Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Racing Shows

Racing Shows: Waterstoftoekomst hot item op 19e editie PMW Keulen

Afgelopen woensdag begon in Köln Messe de 19e editie van de Professional Motorsport Expo. De jaarlijkse beurs op het gebied van de techniek in de auto-en motorsport. Dit jaar waren zelfs Sauber Technologies en Red Bull Advanced Technologies vertegenwoordigd. Zelfs de technische afdelingen van beide F1 fabrikanten is de waarde van deze expo niet ontgaan. Daarnaast waren er diverse workshops op het gebied van het gebruik van waterstof in de toekomst. Hoogtepunt was zeker de H24 Panel discussie aan het einde van de eerste dag.

2025 Waterstof discusssie
Bijzonder boeiend was de Paneldiscussie over het Mission H24 project voor de 24U van Le Mans dat nu op volle toeren loopt.


Tekst en Foto’s: Willem J. Staat

2025 Forze
Het Forze Hydrogen Team was eveneens in Keulen vertegenwoordigd.


Waterstoftoekomst hot item op 19e editie PMW Keulen
De tweedaagse Expo in Keulen opende gisteren haar deuren en de focus bij de workshops lag duidelijk op het gebruik van waterstof voor de autosport in de toekomst. Bijzonder interessant was de één uur durende paneldiscussie aan het einde van de woensdagmiddag met betrekking tot het Mission H24 project tijdens de 24U van Le Mans in de toekomst. Aan deze discussie namen deel Sam Guest (hoofd telemetrie van de firma Motion Applied), Bassel Aslan(Technisch directeur Mission H24), Douglas Campling (Algemeen Directeur Fortescue Zero), Michael Mürlebach (Projectmanager Bosch Motorsport), Pierre Tipner (Forvia Hydrogen Solutions) en Jean Bapiste Pouradier (CEO Texys Group). Duidelijk is dat het project zich nog in een beginfase begeeft en dat er van de snelheden van de auto geen al te hoge verwachtingen gekoesterd mogen worden. Het eerste prototype zal niet sneller dan een huidige GT3 auto. De eerste deelname van waterstofauto’s aan de 24U Le Mans wordt in 2028 en 2029 verwacht maar er zijn nog veel barrieres te overwinnen.

2025 Nissan FE 1
Op de stand van Marelli Motorsport troffen we de WK winnende Nissan van Oliver Rowland aan. De FE heeft nu een flinke inhaalslag gemaakt die ook H2 Mission in de toekomst moet maken.


Waterstof moet bijv. net zoals in de ruimtevaart tot – 253 graden Celsius koel gehouden worden. Voor een aantal certificaten wordt nu met de FIA nauw samengewerkt. Een ander probleem in de toekomst kunnen de pitstops zijn. Die kunnen uit veiligheidsoverwegingen niet meer op de huidige manier plaatsvinden. Daarvoor zal in de toekomst een modus gevonden moeten worden waarbij alle parameters voor de deelnemende teams identiek zijn. Ook tijdens de huidige NLS/VLN-wedstrijden maken verschillende teams nu al gebruik van experimentele synthetische brandstofopties. Die tanken nu vooraan voor de ingang van de pitlane. Voor het gebruik van waterstof lijkt dit in de toekomst iets anders te liggen. “Er zullen misschien wel twee of drie generaties auto’s voor nodig zijn om op het huidige niveau te komen’’ was de boodschap. Daarmee kun je een klein beetje een vergelijking met de FE trekken. Die moesten in de aanvangsjaren halverwege van auto wisselen omdat de batterij leeg was. Tegenwoordig is dit niet meer noodzakelijk. Tijdens de Extreme H Pioneer offroad wedstrijden deed zich overigens in de woestijn één ongeval voor dat zonder gevolgen voor de omgeving bleef.

2025 FE Hankook Band
Zo ontiwkkelde Hankook voor de elektrische autosport bijv. de ION band maar niet alleen voor de sport maar ook voor de consument.


Giovanni Bonandrini van Lamborghini introduceerde aan het einde van zijn workshop over de Lamborghini L411 Turbo V8 Hybrid wel een prachtige oneliner: “If a brand new car does not break down during it’s first test you learn nothing.’’ Overigens waren er ook een aantal Nederlandse bedrijven op de PMW vertegenwoordigd zoals Drenth Motorsport, Van der Lee Turbo Systemen en Tachyon Motorsport.

2025 Kunstwerk
Bij Zirotec waren er zelfs prachtige kunstwerken te zien.......
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet