Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Robert de Haan laat goede indruk achter bij test met Porsche 963 in Bahrein

Manama, Bahrain : WEC 8h of Bahrain 2025
Robert de Haan klaar om in te stappen voor zijn eerste meters met de Porsche 963 van Proton Competition

Het aantal Nederlanders dat met de Porsche 963, het LMDh-prototype van de Duitse sportwagenfabrikant, heeft gereden, is uitgebreid van drie naar vier. Na Tijmen van der Helm, die inmiddels zijn derde seizoen met de Porsche van JDC Miller Motorsports in het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship achter de rug heeft, Bent Viscaal, die vorig haar bij Proton ook een aantal IMSA-races met de Porsche reed, en Larry ten Voorde, die vorig jaar de 963 van Proton Competition reed tijdens de FIA WEC-rookie-test in Bahrein, mocht nu Robert de Haan de 963 van Proton Competition in Bahrein testen. AUTOSPORT.NL was erbij.

Tekst: René de Boer (vanuit Sakhir, X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: Porsche AG/Jürgen Tap, Rebocar/R. de Boer


Uitslapen was er niet bij op de dag na de laatste seizoensrace van het FIA World Endurance Championship op het Bahrain International Circuit. De race eindigde om 22.00 uur lokale tijd en voordat alle artikelen na huldiging, persconferentie en aanvullende interviews geschreven waren, liep het al tegen een uur. Op zondagochtend was het echter alweer vroeg dag, want om 10.00 uur ging het licht aan het eind van de pitstraat op groen voor de eerste twee uur van de FIA WEC-rookie-test, na de middagpauze van een uur gevolgd door nog eens drie uur rijtijd, waarbij in totaal 13 prototypes en 16 LMGT3’s met verschillende rijders aan het stuur hun ronden reden.

251109 Haan 10
Robert de Haan en Dorian Boccolacci wisselden elkaar af achter het stuur van de Proton-Porsche 963

Terwijl met Alpine, Aston Martin, BMW, Cadillac, Ferrari, Peugeot en Toyota alle merken met minstens een en deels twee fabrieksauto’s present waren, zorgde het Duitse klantenteam Proton Competition voor de enige vertegenwoordiging van Porsche. Nu het fabrieksteam er volgend jaar in het FIA WEC niet meer bij is, is er geen reden voor Porsche Penske Motorsport om nog andere rijders uit te proberen. De jonge Duitser Laurin Heinrich kreeg tijdens de race van gisteren al de kans om zich in de kijker te rijden tijdens zijn racedebuut met een prototype, wat hij met verve deed.

251109 Haan 9
Een heuse handleiding voor de Porsche 963 LMDh

Met de Porsche 963 van Proton Competition reed Robert de Haan, die afgelopen woensdagavond pas te horen kreeg dat hij deze unieke kans zou krijgen. De Haan deelde de auto met de Fransman Dorian Boccolacci, die officieel door Porsche Motorsport Asia ondersteund wordt. Boccolacci begon en reed na een installatieronde in de ochtend een stint van elf ronden, waarin hij afsloot met een snelste tijd van 1:53,552 minuten. Daarna was het de beurt aan De Haan, die tien ronden mocht rijden en op een persoonlijke snelste tijd van 1:54,662 uitkwam.

Manama, Bahrain : WEC 8h of Bahrain 2025
De Haan met vader Cees

“Dit is wel andere koek natuurlijk”, zei de Haan, net nadat hij uit de auto was gestapt, op de vraag naar zijn eerste indruk. “Het ging best goed. Ik kon me snel aanpassen. Het is een ander gevoel: je zit lager, meer als een single-seater. De snelheid viel eigenlijk nog wel mee. Het voelt aan als een zware auto, de downforce is goed merkbaar. Ik ben best tevreden met de eerste stint, ondanks dat ik op oude harde banden reed waar eerst Dorian al mee gereden had. Qua snelheid ging het best lekker, ook in vergelijking met de Ferrari, die ook op harde banden stond aan het eind voor een racesimulatie. Er was niks verkeerds aan, we gaan nu de tijden analyseren en kijken wat er vanmiddag in zit."

Manama, Bahrain : WEC 8h of Bahrain 2025

“Wel jammer dat ze nog steeds de ‘balance of performance’ van de race erop hebben zitten, dus 40 kilo zwaarder en 60 pk minder vermogen. Dat is  een teleurstelling, want ik wilde graag mijn pure snelheid laten zien en dat vertekent dus het beeld. Intern bij het team en bij Porsche weten ze dat natuurlijk wel, maar voor de buitenwereld is dat niet duidelijk”, vervolgde De Haan.

De verschillende schakelaars, regel- en controlefuncties heeft hij na zijn eerste rij-ervaringen naar eigen zeggen al goed onder de knie. “Als je dat boekje openslaat, dan denk je echt: ‘Wat is dit?!?’, maar als je eenmaal in de auto zit en je moet dingen gaan verstellen, dan gaat dat heel snel. Tijdens de sessie, als je het allemaal ziet, dan valt het eigenlijk best mee. Ik moet nog wat meer vertrouwen krijgen in de auto, wat beter aanvoelen en dan komt het wel goed!”

251109 Haan 11
Data-analyse met de technici van het team

Na de middagpauze begon Boccolacci met een ‘qualifying run’ van negen ronden, onderbroken door een pitstop met wat veranderingen. Hij sloot af met een snelste tijd van 1:51,198 minuten. Vervolgens reed ook De Haan een ‘qualifying run’, in totaal acht ronden, die hij met een tijd van 1:51,627 minuten beëindigde. Daarna stond voor Boccolacci een ‘long run’ van 15 ronden op het programma, waarna De Haan de dag ook met een ‘long run’ van 15 ronden afsloot.

Manama, Bahrain : WEC 8h of Bahrain 2025

“Ik heb een mega-, megadag gehad, een nieuwe ervaring erbij”, zei De Haan met zichtbaar enthousiasme na afloop. “De snelheid was goed, ze zijn best onder de indruk allemaal en zelf ben ik ook best tevreden. Natuurlijk is er altijd nog wel wat tijd te vinden, want om net zo hard te gaan als die fabriekscoureurs op de eerste dag na 20 rondjes, dat is niet realistisch, maar ik zat aardig in de buurt, vooral tijdens de racesimulatie. Het viel me best mee hoeveel we verloren op de Ferrari en de Toyota tijdens de ‘long run’, al is het altijd lastig te zeggen, zeker met dingen als ‘BoP’ en zo. Als je dat bij ons zou weghalen, dan scheelt dat al één tot anderhalve seconde! Hopelijk mag ik er nog een keer inspringen!”

251109 Haan 8

De Haan (l.) met Dorian Boccolacci (m.) en Proton Competition-teambaas Christian Ried

“Vooral de snelheid, als je die bocht uitkomt, als de hybride met de motor inkickt, dan gaat hij wel echt door”, antwoordde de coureur op de vraag wat de grootste indruk maakte. “Aan de andere kant had ik wel meer downforce verwacht, het voelt wel als een zware auto aan, een beetje tussen een GT en een LMH in. Met name in snelle bochten, zoals bocht 12, dan voel je die downforce wel, maar in de hairpin, bocht 6 of bocht 8, dan is een GT3 gewoon sneller, zeker bij het draaien van de auto, maar dan heb je in een prototype weer meer snelheid in de high-downforce-bochten. Het is heel interessant om te rijden. Het smaakt naar meer!”

Manama, Bahrain : WEC 8h of Bahrain 2025
Robert de Haan met Dorian Boccolacci

Manama, Bahrain : WEC 8h of Bahrain 2025


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet