Dragracing: Pro Dutch Racing sluit toch al goed seizoen nog beter af

Michel Tooren en zijn team Pro Dutch Racing hebben het toch al goede seizoen 2025 afgesloten met meerdere topprestaties. Door het bereiken van de halve finales van de European Finals op Santa Pod Raceway werd eerst de vierde plaats in de eindstand van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap veiliggesteld. Twee weken later verbeterde Tooren met de Pro Dutch Racing Chevrolet Camaro ZL1 tijdens de National Finals op diezelfde Engelse baan voor de derde keer dit seizoen zijn persoonlijk record en bracht dit op 5,8089 seconden. In de eliminaties eindigde Tooren vervolgens als runner-up en eiste daarmee in het Motorsport UK Pro Modified Championship de tweede positie voor zich op. Een betere motivatie om toe te werken naar een nog succesvoller 2026 is nauwelijks mogelijk.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Remco Scheelings
Het seizoen begon voor Michel Tooren al met een nieuw persoonlijk record van 5,812 seconden. Na de Doorslammers en vervolgens The Main Event als eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap, stonden er voor Pro Dutch Racing twee wedstrijden voor het Motorsport UK Pro Modified Championship op de kalender. De Summer Nationals leverde een vierde kwalificatiepositie op waarna de eliminaties vanwege aanhoudende regen moesten worden afgelast. Veel beter verliep de Bug Jam. Met 5,84 seconden klokte Tooren met de Pro Dutch Racing Chevrolet Camaro ZL1 de derde kwalificatietijd om vervolgens zijn eliminatieronden winnend af te sluiten en de wedstrijd op zijn naam te schrijven.

Daarna kon het vizier weer gericht worden op het FIA Europees Kampioenschap. In de kwalificatie voor de Summit Racing Equipment Internationals werd op het Zweedse Tierp Arena met 5,87 seconden in het maar liefst 22 auto’s sterke veld de vierde tijd op de klokken gezet. In een testrun klokte Tooren zelfs een tijd in de 5,80 seconden en dat betekende weer een nieuw persoonlijk record en zelfs de allersnelste Pro Mod run van het weekend. In de eliminaties moest Tooren na winst in ronde één echter in de kwartfinales zijn meerdere erkennen in Andres Arnover, naar later zou blijken zijn grote rivaal in deel twee van het seizoen.

Vervolgens was het de beurt aan de derde ronde van het FIA EK, de vermaarde NitrOlympX op de Rico Anthes Quartermile van de HockenheimRing. Traditiegetrouw werd Pro Dutch Racing op de Duitse baan vergezeld door een afvaardiging van de partners en sponsors van het team. Met ruim 60 relaties was de belangstelling groter dan ooit. De kwalificatie leverde een keurige derde plek op en ook de eerste eliminatieronde werd in winst omgezet. In de kwartfinale sloeg de pechduivel echter genadeloos toe. Tijdens de burn out explodeerde de converter en daarmee was de wedstrijd over.

Minder dan een week later stond met de European Finals op Santa Pod Raceway de afsluitende ronde van het FIA Europees Kampioenschap op het programma. Met een tijd van 5,83 seconden eiste Tooren de vierde kwalificatiepositie voor zich op. De eerste twee eliminatieronden werden opnieuw in winst omgezet. In de halve finale kwam Tooren echter in de problemen en moest daardoor de winst laten aan Arnover. In de eindstand van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap betekende dit voor Tooren een vierde positie.

Daarmee was het seizoen nog niet ten einde want twee weken later kon Pro Dutch Racing opnieuw naar Engeland voor de National Finals als afsluitende ronde van het Motorsport UK Pro Modified Championship. De kwalificatie bracht met 5,85 seconden een derde plaats, waarna Tooren in de eerste eliminatieronde een tijd op de klokken zette van 5,8089 seconden. Daarmee scherpte de Pro Dutch Racing-piloot voor de derde keer dit seizoen zijn persoonlijk verder aan. Na een winnende 5,81 seconden in de halve finale, moest Tooren het in de finale opnemen tegen, inderdaad, weer Arnover. Tooren reageerde eerder op het verspringen van de lichten en leek op weg naar de winst, toen de burst panel het zonder aanwijsbare reden begaf en als gevolg daarvan de parachutes uitklapten. Tooren eindigde daarmee als runner-up en sloot het Motorsport UK Pro Modified Championship af met een uitstekende tweede plaats in de eindstand.

Naast de mooie klasseringen en persoonlijke records, waren dit seizoen vooral de winstpunten dat de Pro Dutch Racing Chevrolet Camaro ZL1 nu in nagenoeg alle runs keurig in rechte lijn bleef en er constante tijden laag in de 5,8 seconden konden worden gereden. Tooren kijkt dan ook meer dan tevreden terug op het seizoen 2025. “Het is een heel goed en succesvol jaar geweest, zeker als je ziet hoe competitief de Pro Modified klasse is. In het begin van het seizoen wilde de Camaro nog niet altijd in het rechte spoor blijven, maar na enkele kleine aanpassingen aan de chassis-afstelling was dat verholpen en gingen we steeds kaarsrecht naar de finish. We hebben dit jaar negen wedstrijden gereden en daarbij meer dan twintig keer een tijd in de 5,8 seconden op de klokken gezet, daar kun je alleen maar tevreden over zijn. Daarnaast hebben we weer heel veel geleerd.” Als voorbereiding op het seizoen 2026 heeft de Pro Dutch Racing Camaro zeer recent bij Gorter Race Engineering op de dyno gestaan om zo meer te weten te komen over wat er nu precies gebeurt bij aanpassingen aan de afstelling van de motor. Ook dat is iets waar Pro Dutch Racing volgend seizoen de vruchten van kan plukken.

Pro Dutch Racing wordt gesteund door:
Arton USA Cars & Parts, Breko Shipbuilding & Repair, Burger Ferry Agencies, Dockmarks Signs BV, Dockside Shipfacilities B.V., Driemaas Shipping, Duraship BV, DW Pumps, Electric Marine Support BV, European Techsupply, F.E.M.M. Rotterdam BV, Flanto Shipping BV, Heftronics, Hoogendoorn Maritieme betimmering en interieurbouw, Horrel Shipping, Maritiem Media, Noordtrans Scheepvaartbedrijf, Oonincx Scheepsonderhoud BV, Petrostar AG, RBC Nederland BV, RTR Barging, Sinttruije Marine Service B.V., Solution Maritiem BV, Tristan Shipping BV, Verhaar Omega, VKV Service BV, Vrooam Powersports Lubricants International BV, Waterpoort Tankvaart en WB Scheepsservice BV.
Voor meer informatie over Pro Dutch Racing, zie ook www.produtchracing.nl, Facebook en Instagram.