Sportscars: LMP2 Penske Porsches onverslaanbaar op Mid Ohio
Tekst Willem J. Staat
Derde zege voor de combinatie Dumas/Bernhard op Mid Ohio. Foto: Porsche
Geen kans voor Audi op Mid Ohio
De Audi R10 TDI van Pirro/Werner lag van de 134 te verrijden ronden maar liefst 67 ronden op kop, maar zij moesten tijdens de verplichte tankstops teveel prijsgeven op de concurrentie. Pirro maakte een fantastische start en wist na drie ronden al de leidende Penske Porsches van de eerste plaats te verdringen. Ook Marco Werner kon de R10 TDI nog even aan de leiding houden, maar had daarna het nakijken. Dr Ulrich van Audi: "Op dit soort banen zijn de gewichtvoordelen tussen de LMP1's en LMP2's gewoon te groot. Daarbij komt ook nog eens het feit dat wij met een kleinere tankinhoud gewoon in het nadeel zijn. De tweede Audi R10 TDI van Capello/McNish werd bij de start door de Acura ARX van Stefan Johansson aangetikt. Capello "Nou, die Johansson was wel erg agressief bij de start. Hij verraste mij volkomen, eerst dacht ik nog dat hij door iemand was aangetikt. Door de verbogen voorkant was de auto moeilijk te besturen. In de langzame bochten had ik geen grip meer."
Derde zege voor Bernhard/Dumas op Mid Ohio
Voor de combinatie Bernhard/Dumas was het de derde overwinning op Mid Ohio. Hun eerste behaalden zij in de GT2 klasse enkele jaren geleden, terwijl men nu voor de tweede achtereenvolgende keer op Mid Ohio zegevierde. Bernhard: "Het was een keiharde race, wij moesten werkelijk alles geven om onze teamgenoten op afstand te houden." Eigenlijk had men niet meer op de zege gerekend. Toen Dumas in de 88e ronde als tweede voor zijn verplichte stop binnenkwam rekende hij totaal niet meer op de overwinning. "De ervaren Penske-crew werkte de stop zo snel af dat ik zelfs aan de leiding kwam en een voorsprong op kon bouwen" loofde Dumas het Penske Team.
Bij Audi kon men op het idyllisch gelegen circuit van Mid Ohio alleen maar achter de
LMP's aanjagen.Foto: Audi Sport
GT-incidenten
In de GT1 klasse reden de fabrieks Corvettes C6-R zonder enige vorm van serieuze tegenstand naar de overwinning. Alleen Bryan Herta met de Acura ARX bedierf het GM-onderonsje door Jan Magnussen aan te tikken, waardoor het onderlinge duel voortijdig beëindigd werd. Herta kreeg voor zijn actie nog wel een "drive-through" opgelegd. De zege in de GT1-klasse ging naar de Corvette C6-R van Oliver Gavin/Olivier Beretta. Voor de Monegask betekende het zijn 34e zege in de ALMS, voor Gavin de 25e. In de GT2 klasse ging de zege naar Jörg |Bergmeister/Johannes van Overbeek met een Porsche 911 GT3 RSR. Mika Salo en Tomas Enge zorgden evenals vorige week met hun Ferrari's voor de nodige opschudding. Enge toucheerde Salo, een actie waarbij beiden geen duimbreed toegaven, en Salo een lekke band opliep. Enge kon zijn weg vervolgen, terwijl Salo naar de pits moest. Tomas Enge kreeg een stop/go van vijf minuten aan zijn broek en de ex-Ferrari F1 coureur twee minuten.
Broedermoord in de GT2 klasse, een record Stop/Go van 5 minuten en twee minuten
voor Mika Salo(foto). Foto: ALMS
UITSLAG
1. Romain Dumas/Timo Bernhard Porsche RS LM,P 2 Spyder 134 ronden
2. Sascha Maassen/Ryan Briscoe Porsche RS Spyder LMP 2 134 ronden
3. Emauelle Pirro/ Marco Werner Audi R10 TDI LMP1 134 ronden
4. Lius Diaz/Adrian Fernandez Lola B06-43 Acura LMP2 134 ronden
5. Dindo Capello/Allan McNish Audi R10 TDI LMP1 134 ronden
6. Butch Leitzinger/Andy Wallace Porsche RS Spyder LMP2 134 ronden
7. Chris Dyson/Guy Smith Porsche RS Spyder LMP2 133 ronden
8. Stefan Johansson/ David Brabham /Duncan Dayton Acura ARX-01A LMP2\ 132 ronden
9.Greg Pickett/Klaus Graf Lola B06/10 AER LMP1 128 ronden
10.Marino Franchitti/Bryan Herta Acura ARX-01A LMP2 126 ronden
GT1 1. Olivier Beretta/Oliver Gavin Chevrolet C06-R 125 ronden 11e algemeen
GT2 1. Jörg Bergmeister/Johannes van Overbeek Porsche 911 GT3 RSR 14e algemeen.