Sportscars: ALMS-zege voor Porsche op Lime Rock
Het Penske Porsche Team heeft met de RS Spyder op het circuit van Lime Rock een prachtige dubbeloverwinning in de ALMS-series geboekt. De zege ging naar Sascha Maassen/Ryan Briscoe, terwijl hun teamgenoten Timo Bernhard/Romain Dumas als tweede eindigden. Voor de LMP1 bolides was op Lime Rock slechts een schamele rol toebedeeld.
Tekst Willem J. Staat
Strateeg Roger Penske zorgde voor een perfecte strategie in Lime Rock die met een
dubbeloverwinning beloond werd. Foto: Porsche
Perfecte Penske strategie
De Penske-Porsche van Romain Dumas nam direct de kop en gaf in leidnede positie aan Timo Bernhard over. Sascha Maassen werkte zich vanuit een vijfde positie naar de tweede plaats op te werken. Bij de tweede verplichte pitstop werd de wedstrijd door strategie beslist. Ryan Briscoe kon gemakkelijk aan Timo Bernhard (die op gebruikte banden onderweg was) voorbij gaan en bouwde een voorsprong van ruim 7.481 seconden op Bernhard op. Voor Maassen/Bernhard was het na Salt Lake City de tweede overall zege in de ALMS. Sascha Maassen: “De wedstrijd is precies verlopen zoals wij het gepland hadden. Ik heb geen risico genomen, en ik heb mijn kans gewaagd. Ik wist dat ik de beste teamcollega, auto en team had. Eigenlijk kon er niets fout gaan. Een fantastische prestatie. Roger Penske, die onze strategie had uitgestippeld heeft op het juiste moment de juiste beslissingen genomen. Met nieuwe banden was mijn auto gewoon magisch onderweg.”
Pech voor Audi
Hoewel Audi de zege in de LMP1 klasse pakte, eindigden Dindo Capello/Allan McNish slechts als vijfde. McNish werd tweemaal het slachtoffer van dezelfde achterblijver. De eerste keer spinde McNish van de baan af en bij de tweede keer botsten beiden tegen elkaar. Bij deze botsing werd de voorkant van de Audi R10 TDI zwaar beschadigd en McNish verloor door herstelwerkzaamheden in de pits maar liefst drie ronden. Vanuit tiende positie wist McNish zich, ondanks het feit dat hij nog twee ronden goed wist te maken, naar een vijfde plaats algemeen op te werken. Voor de tweede Audi R10 TDI van Marco Werner/Emanuele Pirro verliep de wedstrijd nog onfortuinlijker. Werner vloog voor start/finish met een klapband van de baan waarbij de R10 TDI zwaar werd beschadigd. “Het was voor mij onverklaarbaar waarom die auto uitbrak, maar ondertussen weet ik wat de oorzaak was” aldus Marco Werner.Toch wist de Audi-crew de bolide binnen ruim één uur te herstellen, en toen Werner weer op de baan verscheen was er een enorm applaus. De combinatie legde zelfs nog 70% van de afstand af, waarbij men als vierde in de LMP1 geklasseerd werd en nog waardevolle punten voor het kampioenschap haalde.
GT’s
In de GT1 klasse ging de zege naar de Corvette C6R van Olivier Beretta/Oliver Gavin. “Er was overal verkeer, ik voelde me opgesloten op de snelweg tussen de truck” verklaarde Beretta achteraf. Voor teamgenoot Gavin betekende het zijn 25e overwinningen het ALMS GT-kampioenschap. In de LMGT2 klasse ging de zege voor het eerst dit seizoen naar Jörg Bergmeister/Johannes van Overbeek met een Porsche 911 GT3 RSR
UITSLAG
1. Sascha Maaseen/Ryan Briscoe Porsche RS Spyder LMP2 174 ronden
in 2.45.16.615 seconden
2.Timo Bernhard/Roaain Dumas Porsche Spyder LMP2 + 7.481 seconden
3. David Brabham/Stefan Johansson Acura ARX LMP2 +16.095 seconden
4. Chris Dyson/Guy Smith Porsche RS Spyder LMP2 173 ronden
5. Dindo Capello/Allan McNIsh Audi R10 TDI LMP1 173 ronden
6. Andy Wallace/Butch Leitzinger Porsche RS Spyder LMP1 op twee ronden
7. Bryan Herta/Dario Franchitti Acura ARX LMP2 op vier ronden
8. Olvier Beretta/Oliver Gavin Chevrolet Corvette C6R GT1 op negen ronden
9. Johnny O’Connell/Jan Magnussen Chevrolet Corvette C6R GT1 op negen ronden
10. Adam Pecorari/Gunnar van der Steur Raducal LMP2 op 12 ronden