Zytek) op 4.159 ;
5. Collard-Boullion (Fra/Pescarolo-Judd) op 4.701;
6. Frei-Cochet (Zwi-Fra/Courage AER) op 4.731;
7. Campbell-Walter-Ortiz-Nakano (GB-Zwi-Jap/Création-Judd) op 4.797 ;
8. Gounon-Moreau-Petrov (Fra-Fra-Rus/Courage AER) op 5.371 ;
9. Primat-Tinseau (Fra/Pescarolo-Judd) op 5.433 ;
10. Erdos-Newton (Bra-GB/MG Lola AER) op 6.555 (1ste LMP2)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet