WTCC: Tom Coronel sterk in FIA-WTCC races op stratencircuit van Porto
“Eigenlijk voelde iedereen het een beetje aankomen. Na de goede tweede race op Brno zijn we verder gegaan op die afstelling. Stratencircuits liggen mij wel. Je kunt er van te voren niet echt testen en je moet dus direct de beuk er in gooien. Wat je niet moet doen is fouten maken, want je hebt hier natuurlijk nul uitloop.
Tekst: Jakob Dekker

In de eerste vrije training reed ik een tweede tijd en toch besloten we het nodige te veranderen aan de rollbar, schokdempers en de afstelling van de versnellingsbak. Dat pakte goed uit en in de tijdtraining bleek ik de snelste SEAT. Zo’n kwalificatie is nog best lastig, want hoewel je 45 minuten de tijd hebt, gebeurt er van alles op de baan en worden er regelmatig vlaggen gezwaaid, waardoor je van het gas moet. Ik had echter een supergoed rondje en stond daarmee dus vierde op de startgrid. Maar de Chevrolets waren deze keer supersnel en ik wilde proberen mijn positie te behouden. Ik stond op het vuile gedeelte van het circuit en verloor direct een plaats aan Tarquini en tegen het eind van de race zou ook Yvan Muller mij nog passeren. Daarmee eindigde ik als zesde, scoorde belangrijke punten voor het kampioenschap en stond op de tweede startrij. Dit keer op het schone gedeelte en in de juiste lijn voor de eerste bocht. Die derde plek heb ik lang kunnen verdedigen, maar wist dat de Chevrolets zouden komen. Ze waren echt zo’n stuk sneller. Op een plek waar ik ‘m niet verwachte kwam Larini mij voorbij. Een soort ‘do or die’ actie, die voor hem lukte, om even later toch de muur in te rijden. Zijn teamgenoot Menu had meer succes en passeerde mij ook en reed zo naar de derde plaats. Mijn vierde plaats brengt mij in ieder geval terug bij de kop van het veld; ik was snel en heb ook lekker kunnen rijden. Laten we proberen die lijn vast te houden en volgende keer op het podium te eindigen”, aldus een zeer positief gestemde Tom Coronel.
Tekst: Jakob Dekker

In de eerste vrije training reed ik een tweede tijd en toch besloten we het nodige te veranderen aan de rollbar, schokdempers en de afstelling van de versnellingsbak. Dat pakte goed uit en in de tijdtraining bleek ik de snelste SEAT. Zo’n kwalificatie is nog best lastig, want hoewel je 45 minuten de tijd hebt, gebeurt er van alles op de baan en worden er regelmatig vlaggen gezwaaid, waardoor je van het gas moet. Ik had echter een supergoed rondje en stond daarmee dus vierde op de startgrid. Maar de Chevrolets waren deze keer supersnel en ik wilde proberen mijn positie te behouden. Ik stond op het vuile gedeelte van het circuit en verloor direct een plaats aan Tarquini en tegen het eind van de race zou ook Yvan Muller mij nog passeren. Daarmee eindigde ik als zesde, scoorde belangrijke punten voor het kampioenschap en stond op de tweede startrij. Dit keer op het schone gedeelte en in de juiste lijn voor de eerste bocht. Die derde plek heb ik lang kunnen verdedigen, maar wist dat de Chevrolets zouden komen. Ze waren echt zo’n stuk sneller. Op een plek waar ik ‘m niet verwachte kwam Larini mij voorbij. Een soort ‘do or die’ actie, die voor hem lukte, om even later toch de muur in te rijden. Zijn teamgenoot Menu had meer succes en passeerde mij ook en reed zo naar de derde plaats. Mijn vierde plaats brengt mij in ieder geval terug bij de kop van het veld; ik was snel en heb ook lekker kunnen rijden. Laten we proberen die lijn vast te houden en volgende keer op het podium te eindigen”, aldus een zeer positief gestemde Tom Coronel.
