Sportcars: António Félix da Costa sluit FIA WEC-rookie-test als snelste af bij eerste optreden voor Alpine, Robert de Haan tevreden na hypercar-première

Snelste tijd voor António Félix da Costa met de #36-Alpine
De Portugees António Félix da Costa, die Porsche verliet en volgend jaar als fabrieksrijder in actie komt voor Alpine in het FIA WEC, sloot de eerste dag voor zijn nieuwe werkgever af met de snelste tijd in de officiële FIA WEC-rookie-test, die daags na de seizoensfinale op Bahrain International Circuit gehouden werd. Félix da Costa was met zijn tijd van 1:49,214 minuten de snelste van alle rijders die tijdens de testdag in actie kwamen. Snelste LMGT3-rijder was de Fransman Hadrien David met de #87-Akkodis-ASP-Lexus. Robert de Haan, die met de Porsche 963 van het Duitse Proton Competiiton reed, deed het bij zijn eerste optreden met een LMDh-prototype heel keurig. Hij reed de 26e tijd van de in totaal 29 rijders die met de hypercars reden, op 2,4 seconden van Félix da Costa, waarbij de Porsche nog wel in de volledige BoP-configuratie van de race reed.
Tekst: René de Boer (vanuit Sakhir, X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: Prescott Motorsport/Rick Kiewiet
“Ik heb er heel veel zin in”, zei Félix da Costa, voor het eerst in Alpine-teamkleding, toen we hem vanmorgen in het hotel aan het ontbijt troffen. Na zijn vele successen met Jota in de LMP2-klasse, inclusief de klassezege in de 24 Uur van Le Mans, had hij via Porsche gehoopt om een doorbraak in de hoogste categorie te kunnen maken, ook via de omweg van het Formule E-kampioenschap in het fabrieksteam van het Duitse merk. Daartoe kwam het echter niet, zodat de overstap naar Alpine, waar in ieder geval Milesi vertrekt naar Genesis en mogelijk ook Mick Schumacher een andere weg inslaat, voor Félix da Costa een meer dan aantrekkelijke optie was.
Met zijn snelste tijd van 1:49,214 minuten, gereden in de ochtendsessie, was Félix da Costa 0,159 seconde sneller dan Frédéric Makowiecki, eveneens met de Alpine, in de ochtendsessie. Daarachter eindigde Nick Cassidy, de nieuwe aanwinst binnen de Stellantis-groep als Formule E-rijder bij Citroën en FIA WEC-coureur bij Peugeot, op de derde plaats met de Peugeot 9X8. Achter Marco Sørensen in de Aston Martin volgde de Française Lilou Wadoux, die bij Ferrari de kans kreeg om de hypercar te besturen. De Belg Charles Weerts sloot zijn eerste optreden met een hypercar met de WRT-BMW als zevende af. De Brit Oliver Gray, die opviel door sterke prestaties in de LMP2-klasse van de ELMS en in Le Mans en werd uitgenodigd door de WEC-organisatie, reed met de Ferrari de twaalfde tijd.

Robert de Haan reed met de Porsche 963 van het Duitse Proton Competition
Ook Robert de Haan was alleszins tevreden na zijn eerste optreden met een hypercar. “Ik heb goed kunnen opbouwen, aardig wat kilometers kunnen maken en ook goede rondetijden laten zien”, zei hij. “Het team was erg tevreden, vooral ook over de racesimulatie die ik aan het eind van de middag mocht doen. Natuurlijk zeggen tijden bij zo’n test niet alles, je weet niet wie er in welke configuratie rijdt, maar over mijn eigen prestatie ben ik zeker tevreden. Wat mij betreft graag nog eens!”

Snelste LMGT3-tijd voor Hadrien David in de Lexus van Akkodis-ASP, het team van Jerôme Pollicand
Bij de GT’s sloot de Fransman Hadrien David in 2:01,801 minuten als snelste af met de Akkodis ASP-Lexus, gisteren klassewinnaar in de race. De Brit Tom Fleming reed met de kampioensauto in de klasse, de Manthey-1st Phorm-Porsche, de tweede tijd, op 0,476 seconde van David. De nodige aandacht was er ook voor oud-Williams-F1-rijder Logan Sargeant, die met de Ford Mustang van Proton Competition reed en de test als vierde in de GT3-klasse beëindigde.
Er waren twee onderbrekingen van de in totaal vijf uur durende test. In de ochtendsessie was er een rode vlag nadat de #78-Akkodis ASP-Lexus in brand was geraakt. In de middag was er een korte interruptie nadat Matias Zagazeta in de #21-AF Corse-Ferrari van de baan was geraakt.