Rally - ONRK: Rallykampioenschappen beslist in Hengelo, het nagerecht volgt

Hengelo – Wat een apotheose was het vorig weekend. De beslissing viel op de allerlaatste proef zoals eerder te lezen viel. Stan Pex wist op de allerlaatste proef zijn zojuist verloren leiding terug te pakken en mocht zo zijn eerste rallyzege op zijn konto bijschrijven. Maar er gebeurde zoveel meer. Er waren straffen die reden voor discussie waren. Er werden ook weer straffen ingetrokken en er waren meer dan een handvol equipes die worstelde met de omstandigheden.
Tekst: Dré Galiart
Foto's: Dré Galiart & Steven van Veenendaal
Tumult op de zaterdagavond
De omstandigheden waren moeilijk op zaterdagavond bij aanvang van de Twente Rally. Er was overvloedige regen geweest waardoor de proeven er lastig bij lagen. Elke auto die ook maar een beetje berm kon meepakken maakte de bochten gladder en gladder door de opgeworpen modder. Dat hebben diverse equipes helaas aan den lijve moeten ondervinden. De Historische Rally start in Hengelo als eerste, maar de wedstrijd lag op de tweede klassementsproef al snel stil. John de Heijde en Annemieke Hulzebos vonden een tweetal bomen op hun weg en voor de navigatrice betekende dat helaas een reis naar het ziekenhuis. Later die avond zou ook Ferry van Laar die reis moeten ondergaan. We wensen beide navigatoren beterschap! Gelukkig leken de andere uitglijders die voorbij kwamen voornamelijk blikschade in te houden, waarbij ook nog maar eens de veiligheid van de sport wordt onderstreept. Maar er was meer.. Er volgde in de top van het historische veld (en ook in de moderne wedstrijd) straffen voor het missen van een virtuele chicane, maar er was er ook een voor het opwarmen van banden.. die later ook nog eens verzwaard werd. Een avond om over na te praten!
Virtuele chicane, hate them or love them
De infrastructuur van Nederland is er nou eenmaal een die lange rechte einden kent en dus zien we al decennia chicanes opduiken in de rallysport. Ze worden veelal ingezet om de snelheid eruit te halen voorafgaand aan een potentieel gevaarlijk punt, als een veiligheidstool. Sinds enkele jaren kennen we ook de ´virtuele chicane´. Wat houdt dat in? Op de tracker, die tegenwoordig in de vorm van Rallysafe in elke deelnemende auto zit, wordt de snelheid gelogd en een deelnemer moet vertragen tot een vastgestelde snelheid (zichtbaar op het device) alvorens weer te mogen versnellen. Zo is er sprake van een snelheidsreductie, maar zonder het risico om een auto plat te rijden op een waterbak of ton. Mis je de chicane? Dan volgt een tijdstraf. Dat laatste gebeurde diverse deelnemers. Wat bleek het geval? De chicane was bij het verkennen, alwaar de pacenotes worden geschreven, niet aangeduid met borden en dus was ´onduidelijk´ waar deze stond. Die uitleg werd aanvankelijk gehonoreerd en zo verdwenen de tijdstraffen weer, maar wél met duiding vanuit de wedstrijdleiding dat de chicanes weldegelijk in het routeboek stonden. Een routeboek, zo zegt het reglement, moet te alle tijden worden gevolgd. Dus, bord of geen bord tijdens de verkenning, waren de deelnemers voor het verdere verloop van de wedstrijd gewaarschuwd. Toegegeven, het blijft een raar gezicht als een rallyauto uit het niets en om niets lijkt te vertragen, maar een tijdstraf blijft goedkoper dan een ton midden in de neus van een auto bij een inschattingsfout.
Banden warmen
Koude banden, ook dat zou je een veiligheidsrisico kunnen noemen. Het is als gaan sporten zonder warming-up en cooling down. De juiste arbeidstemperatuur voorkomt gebrek aan grip en maakt een vermijdbare crash soms onvermijdelijk. Maar hoe kom je dan aan die juiste arbeidstemperatuur als het regent? Hiervoor zijn speciale zones ingericht. Ook hier een hoofdrol voor het Rallysafe systeem wat slingeren en hard optrekken en vertragen kan registreren, zeker als dit gebeurt op plekken waar het niet geoorloofd is. Zo gebeurde het dat Willem Wouter Overbeek zijn thuiswedstrijd een vermaning aan de broek kreeg. 30 seconden. Niet goed voor het resultaat, maar ook niet onoverkomelijk en als begrijpelijk opgevat door de equipe, maar belangrijker was dat er ook een melding naar de sportcommissarissen ging. Zij besloten, op basis van eerdere waarschuwing over de laatste jaren, de straf te verzwaren met 270 seconden. Het was voor Overbeek reden om zich terug te trekken uit de wedstrijd. "Belangrijkste reden voor de terugtrekking is de frustratie en boosheid over hoe oneerlijk dit is verlopen. Onder die omstandigheden is het onmogelijk met een helder hoofd te blijven rijden" meldt het team in een verklaring. Het hele incident werd zowel online als op de service uitgebreid bediscussieerd. Een goed lezer ziet dat de pijn ´m niet zit in het bestraffen van het gedrag, maar wel in de strafmaat en de basis daarvan. En dan komt de gedachten naar voren aan hoe het in de normale rechtsgang gaat. Een straf en een voorwaardelijke straf met proeftijd. Is dat de toekomst van de sport? Hopelijk zijn in die toekomst de zones voor bandenwarmen zodanig dat geen enkele deelnemer meer de verleiding hoeft te weerstaan om dit op de openbare weg te doen. 
De wedstrijd
Je zou bijna vergeten dat er ook een spannende wedstrijd was. Maar ook in het grotere geheel moet de definitieve rangschikking van het kampioenschap ook nog in z´n plooi vallen. Want wordt Kevin van Deijne of Stan Pex vice kampioen? De wedstrijd begon met een scratch van Stan Pex, gevolgd door Yannick Vrielink en Stig Andervang. Maar wacht? Waar is Kevin van Deijne dan? Die verliest direct 23 seconden! De volgende proef zijn het er maarliefst 11. Van Deijne verklaart; "We hebben een mechanisch probleem, de ene keer hebben we wel tractie, de andere keer niet" En dus zit een gevecht om de winst er niet in voor de Brabander, genavigeerd door Hein Verschuuren. Er blijven er twee over die met elkaar het gevecht aangaan. Yannick Vrielink, voor het eerst onderweg met de Citroën C3 ex Vincent Verschuuren, alsmede een Škoda RS in handen van Stan Pex. Pex kan op ervaring direct hard van start, terwijl Vrielink zijn auto nog aan ´t aftasten is na gelimiteerde testkilometers. Echter op proef 3 zijn de twee al ex aequo. In de tweede boucle laat Van Deijne zien dat de problemen zijn opgelost door een scratch te pakken en Vrielink bevestigd na voorzichtige eerste meters eveneens met een snelste tijd. De laatste proefoverwinning is voor Pex zodat de heren gaan slapen met Pex aan de leiding. De marge op Vrielink, genavigeerd door Harm van Koppen, is 8,1 seconden terwijl Van Deijne al ruim 40 seconden aan de broek heeft.
Tot het gaatje
Op de zaterdag staan nog eens zes proeven op het programma. Vrielink zet aan, op de tweede proef van de boucle, het lange Bentelo. De marge die Pex, met Jorie Christiaens aan zijn zijde, na de eerste boucle overhoudt is 1,4 seconde en dus wordt er op de service eerst ruim geëvalueerd door het duo. Vader Pex meent dat zijn zoon te voorzichtig was op het industrieterrein, een raad die hij later te harte zal blijken te hebben genomen. Toch is de spanning zichtbaar. "Nu gaat ´t om de winst en dat is voor het eerst. Dit is een kwestie van ervaring opbouwen met hoe je daar in rally mee omgaat, maar we blijven gewoon ons ding doen" meent Pex junior. Zijn tegenstrever is ondertussen vol goede moed. "We bouwen mooi op, het is hier en daar een bende met alle modder op de proeven. Lukt het niet dan rijdt Stan een knappe wedstrijd, maar we gaan ´t zeker proberen" aldus Vrielink.
Wat volgt is een boucle waarin Vrielink opnieuw op Bentelo een kloof lijkt te slaan. Die kloof lijkt definitief en is tactisch doordacht. Hij klokt later is waardoor het net iets minder nat is op de proef en hij de achterstand ombuigt naar een voorsprong van bijna 7 seconden. En dan rijst de vraag.. Kan dat nog worden omgebogen op industrieterrein? Pex is ruimschoots gefinisht als Vrielink ook zijn tijd klokt en er een storm van geluid ontstaat rondom de auto van Pex "Jaaaaa! Yes yes yes!" klinkt het, terwijl de mobiele telefoons voor de vierde keer gerefresht worden. Zowel Stan als Jorie zoeken bevestiging van wat ze zien, maar het blijkt waar. Het duo heeft ´t geflikt en wint zijn eerste wedstrijd!
Net als in de jaren 90
Laten we aan het einde bij het begin beginnen. Immers, de historics opende telkens het bal. Met de natte omstandigheden kan eigenlijk iedereen ´t al op z´n vingers natellen. Een 4x4 lijkt het wapen van keuze te zijn als je in deze omstandigheden wilt winnen. Dat moet Nick den Braber dit jaar al een paar keer gedacht hebben. Hij pakt dan ook resoluut de leiding vanaf de eerste proef, maar weet in zijn kielzog de achterwielaandrijvers van Biesheuvel (E30 BMW M3) en de ´vleugel´ Sierra van Antoine van Ballegooijen en navigator Berrie van Boxmeer. Laatst genoemde doet het ´t beste en geeft in de eerste boucle 10 seconden prijs. In de tweede boucle wordt ´t voor veel equipes even spannend. "Ja ook wij duiken even een weiland in" moet Den Braber toegeven. Zo komt het dat ze alle drie een scratch weten te rijden tijdens de tweede boucle, maar dat Den Braber toch iets de marge uitbouwt. En wat doe je dan als rijder, als je ´t met gelijke keuzes niet kan winnen? Dan probeer je iets anders. Zo gokte enkele equipes op de zaterdag in het moderne en het historische veld op droge omstandigheden. "Ik heb vanmiddag gegokt op overwegend droog en dat was de foute keuze, vanmorgen was dat andersom. Ja.. het was glibberen en glijden" lachte Van Ballegooijen. Dat pakt voor hem zodanig uit dat op de zaterdag Antoine Biesheuvel en Saskia Bleijenberg nog voorbij komen. Maar de winst is voor Nick den Braber en Eva Smets. "Dit was een van de mooiste, een beetje regen, daar houdt de Subaru wel van" lacht de winnaar aan de finish.
Kantlijn
Zo blijkt de laatste wedstrijd van het kampioenschap een bewogen wedstrijd. Eentje waar aan de flanken nog veel meer gebeurde. In de moderne rally werd Stig Andervang nog netjes vierde en Jeroen Klein Kromhof mocht met zijn vijfde plaats ook de beker voor snelste Rally3 meenemen. Martin van Iersel, in de laatste wedstrijd met de I20, werd zesde en opvallend zevende was Arjan Webbink, nog voor de Porsche van Wolves en de snelste in Rally4; Maurice Kuijstermans. Dries Bosch stond met een Yaris GR aanvankelijk ook in de top tien, maar diskwalificatie door een niet conforme uitlaat haalde een streep door dat resultaat.
Maar er zijn meer notities in de kantlijn. Zo is Nederland potentieel een nieuwe cup rijker. De Fiesta Cup opgezet door WDM Motorsport is weer een nieuwe smaak en lijkt een gat te vullen tussen de 206 en de moderne Clio´s. De eerste auto maakte in Hengelo zijn debuut. Eveneens vermeldingswaardig is dat uiteindelijk Stefan Kopczyk, navigator van kampioen Dennis Rostek, zijn titel bij de navigatoren mocht vieren. En zelfs met die afsluiter zijn we er nog niet voor dit jaar. Want er volgt nog één wedstrijd. En hoe bewonderenswaardig is dat. De Berkelland Rally vond in 2019 al eens georganiseerd, maar na Corona en enkele malen uitstel, leek het doek gevallen voor de wedstrijd. Zeker met in achtneming dat veel wedstrijd al jaren bezig zijn om één enkele klassementsproef extra te kunnen organiseren, is het bewonderenswaardig dat de Berkelland Rally zes jaar later alsnog terug is. En dus mogen we ons dit jaar nog één keer verheugen om rallyauto´s over klassementsproeven en wel op 13 December rondom Eibergen.