Sportscars: In gesprek met Robert de Haan voor zijn FIA WEC-rookie-test met de Proton-Porsche 963: "Ik ga gewoon het maximale eruit halen"

Robert de Haan in de paddock van Bahrain International Circuit, daags voor zijn test met de Proton-Porsche 963
Gisteren konden we als eerste medium al het nieuws brengen dat Robert de Haan morgen op Bahrain International Circuit een Porsche 963-prototype mag rijden tijdens de officiële rookie-test van het FIA WEC. Vandaag hadden we in de paddock van het Bahrain International Circuit ook de gelegenheid om met de 19-jarige coureur uit Eerbeek te spreken over hoe het tot deze onverwachte kans kwam, hoe hij het nieuws te horen kreeg, hoe zijn beperkte voorbereiding eruit zag en met welke verwachtingen hij de test ingaat. “Gewoon hard gaan, dan zien we wel wat eruit komt”, aldus De Haan.
Tekst: René de Boer (vanuit Sakhir, X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: Rebocar/R. de Boer, Porsche AG/Jürgen Tap
Net als Larry ten Voorde vorig jaar volgde ook voor De Haan de mogelijkheid om de Porsche 963 van Proton Competition te kunnen testen op het winnen van de titel in de Duitse Porsche Carrera Cup met het team Proton Huber Competition. “Het lag natuurlijk aan mijn prestaties in de loop van het seizoen, het winnen van de titel in Hockenheim heeft zeker wel meegeholpen”, vertelt hij. “Maar ja, toen kwam de onzekerheid vanuit Porsche, het stopzetten van het fabrieksprogramma in het WEC, waardoor Proton ook een beetje onzeker werd. Maar Proton wil alsnog op de grid staan volgend jaar, dus afgelopen woensdag werd ik opgebeld door Christian Ried, de teameigenaar, die zei: ‘Robert, kom naar Bahrein, want je gaat de hypercar rijden’. Het was wel een ‘late call’, maar natuurlijk ook een megakans!”
Hoe kreeg De Haan het goede nieuws te horen? “We waren woensdag voor het avondeten bij mijn oma, die ook in Eerbeek woont. Bij oma mag er natuurlijk geen telefoon aan tafel, maar mijn vader hoorde constant ‘ping, ping, ping’ van allerlei berichten, dus die keek en zei: ‘Zie ik dat nou goed?’ Dat was wel even een moment dat we de telefoon er toch bij pakten. Het was wel bijzonder dat dat bij mijn oma aan tafel gebeurde, want die heeft mij in mijn hele carrière altijd gesteund, was erbij toen ik wereldkampioen werd en ook in Hockenheim toen ik kampioen werd. Toen dus meteen vluchten geboekt, hotel geboekt en onboards gaan kijken hoe dat er hier allemaal uitziet. En nu ben ik hier. Gisteren een stoeltje gemaakt, ik pas gelukkig ook in de auto met mijn 1,90 meter. Ik zeg ook altijd: ‘Als ze het echt willen, als je goed genoeg bent en ze hebben het vertrouwen in je, dan passen ze je er wel in', en dat is dus gelukt. Ze hebben het passend gemaakt, ik zit goed, dus allemaal prima.”
Een raceauto met downforce is voor De Haan ook nog een onbekend fenomeen. Daar heeft hij zich een beetje op kunnen voorbereiden: “Meteen toen ik het belletje kreeg, diezelfde avond nog, heb ik gebeld naar het grootste simulatorbedrijf in Nederland, Redline van Atze Kerkhof, en gezegd dat ik die avond nog een sessie in de simulator wilde, dus daar ben ik om half negen ’s avonds nog heen gereden. Daar heb ik kunnen testen en daar heb je ook wel de goede mensen om je heen. De volgende ochtend zat ik dus in het vliegtuig hierheen.”

De Proton-Porsche 963 op de grid voorafgaand aan de race in Bahrein
Het rijden met een hypercar wordt voor De Haan, die geen enkele ervaring met prototypes heeft en zelfs nog nooit in een GT3 gereden heeft, een grote omschakeling. Daar is hij zich terdege van bewust. “Maar het is volgens mij ook een grote kans om direct mijn snelheid en mijn talent te laten zien. Meestal als ik onverwacht in het diepe duik, ligt mij dat wel goed.”
“Eind vorig jaar, toen ik bij Proton Huber tekende, heb ik al tegen het team gezegd: ‘Als ik kampioen word, dan wil ik die test bij jullie doen. Daar deden ze toen een beetje lacherig over en zeiden: ‘We gaan wel zien hoe je presteert dit seizoen’, maar dat is megagoed gegaan en door die prestaties zit ik nu hier uiteindelijk en heeft Christian Ried ook het vertrouwen om mij in de auto te zetten.”
Voert De Haan zulke gesprekken zelf, of heeft hij iemand die zijn belangen behartigt? “Nee, ik doe het allemaal zelf”, vertelt hij. “Ik heb wel een manager gehad, maar daar heb ik afscheid van genomen. Mijn vader ondersteunt me op de achtergrond daarbij natuurlijk wel, die heeft ook contact met Christian, maar ik ben op het moment aan het praten met wat fabrikanten en ik merk toch wel dat die grote bazen toch liever rechtstreeks met mij willen praten dan dat daar nog iemand tussen zit. Ze willen mij spreken als coureur en als dat tot nu toe zonder manager allemaal kan, dan is dat voor mij prima en dan houd ik dat gewoon zo.”
Met welke verwachtingen gaat Robert de Haan morgen die test in? “Geen verwachtingen”, zegt hij stellig. “Het is heel raar, maar als ik zonder verwachtingen ergens instap, dan presteer ik altijd het beste. Gewoon niet teveel nadenken, instappen, de auto aanvoelen en gaan! Ik kan ook niets verwachten: ik heb nog nooit zo’n auto geprobeerd, ik heb nog nooit een LMP-auto gereden. Ik moet me gewoon zo snel mogelijk comfortabel voelen in de auto en resultaten kunnen laten zien. Ik heb wel een boekje in mijn handen geschoven gekregen met 65 pagina’s over alle schakelaars en knopjes, die moet ik wel goed doorlezen. In een Cup-auto heb je alleen de rembalans waar je de hele race aan draait, dat is wel een heel verschil met 200 knopjes op het stuur en wat je daar allemaal mee kunt bedienen. Ik ga gewoon het maximale eruit halen.”

De Proton-Porsche in actie op Bahrain International Circuit