Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Toyota met 'lock out' eerst startrij voor FIA WEC-finale Bahrein, Gerhsitz met Akkodis-ASP-Lexus snelste in LMGT3

KOBAYASHI Kamui (jpn), Toyota Gazoo Racing, Toyota GR010 Hybrid #07, Hypercar, portrait during the 8 Hours of Fuji 2025, 8th round of the 2025 FIA World Endurance Championship, from November 6 to 8, 2025 on the Bahrain International Circuit in Sakhir, Bahrain - Photo Julien Delfosse / DPPI
Toyota-rijder Kamui Kobayashi was de snelste in de laatste kwalificatie van het FIA WEC-seizoen

Toyota bezet de volledige eerste startrij voor de seizoensfinale van het FIA WEC, de Bapco 8 Hours of Bahrain. In de kwalificatie behaalde Kamui Kobayashi in de #7-Toyota (Conway/Kobayashi/De Vries) met een tijd van 1:46,826 minuten de pole-position, de eerste van het seizoen voor Toyota. Daarmeee heeft dus ook Nyck de Vries een prima uitgangspositie. Merkgenoot Brendon Hartley completeerde in de #8-Toyota (Buemi/Hartley/Hirakawa) de ‘lock-out’ van de eerste rij. Daarachter eindigden de beide Peugeots, wat voor de Franse fabrikant het beste WEC-kwalificatieresultaat tot dusver betekende. In LMGT3 was de pole voor de #78-Akkodis-ASP-Lexus (Rodin/Gehrsitz/Barnicoat), voor de beide Iron Lynx-Mercedes-AMG GT3’s. De #61 van Lin Hodenius start als derde in de klasse.

Tekst: René de Boer (vanuit Sakhir, X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: FIA WEC/DPPI, Prescott Motorsport/Rick Kiewiet

Het Bahrain International Circuit is traditionee
l een baan die de Toyota’s goed ligt en dat werd gisteren in de vrije trainingen en vandaag in de kwalificatie eens te meer onderstreept. De beide Toyota’s kwamen met gemak in de top tien van de kwalificatie en bepaalden in de hyperpole-sessie van begin af aan het tempo. Eerst voerde Hartley de ranglijst aan, maar vervolgens dook Kobayashi nog onder diens tijd en behaalde daarmee de beste startplaats.

251107 WEC Quali Toyota actie
Kamui Kobayashi in actie tijdens de hyperpole met de #7-Toyota

Achter de beide Toyota’s starten de twee fabrieks-Peugeots vanaf de tweede rij, aangevoerd door de #94 (Duval/Jakobsen/Pourchaire), waarmee Malte Jakobsen de hyperpole reed. Jean-Eric Vergne kwalificeerde de #93 (Di Resta/Jensen/Vergne) als vierde. Daarachter eindigde Alex Lynn in de #12-Cadillac (Lynn/Nato/Stevens) als vijfde, gevolgd door Marco Sørensen in de 009-Aston Martin (Riberas/Sørensen/De Angelis).

251107 WEC Quali Frijns
16e startplaats voor de BMW van Robin Frijns

Teleurstelling was er in het Porsche-kamp nadat Kévin Estre in de #6-Porsche niet verder kwam dan de 18e tijd. In ieder geval kwam de #5 als tiende nog net in de hyperpole-sessie terecht, wat al beter was dan velen bij Porsche van tevoren verwacht hadden op grond van de BoP, die het Porsche met het hoogste gewicht in de WEC-historie van de auto en een teruggeschroefd vermogen bepaald niet makkelijk maakt. In de hyperpole-sessie eindigde de #5 op de achtste plaats. De #20-BMW met Robin Frijns (S. van der Linde/Rast/Frijns), waarin Sheldon van der Linde de kwalificatie reed, werd als 16e geklasseerd.

251107 Quali Lexus schermering
Finn Gehrsitz was met de #78-Akkodis-ASP-Lexus het snelst in de LMGT3-hyperpole

Twee Akkodis-ASP-Lexussen en twee Iron Lynx-Mercedes-AMG’s vormen de eerste twee startrijen in de LMGT3-klasse. In de hyperplole-sessie zorgde de Duitser Finn Gehrsitz met een tijd van 2:01,661 minuten in de #78-Akkodis-ASP-Lexus voor de pole-position, zijn tweede van het jaar na Spa. Daarachter eindigden de beide Iron-Lynx-Mercedesse, de #60 van Lorcan Hanafin en de #61, waarin onze landgenoot Lin Hodenius de kwalificatie voor zijn rekening nam. De Oostenrijker Clemens Schmid reed de #87-Akkodis-ASP-Lexus naar de vierde tijd, voor Timur Boguslavskiy in de snelste van de beide WRT-BMW’s.

251107 WEC Quali Hodenius
Derde startplaats in de klasse voor de Iron Lynx-Mercedes met Lin Hodenius

De beide Porsches van het Manthey-team, de WK-leidende 1st-Phorm-911 in handen van Ryan Hardwick en de Iron Dames-Porsche met Célia Martin, eindigden op de 17e en 18 plaats en vormen daarmee de laatste startrij in de klasse. De Iron Dames-Porsche moest voor de kwalificatie worden hersteld na een crash van Célia Martin in de derde en afsluitende vrije training, die voor schade aan de linker voorkant zorgde.  
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet