Div: Tweede seizoenszege Peter Kox in ADAC GT Masters
Samen met teamgenoot Albert Fürst von Thurn und Taxis behaalde Peter Kox op de Lausitzring zijn tweede overwinning van het seizoen in de ADAC GT Masters, de dit jaar nieuwe Duitse GT3-klasse. Het duo schreef met de Lamborghini Gallardo van Reiter Engineering de zesde race van het jaar op zijn naam. In de eerste wedstrijd van het weekend eindigden Kox en de Duitse prins als zesde, nadat ze van achter op de grid moesten starten als gevolg van problemen met de versnellingsbak. In de tussenstand van het kampioenschap staan Kox en Thurn und Taxis nu op de tweede plaats met een achterstand van 13 punten op het leidende duo Christopher Haase en Gianni Morbidelli, eveneens met Lamborghini.
Tekst: René de Boer
Eerste keer op Lausitzring en gewichtshandicap voor Kox
Voor Peter Kox was het de eerste keer dat hij op de Lausitzring in actie kwam. “De meeste andere rijders hadden er in juni al een dag getest, maar dat was op de maandag na de testdag in Le Mans en toen was ik nog op de terugweg vanuit Frankrijk”, vertelde hij. Bovendien was er vanaf het afgelopen weekend een nieuwe gewichtsregeling van kracht. Peter Kox en Gianni Morbidelli moesten 80 kg extra ballast mee aan boord nemen, Wolfgang Kaufmann kreeg een gewichtshandicap van 50 kg. “Eigenlijk heel raar dat de gewichten gekoppeld worden aan de rijder. Normaal is er in de GT-racerij immers sprake van gewichten voor de auto”, zegt Kox. “Maar het is natuurlijk wel goed dat ik 80 kg gekregen heb. Dat betekent dat de organisatie mij als rijder in ieder geval hoger inschat dan wanneer ik maar 50 kg zou hebben gekregen…”
Slimme strategie basis voor overwinning
In de tweede race legde Kox de basis voor de overwinning door langer op de baan te blijven dan de concurrentie alvorens binnen te komen voor de rijderswissel. Daardoor kon hij een flinke voorsprong opbouwen en kon zijn adellijke teamgenoot met elf seconden voorsprong na de wissel weer de baan op. De Duitser stelde vervolgens de overwinning veilig. De eerste wedstrijd van het weekend werd gewonnen door Toni Seiler en Patrick Gerling met een Callaway-Corvette.
Kox: "Kampioenschap heeft nog wel wat ontwikkeling nodig"
Het evenement op de Lausitzring was een enigszins karige aangelegenheid. Niet alleen kwamen er slechts 8.000 bezoekers naar het enorme complex, ook bestond het startveld uit niet meer dan 13 auto’s. “Van tevoren was al verwacht dat dit de minste wedstrijd van het seizoen zou worden, maar als geheel heeft het kampioenschap nog wel wat ontwikkeling nodig”, aldus Kox. “De resterende drie evenementen zijn op Zolder, de Sachsenring en met de DTM-finale op Hockenheim, daar wordt het wel beter.” De tweede Nederlander in het veld, Alexander van der Lof, die samen met Wolfgang Kaufmann eveneens met een Lamborghini rijdt, viel in de eerste race na 15 ronden uit en eindigde in de tweede wedstrijd als vijfde.
Tekst: René de Boer
Eerste keer op Lausitzring en gewichtshandicap voor Kox
Voor Peter Kox was het de eerste keer dat hij op de Lausitzring in actie kwam. “De meeste andere rijders hadden er in juni al een dag getest, maar dat was op de maandag na de testdag in Le Mans en toen was ik nog op de terugweg vanuit Frankrijk”, vertelde hij. Bovendien was er vanaf het afgelopen weekend een nieuwe gewichtsregeling van kracht. Peter Kox en Gianni Morbidelli moesten 80 kg extra ballast mee aan boord nemen, Wolfgang Kaufmann kreeg een gewichtshandicap van 50 kg. “Eigenlijk heel raar dat de gewichten gekoppeld worden aan de rijder. Normaal is er in de GT-racerij immers sprake van gewichten voor de auto”, zegt Kox. “Maar het is natuurlijk wel goed dat ik 80 kg gekregen heb. Dat betekent dat de organisatie mij als rijder in ieder geval hoger inschat dan wanneer ik maar 50 kg zou hebben gekregen…”
Slimme strategie basis voor overwinning
In de tweede race legde Kox de basis voor de overwinning door langer op de baan te blijven dan de concurrentie alvorens binnen te komen voor de rijderswissel. Daardoor kon hij een flinke voorsprong opbouwen en kon zijn adellijke teamgenoot met elf seconden voorsprong na de wissel weer de baan op. De Duitser stelde vervolgens de overwinning veilig. De eerste wedstrijd van het weekend werd gewonnen door Toni Seiler en Patrick Gerling met een Callaway-Corvette.
Kox: "Kampioenschap heeft nog wel wat ontwikkeling nodig"
Het evenement op de Lausitzring was een enigszins karige aangelegenheid. Niet alleen kwamen er slechts 8.000 bezoekers naar het enorme complex, ook bestond het startveld uit niet meer dan 13 auto’s. “Van tevoren was al verwacht dat dit de minste wedstrijd van het seizoen zou worden, maar als geheel heeft het kampioenschap nog wel wat ontwikkeling nodig”, aldus Kox. “De resterende drie evenementen zijn op Zolder, de Sachsenring en met de DTM-finale op Hockenheim, daar wordt het wel beter.” De tweede Nederlander in het veld, Alexander van der Lof, die samen met Wolfgang Kaufmann eveneens met een Lamborghini rijdt, viel in de eerste race na 15 ronden uit en eindigde in de tweede wedstrijd als vijfde.