Formula Regional: Naël lacht als laatste in FIA FR World Cup in Macau

Lange tijd reed hij als vierde en vervolgens als derde rond, maar Théophile Naël was in Macau de coureur die het laatst lachte en daarmee de nieuwste winnaar werd van de FIA FR World Cup. Bij de laatste herstart verschalkte de Fransman zijn teamgenoot Mari Boya en hun beider tegenstander Enzo Deligny in één slipstreambeweging buitenom, om zo met de hoofdprijs aan de haal te gaan. Eerder op de ochtend won Jules Roussel intussen de FIA-wereldbeker in de Formule 4.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: FIA
Met hun 1-2 voor het team van KCMG Pinnacle aten F3-coureurs Naël en Boya het kaas van het brood van de reguliere Formula Regional-deelnemers aan de wereldcup. De belangrijkste onder hen was uiteraard de nieuwste FRECA-kampioen Freddie Slater, die als een van de topfavorieten van start ging. De Brit was voor Prema de snelste in de vrije training en wist vervolgens in de kwalificatierace van zaterdag de pole voor de hoofdrace te veroveren. Dat lukte Slater door in die kwalificatiewedstrijd Naël te verslaan, die uiteindelijk in de kwalificatie de snelste was gebleken.

Bij de start van de hoofdrace moest Slater echter het initiatief aan Boya gunnen, de tweedejaars-F3-coureur die voor de tweede keer op rij een niveau afzakte om de jongere garde dwars te zitten. Vervolgens bleek de koppositie bij elke herstart op de lange rechte stukken tot de haakse Lisboa-bocht juist een handicap te zijn. Met andere woorden: het aantal herstarts zou de winnaar bepalen. Boya verloor bij de eerste herstart zijn P1 aan Slater, Slater pakte die bij de volgende herstart terug, om die bij herstart nummer drie weer aan Boya kwijt te raken. Daarna verspeelde Slater zijn kansen door in de achtervolging op Boya te enthousiast de voorlaatste bocht in te duiken en in de muur te belanden.

Slaters crash bracht uiteraard de volgende safety car op de baan, dus met nog twee ronden te gaan zou de laatste herstart beslissend zijn. Boya wist zijn positie goed af te schermen tegenover de aandringende Enzo Deligny, maar zag teamgenoot Naël over het hoofd, die in de zuiging van zijn twee voorgangers aan zijn beide rivalen voorbijstoof en in Lisboa de kop pakte. In hun kielzog reden vervolgens drie auto’s op elkaar, zodat de safety car voor het laatst werd uitgestuurd en Naël onder geel als winnaar over de streep kwam. Deligny werd derde en was daarmee de beste reguliere FR-coureur, terwijl Eurocup-3-kampioen Mattia Colnaghi vierde werd.

Van de twee Nederlandse grote formuleteams deed alleen Van Amersfoort Racing mee, maar een 13e plaats voor Euroformula Open-kampioen Tymek Kucharczyk was het hoogste dat er voor een VAR-coureur in zat. De twee andere auto’s gunde VAR aan Aziatische coureurs, maar zij hoorden bij de eerste uitvallers.

Eerder op de dag bleek Jules Roussel de sterkste in de eerste FIA F4 World Cup in zijn soort. Alle coureurs reden in hetzelfde materiaal, ondersteund door de Chinese F4-organisator Mintimes. De Franse bond – ook organisator van het Franse F4-kampioenschap – leverde de auto’s, 20 exemplaren van de Ligier JSF4-22, eerder bekend als de Mygale M21-F4, met motoren van Alpine.

Onder de 20 uitgenodigde deelnemers bevonden zich zeven nationale F4-kampioenen, maar geen van hen speelde uiteindelijk een hoofdrol: de Britse kampioen Fionn McLaughlin, de Italiaanse kampioen Kean Nakamura-Berta en de Franse kampioen Alexandre Munoz moesten het voortouw laten aan Roussel (derde in Frankrijk), Emanuele Olivieri (zevende in Italië) en Rintaro Sato (negende in Frankrijk), waarbij Roussel uiteindelijk aan het langste eind trok.
FIA FR World Cup, Macau, 16 november 2025
1. Théophile Naël - KCMG Pinnacle - 15 ronden, 43'01"466
2. Mari Boya - KCMG Pinnacle - 0"250
3. Enzo Deligny - R-Ace - 1"130
4. Mattia Colnaghi - PHM - 1"978
5. Taito Kato - ART - 2"322
6. Evan Giltaire - ART - 2"571
7. Noah Strømsted - Trident - 3"606
8. Matteo De Palo - R-Ace - 4"140
9. Yuki Sano - Tom's - 4"720
10. José Garfias - PHM - 5"021
11. Kanato Le - ART - 5"234
12. Hiyu Yamakoshi - Evans - 5"538
13. Tymek Kucharczyk - Van Amersfoort - 5"837
14. James Egozi - Saintéloc - 5"988
15. Enzo Yeh - PHM - 6"686
16. Tasanapol Inthraphuvasak - Trident - 7"689
17. Owen Tangavelou - Saintéloc - 7"971
18. Charlie Wurz - Evans - 8"279
Uitgevallen
Jin Nakamura
Rashid Al Dhaheri
Tokiya Suzuki
Hon Chio Leong
Freddie Slater
Oscar Wurz
Kiyoshi Umegaki
Reza Seewooruthun
Zhenrui Chi
FIA F4 World Cup, Macau, 16 november 2025
1. Jules Roussel - 10 ronden, 31'16.409
2. Emanuele Olivieri - 1.258
3. Rintaro Sato - 1.438
4. Sebastian Wheldon - 3.171
5. Aryaman Bansal - 3.912
6. Thomas Bearman - 4.682
7. Kimi Chan - 5.067
8. Man Hei Cheong - 5.282
9. Genaro Trappa - 5.413
10. Tiago Rodrigues - 5.782
11. Wang Yuzhe - 6.541
12. Emily Cotty - 7.887
13. Fionn McLaughlin - 34.269 *
* 30 seconden tijdstraf
Uitgevallen
Kean Nakamura-Berta
Rayan Caretti
Alexandre Munoz
Kyuho Lee
Shimo Zhang
Itsuki Sato