Formule 1: Norris pakt sprintrace in Brazilië. Bortoletto ongedeerd na enorme crash

Lando Norris doet helemaal niets verkeerd en wint de sprintrace op Interlagos, ondanks minder wordende soft banden en een jagende Kimi Antonelli in zijn spiegels. Een hectische wedstrijd waarin een opgeworpen plasje water van Norris een onbedoeld einde betekende van de race van Oscar Piastri, die een beetje knullig daardoor van de baan schoot. Max Verstappen had niet de auto waarmee hij kon aanvallen. Een vierde plaats was het hoogst haalbare voor de Red Bull Racing-rijder. Al het geluk van de wereld kende thuisrijder Gabriel Bortoleto, die na een hele harde crash, ongedeerd uit zijn Sauber stapte. Een ongeluk die in andere tijden zeker erger was afgelopen.
Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: McLaren en Red Bull Content Pool
Het heeft hard geregend in de nacht. De baan is door de wedstrijden voor de sprintrace al redelijk droog gereden, maar vooral in de derde sector is het nog verraderlijk glad. Aan de bolides van Carlos Sainz en Yuki Tsunoda zijn de nodige aanpassingen gedaan en zij starten uit de pits. De auto's staan met een mooie mix van zachte en mediumbanden klaar voor de 24 ronden durende sprintrace. De beide Mercedes rijders Kimi Antonelli en George Russell kiezen voor de zachte soft banden, maar ook Max Verstappen, Charles Leclerc, Isack Hadjar en Alexander Albon gaan op dezelfde compound van start. De start is een beetje rommelig, de beide Aston Martins komen moeilijk op gang. Max Verstappen profiteert en pakt de vierde plaats af van Fernando Alonso. Lando Norris heeft de beste start voor Antonelli en Oscar Piastri, die even de kans had om de jonge Italiaan te verschalken maar geen risico neemt. Ook Lewis Hamilton kent een wereldstart en heeft vanaf zijn elfde startplaats gelijk drie plaatsen goed gemaakt. Oliver Bearman en Liam Lawson willen gelijk teveel in de eerste paar bochten. Lawson wordt voor Bocht 4 aan de binnenkant afgesneden, komt in het gras en raakt bij het insturen de Haas van Bearman die in de rondte gaat.
Plas water
In de tweede bocht werpt koploper Norris via de curbestones water op de baan. Antonelli weet daarachter door een wat ruimere bocht het onheil nog te voorkomen. Maar Piastri raakt de natte curbes en gaat er hard af. Een pijnlijke domme actie van de titelkandidaat die met zijn ervaring beter had moeten weten. Ook routinier Nico Hulkenberg raakt door hetzelfde plasje water van de baan er raakt de bandenstapels maar weet de pits nog te bereiken. Helemaal bont maakt Franco Colapinto het, die als derde en gewaarschuwd door gele lampen er in dezelfde bocht hard afvliegt. Drie man in dezelfde bocht wat herinneringen oproept aan de autokerkhof wedstrijd van 2003 waarin meerdere rijders in deze bocht de bandenstapels raakten waaronder Jos Verstappen in de Minardi.
Herstart
Door een code rood krijgen de hulptroepen de gelegenheid om de twee auto's weg te takelen en om de bandestapels weer enigszins recht te krijgen. Lando Norris en Fernando Alonso zijn geswitcht naar de rode banden terwijl Verstappen meer heil ziet in de gele mediums. De monteurs van Hülkenberg hebben een bijna onmogelijke klus geklaard om de Sauber weer op tijd gereed te krijgen voor het vervolg van de race. Na een rollende start doet Norris weer helemaal niets verkeerd. Antonelli daarachter houdt met moeite zijn teamgenoot Russell achter zich terwijl ook Verstappen zich moet verdedigen tegen een aandringende Alonso. Verstappen kan de auto's voor zich niet bijblijven. De Red Bull rijder heeft niet de auto waarmee hij kan aanvallen. Charles Leclerc voert de druk op bij Alonso voor de vijfde positie. De Spanjaard houdt het boeltje een beetje op slot en geeft Leclerc, Hamilton, Lance Stroll en Pierre Gasly nog geen kans.
Slotfase
Lando Norris heeft problemen met zijn steeds minder wordende soft banden waardoor Kimi Antonelli zienderogen dichterbij komt. Eindelijk is het Leclerc gelukt om Alonso voorbij te gaan. Datzelfde lukt Gasly die Stroll voorbij gaat en met zijn Alpine naar het laatste punt rijdt. Bij het ingaan van de laatste ronde zorgt de lokale held Gabriel Bortoleto voor een enorme crash. Een ongeluk die in andere tijden zeker dramatisch zou zijn afgelopen, maar nu door de enorme veiligheidseisen van de FIA gelukkig goed afloopt. Bij de Braziliaan blijft zijn DRS openstaan voor de eerste bocht en mist gelijk zoi'n 500 kilo aan downforce. De Sauber raakt allereerst de rail aan de pitkant om vervolgens al vliegend, zonder Alexander Albon te raken, snoeihard de rail aan de buitenkant te beroeren. Er vliegt van alles vanaf de auto en zelfs het stuur van de Sauber breekt compleet af. Bortoleto heeft alle geluk van de wereld en meldt via de boardradio dat hij OK is. Ook alle geluk voor Alexander Albon die maar ternauwernood werd gemist door de dolende Sauber. Lando Norris wint onder geel deze hectische wedstrijd voor de beide Mercedes rijders Antonelli en Russell, die door deze resultaten goede zaken doen in de constructeursstrijd. Lando Norris is blij dat hij weer acht punten uitloopt op zijn teamgenoot Piastri na een ongemakkelijke race met veel windvlagen, minder wordende banden met een jagende Antonelli in zijn spiegels. Max Verstappen kan niet aan de tijden komen van de auto's voor hem. "Het lijkt wel een diesel", verklaart hij na afloop. Hopelijk zijn alle auto's weer op tijd gereed voor de kwalificatie voor de hoofdrace later op deze dag.

Uitslag Sprintrace GP Brazilië:
1. Lando Norris (McLaren) 24 ronden in 53:25.928
2. Kimi Antonelli (Mercedes) +0.845s
3. George Russell (Mercedes)+2.318s

4. Max Verstappen (Red Bull Racing) +4.423s
5. Charles Leclerc (Ferrari) +16.483s
6. Fernando Alonso (Aston Martin) +18.306s
7. Lewis Hamilton (Ferrari) +18.603s
8. Pierre Gasly (Alpine) +19.366s
9. Lance Stroll (Aston Martin) +23.933s
10. Isack Hadjar (Racing Bulls) +29.548s
11. Esteban Ocon (Haas F1 Team) +31.000s
12. Oliver Bearman (Haas F1 Team) +31.334s
13. Liam Lawson (Racing Bulls) +38.090s
14. Yuki Tsunoda (Red Bull Racing) +38.462s
15. Carlos Sainz (Williams) +38.951s
16. Nico Hulkenberg (Kick Sauber) +42.349s
17. Alexander Albon (Williams) +55.456s
18. Gabriel Bortoleto (Kick Sauber) na 23 ronden DNF
NC. Oscar Piastri (McLaren) na 5 ronden DNF
NC. Franco Colapinto (Alpine) na 5 ronden DNF