In Memoriam Allan Moffat
Vanmorgen ontvingen wij vanuit Australië het bericht dat racelegende Allan Moffat op 86-jarige leeftijd is overleden. De familie Moffat kondigde vanmorgen op haar Facebook pagina aan dat Allan zijn lange en moedige strijd tegen de ziekte van Alzheimer had verloren en vredig was ingeslapen. In 2019 werd bekend dat Allan tegen deze ziekte kampte en werd naar een zorginstelling in Melbourne overgeplaatst. Larry Perkins stond daarbij garant voor de uitvoering van zijn testament.

Allan Moffat, één van de grootste legendes uit de toerwagenracerij heeft ons na een lange strijd tegen Alzheimer helaas vanmorgen verlaten. Hier op volle concentratie tijdens de 24U van Francorchaps.
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
In Memoriam Allan Moffat
De in Canada geboren Moffat kwam in de vijftiger jaren naar Australië omdat zijn vader bij Massey Ferguson naar Melbourne werd overgeplaatst. Moffat werd in Australië een racelegende en keerde nooit meer terug naar zijn geboorteland en verkreeg pas in 2004 het Australische staatsburgerschap nadat zijn grote rivaal en vriend Peter Brock daarop had aangedrongen. “Ik had er eigenlijk nooit geen tijd voor’’ verklaarde Moffat destijds. Met een Triumph TR3 zette Allan zijn eerste schreden in de autosport. De komst van de Ford Cortina begin zestiger jaren betekende voor Moffat een doorbraak in zijn carrière. Hij keerde tijdelijk terug naar de USA waar hij voor Ford in de TransAm-series uitkwam. Ook was Moffat bij de ontwikkeling van de legendarische Ford GT40 betrokken.
In 1969 maakte Brock zijn debuut op Bathurst in het fabrieksteam van Ford. En ook de man die zijn grootste rivaal zou worden, Peter Brock maakte daar eveneens zijn debuut. In de zeventiger jaren behaalde Brock maar liefst vier overwinningen op Bathurst en won de wedstrijd in 1971, 1972, 1973 en 1977 voor Ford. De laatste wedstrijd samen met Jacky Ickx. Tevens won Moffat het Australische toerwagenkampioenschap voor Ford in 1973, 1976 en 1977. Nadat Ford zich tijdelijk uit de autosport terugtrok kwam Allan voor Mazda uit. Tevens won hij samen met Hans J. Stuck, Brian Redman en Sam Posey in 1976 de 12 Uren van Sebring voor BMW.
Allan Moffat hielp zijn grote rivaal en vriend Peter Brock uit de brand door tijdelijk zijn team op te kopen.
In 1986 bundelden de grootste rivalen uit de Australische autosport, Peter Brock en Allan Moffat, hun krachten en kwamen voor Holden in het Europese Toerwagenkampioenschap uit. Het was de meest onwaarschijnlijke combinatie in de geschiedenis van de autosport. De grote Bathurst-rivalen die samen een duo vormden. Zij sloten het kampioenschap met een vierde plek overall af. Tevens wonnen zij met het Holden Dealer Team de Bekers van de Koning tijdens de 24U van Francorchamps. Nadat Brock in 1987 met het z.g. Polarizer verhaal in de problemen was gekomen en tijdelijk door Holden werd verstoten hielp Allan zijn rivaal uit de problemen door het team op te kopen zodat Brock kon blijven racen. Stelt U zich dit in deze tijden eens voor. Het grootste succes voor Moffat kwam in de WTCC-opener op Monza. Moffat won samen met John Harvey tot zijn eigen verbazing de openingswedstrijd op Monza nadat de eerste zes BMW M3’s werden gediskwalificeerd omdat ze reglementair niet conform waren.
In 1990 beëindigde Moffat zijn fulltime carrière maar kon het toch niet laten om eens per jaar aan de Bathurst 1000 deel te nemen. Eens een racer altijd een racer. In 1996 stopte Allan definitief met de actieve autosport. Tevens won Allan naast viermaal de Bathurst 1000 zesmaal de 500 KM van Sandown.
Toen Allan in 2019 door de ziekte dementie getroffen werd, maakte hij dit zelf openbaar en werd tevens beschermheer van Dementia Australia. De Allan Moffat Foundation zal dit werk ook in de toekomst voortzetten. Gedurende zijn leven werd Allan meerdere malen voor zijn diensten in de racerij onderscheiden, Officer of the British Empire, opgenomen in de Supercars Hall of Fame en de Australische Sports Hall of Fame. Ook zijn zoons James en Andrew zijn in de autosport actief en traden daarmee in de voetsporen van hun vader.Tijdens de Adelaide Grand Final volgend week zal de Repco Supercars een eerbetoon uit één van de grootsten uit de geschiedenis van de toerwagenracerij brengen. Het was een eer om de legendes Brock en Moffat in de hoogtijdagen van de autosport eind tachtiger jaren aan het werk gezien te hebben.
Een historische overwinning voor het Australische Holden tijdens de allereerste WTCC-wedstrijd op Monza.