FIA GT: Carsport Holland Corvette na 16 uur race nog steeds op kop
De Carsport Holland Corvette van Hezemans, Deletraz, Fassler en Gollin gaat ook na de zware nacht nog steeds fier aan de leiding. Op dit moment slechst zeven seconden voor de Maserati van Biagi, dus de spanning is ook na ruim 16 uur racen nog enorm.
Tekst: Marco Antheunisse
Foto's: PR
Rond 19.00 uur raakte de Corvette van Carsport Holland de leiding kwijt nadat Ferrari Scuderia Ecosse nr. 63 crashte. Niet omdat zij op de baan gepasseerd werden, maar vanwege wat pech tijdens de pitstop. De Corvette C5R United 4 Belgium was daarbij het snelste, ook dankzij een dosis geluk. Anthony Kumpen kwam nl. net voor een van de twee safetycars weer de baan op, waardoor hij een halve ronde won op zijn tegenstanders en handig aan de leiding kwam. Om 20 uur reed de zwart-geel-rode Corvette aan de leiding met 45" voorsprong op de Aston Martin van Sharp en een minuut op de Maserati van Piccini.
Hezemans, die Gollin afloste in de Corvette van Carsport Holland, reed een ronde voor de andere C6R van Greg Franchi, die enige tijd was verloren door een uitstapje in het gras om een slippende wagen te ontwijken.
De Lamborghini van Menten verloor al vroeg in de race veel tijd door een probleem met een aandrijfas, maar kon op afstand zijn weg vervolgen.
Rond 21.00 uur leken er wat problemen te komen voor de leidende Corvette, toen er rook kwam uit het linker voorwiel. Hezemans ging daarop de pits in om het wiel te wisselen, maar gelukkig bleek er niets aan de hand te zijn en kon hij zijn race voortzetten. Toen het donker begon te worden reed de Corvette van Hezemans na een wart van de wedstrijd op de derde plaats.
Ook de tweede safetycarsituatie van de race was te danken aan een Ferrari, dit keer de 430 GT2 van Thomas Enge, die boven op Raidillon crashte. Enge moest zelfs het medical centre bezoeken, maar bleek verder in orde.
Mede doordat het veld weer bij elkaar kwam moest de Carsport Holland Corvette in ronde 157 de leiding overgeven aan Andrea Bertolini in de Maserati MC12. Maar rond middernacht kon Corvette de leiding weer overnemen. Doordat zij zeer regelmatig bleven rijden hielden ze de touwtjes strak in handen en wisten zij hun voorsprong uit te bouwen tot iets meer dan een ronde.
Toen het ochtendgloren aanbrak reed de nr 5 Corvette nog steeds aan de leiding, dat was ook het moment dat de regen kwam en de auto’s de pits moesten opzoeken voor regenbanden. Hezemans gaf het stuur over aan Deletraz, nog steeds aan de leiding voor de Maserati van Biagi. Door de pitstops moest Carsport Holland de leiding even uit handen geven, maar toen ook zijn achtervolger de pits in ging werd dat weer rechtgezet.
Na 16 uur race gaat de Carsport Holland Corvette met Fassler aan het stuur nog steeds fier op kop, gevolgd door twee Masserati’s.
De Maserati’s op jacht naar de Carsport Holland Corvette.