Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

FIA GT World Cup: Fuoco domineert op straten van Macau en sleept eerste overwinning voor Ferrari binnen

251116 Fuoco

De FIA GT World Cup werd afgelopen weekend gehouden op het beruchte Guia-stratencircuit in Macau. Antonio Fuoco was foutloos met de pole position, de overwinning in de kwalificatierace én de overwinning in de hoofdrace. De BMW van Raffaele Marciello (ROWE Racing) kon de AF Corse-Ferrari simpelweg niet bijbenen en moest genoegen nemen met de tweede plek. Laurin Heinrich (Schumacher CLRT) was betrokken bij een startcrash, maar wist zijn Porsche desondanks als derde aan de finish te krijgen. Een straf voor Joel Eriksson (Audi Sport Asia Team Phantom) bezorgde Ye Yifei (Harmony Racing) de vierde plaats.

Tekst: Vincent Bruins (X/Bluesky: @VincentJBruins)
Foto's: FIA


16 GT3-auto's arriveerden in Macau, zeven minder dan vorig jaar. Dat kwam mede door de introductie van verplichte torque sensors, wat resulteerde in de afwezigheid van Mercedes-AMG. De Duitse grootmacht had de afgelopen zes keer op rij gewonnen in Macau. Wat ook werd geïntroduceerd in de FIA GT World Cup, was de Superpole. Eriksson was het snelst in een kwalificatiesessie van een half uur voor Fuoco, Marciello, Alessio Picariello (Tempo by Absolute Racing) en Ayhancan Güven (Schumacher CLRT), maar de top tien ging door naar de Superpole. Daar mocht iedere coureur twee rondetijden neerzetten. Fuoco blonk uit met een 2:15.535, meer dan een kwart seconde rapper dan Ferrari-collega Ye. Edo Mortara (Absolute Corse) had zich als derde gekwalificeerd, maar werd teruggezet naar P10 vanwege het gebruik van te veel vermogen – iets wat door die torque sensors gemeten kon worden. Picariello schoof op naar P3 voor Eriksson en Marciello.

251116 Start

Fuoco behield de leiding bij de start van de kwalificatierace. Marciello ging direct voorbij aan Eriksson en leek eventjes de tweede plek af te pakken, maar moest achter Ye en Picariello aansluiten. Het was chaos in de Lisboa-bocht. Benji Goethe (Optimum Motorsport) remde te laat en duwde Christopher Haase (FAW Audi Sport Asia Team Phantom) de muur in, en Adderly Fong (Uno Racing Team) tikte Sheldon van der Linde (Team WRT) in de rondte. Mortara moest de uitloopstrook op om de crashes te vermijden en zou uiteindelijk de meeste tijd van iedereen verliezen. Fuoco reed in 12 ronden twee en een halve seconde weg van Ye, die de snelste ronde zou neerzetten, en won de kwalificatierace. Picariello maakte het podium af voor Marciello, Eriksson en Güven. Luca Engstler (Absolute Corse) had het erg lastig, maar hield Heinrich achter zich voor P7. Dorian Boccolacci (Phantom Global Racing) maakte vijf plaatsen goed en zag als negende het zwart-witgeblokt voor Deng Yi (Winhere Motorsports).

251116 Marciello

UITSLAG KWALIFICATIERACE

De resultaten van de kwalificatierace bepaalden de startopstelling voor de hoofdrace die over 16 ronden werd verreden. Opnieuw behield Fuoco de leiding vanaf de pole position. Marciello kwam nóg beter weg dan op de zaterdag en ging van de vierde naar de tweede plaats. Picariello verloor de achterkant van zijn Porsche bij het uitkomen van de eerste bocht, Reservoir Bend, en crashte. Bij Lisboa werd er fel gestreden om de derde positie. Heinrich leek teamgenoot Güven een zet te geven en de DTM-kampioen belandde in de bandenstapels en hij nam Engstler en Boccolacci mee. Na afloop van de wedstrijd bleek dat Heinrich op zijn beurt was geraakt door Eriksson en daardoor Güven niet kon ontwijken.

251116 Heinrich

Fuoco zag het allemaal in zijn achteruitkijkspiegel gebeuren, reed weg van het veld en zegevierde op oppermachtige wijze. Het was de eerste overwinning voor Ferrari in de Macau GT Cup, die daar sinds 2008 wordt gehouden. Marciello had veel last van onderstuur en werd tweede op zo'n vier seconden achterstand. Heinrich verdiende het laatste plekje op het podium. Eriksson kwam als vierde over de streep, maar kreeg een tijdstraf aangezien hij verantwoordelijk bleek voor de crash in de openingsronde, en viel terug achter Ye. Van der Linde profiteerde van de uitvalbeurten en werd zesde voor Haase en Deng. Laurens Vanthoor was het snelst in de eerste vrije training van donderdag, maar crashte in Mandarin Bend in de slotfase van diezelfde sessie. Hij miste de tweede vrije training, aangezien Tempo by Absolute Racing een boel werk aan de winkel had om de Porsche voor de kwalificatie te repareren. Het tempo was vervolgens ver te zoeken in de door Tempo gesponsorde bolide. De Belg was niet snel genoeg voor de Superpole, werd elfde in de kwalificatierace en negende in de hoofdrace. De top tien werd gecompleteerd door de enige McLaren van Goethe.

UITSLAG HOOFDRACE

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet