Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Spannende beslissende races SuperSixties op Magny Cours

Close finish race 1 SuperSixties Magny Cours

De laatste twee races van SuperSixties vonden plaats op Magny Cours, het voormalige Grand Prix circuit in Frankrijk. Met nog zeven kanshebbers in de tussenstand, waarvan de eerste drie op enkele punten van elkaar, werd het een spannend weekend.

Tekst: Jan-Bart Broertjes
Foto's: Carlo Senten


Kwalificatie: Lotus Elans domineren

Bob Stevens was de te kloppen man in de SuperSixties-kwalificatie op Magny Cours. Jan van der Kooi gaf 0,6 seconde toe en kon zijn tijd niet meer verbeteren na een uitstapje door het grind. Luc de Cock en Damien Sionneau zorgden ervoor dat de top vier volledig uit Lotus Elans bestond. De eerste dikke V8 was de TVR Griffith van Christophe Germain op de vijfde plaats. Malivaï Castelli maakte er zes Lotus Elans in de top-zes van. Carlo Hamilton was de snelste van de toerwagens op de zevende plaats, net voor Norbert Gross, Hemmo Vriend en Deenik/Sinke, allen in Ford Falcons, met de Lotus Elan van Jos Stevens als indringer op de 7e plaats. In GTS11, dit weekend allemaal MGB's, was onze Australische gastrijder Paul Cruse een stuk sneller dan de vier vaste deelnemers. In CT06 toonden lokale coureurs Charles-Edouard Rousseau en Romain Guerardelle de weg aan Smeer/Izaks en Bernd Horlacher, uiteraard allemaal in Mini Coopers. Tot slot, in CT08, de Lotus Cortina-klasse, reed Marcel Wentzel een razendsnelle ronde, waardoor hij en zijn bijrijder Hanna Grade de klasse pole veroverden, voor Julius Junck. Met leiders in de tussenstand Jan van der Kooi, Luc de Cock en Norbert Gross allemaal op de 2e of 3e plaats in hun klasse, beloofden de twee races op zondag interessant te worden.

Jacques Smeer and Romain Guerardelle Mini Cooper S Luc de Cock Lotus Elan

Race 1: Time penalty party

De eerste race op Magny Cours, heel vroeg op de zondagochtend, veranderde in een tijdstraffenfestival met royale hoeveelheden seconden die werden toegekend voor het overschrijden van de track limits, te korte pitstops, stops buiten het pit window en vooral voor te hard rijden in de pitstraat. Op de baan was de actie hectisch, met Jan van der Kooi die al vroeg de leiding nam in zijn Lotus Elan. Bob Stevens zat hem echter op de hielen, en in ronde 7 passeerde de blauwe Lotus de groene. Na 18 ronden had Bob een voorsprong van slechts 0,28 seconden. Luc de Cock eindigde als derde, maar zowel Bob als Luc hadden te weinig tijd in de pits doorgebracht. Dit kwam hen duur te staan, want elke gewonnen seconde werd bestraft met 5 seconden. Hierdoor werd Jan van der Kooi de winnaar, met Bob als tweede en Roelant de Waard als derde op het podium.

Norbert Gross Ford Falcon

Na een versnellingsbakwissel was zijn Shelby Mustang eindelijk op snelheid en wist hij Claudio Missaglia (Shelby Mustang) en Christophe Germain (TVR Griffith) achter zich te houden om GTS12 te winnen. Damien Sionneau werd vijfde en Jos Stevens zevende, waardoor er zes Lotus Elans in de top 7 eindigden. Carlo Hamilton was onverslaanbaar in CT10, maar reed te hard in de pitstraat. Zodoende bleef Norbert Gross in de race voor de titel, door als eerste in zijn klasse te eindigen, met Deenik/Sinke op de tweede plaats, allemaal in Ford Falcons natuurlijk. Charles-Edouard Rousseau was de winnaar in CT06, met Bernd Horlacher als tweede en Jacques Smeer als derde. Jacques kreeg het rijden de voorwiel aangedreven Mini Cooper in plaats van zij gebruikelijke Shelby Mustang al aardig onder de knie. Julius Junck behaalde een dominante overwinning in CT08 in zijn Lotus Cortina, terwijl Gerrit Jan van Leenen de tweede plaats erfde nadat Wentzel/Grade problemen hadden met het schakelen. Michael en Paul Cruse wonnen GTS11 in hun MGB, voor Egbert Kolvoort en Klaus-Peter Mutschler. Tot slot moeten we nog de enige GTP noemen die dit weekend aanwezig was, de Porsche 904 van Rob Rappange en Jasper Izaks, die natuurlijk zijn klasse won.

Julius Junck Lotus Cortina SuperSixties

Race 2: drama voor Van der Kooi

Jan van der Kooi leek op koers te liggen voor de winst (en de titel), toen na vier ronden de koppeling van zijn Lotus Elan het begaf. Bob Stevens reed de gehele race aan de leiding, maar maakte een strategische pitstop om de titelpretendenten niet te hinderen. Daardoor eindigde hij slechts als negende. De verrassende winnaar was Roelant de Waard in de Shelby GT350, met Luc de Cock en Jos Stevens op de tweede en derde plaats in hun Lotus Elans. Carlo Hamilton deed het deze keer helemaal goed en werd beloond met een vierde plaats in zijn Ford Falcon, terwijl Jasper Izaks een sterke race reed en de Porsche 904-6 als vijfde over de finish bracht. Op de zesde plaats eindigde Norbert Gross, die deed wat hij moest doen: met een tweede plaats in de CT10-klasse behaalde hij net genoeg punten om zijn voormalige Formule Vee-rivaal Luc de Cock in het algemeen klassement te verslaan.

Start race 2 SuperSixties Magny Cours

Jaap van der Ende verschalkte Deenik/Sinke en pakte de derde plaats in zijn klasse, terwijl Hemmo Vriend was de vijfde Falcon in de top 10 was. Dit was te danken aan Christophe Germain, die in de voorlaatste ronde de pech had met zijn TVR in de grindbak terecht te komen. Hierdoor werd Claudio Missaglia met zijn geweldig klinkende Shelby Mustang GT350 tweede in zijn klasse. Hij reed een prima inhaalrace nadat hij op de grid was aangeduwd en als laatste de start passeerde. Pascal Metayer was de eerste Fransman aan de finish in zijn Lotus Elan. Charles-Edouard Rousseau won opnieuw in CT06, maar Romain Guerardelle zat hem dit keer op de hielen, met Bernd Horlacher als derde in de Mini-klasse. CT08 was een herhaling van de ochtendrace: Julius Junck was de overtuigende winnaar, terwijl Gerrit Jan van Leenen tweede werd nadat Hanna Grade's Lotus Cortina problemen kreeg met het schakelmechanisme. In GTS11 waren de gebroeders Cruse opnieuw niet te kloppen, met Egbert Kolvoort en Klaus-Peter Mutschler als achtervolgers, allemaal in MGB's.

Roelant de Waard Shelby Mustang GT350 S

Top 10 race 1:
1. Jan van der Kooi (Lotus Elan 26R) 18 ronden In 41:16.921
2. Bob Stevens (Lotus Elan 26R) +14.718
3. Roeland de Waard (Shelby Mustang GT350) +33.819
4. Luc de Cock (Lotus Elan 26R) +60.372
5. Damien Sionneau (Lotus Elan 26R) +61.049
6. Norbert Gross (Ford Falcon Sprint) +102.870
7.
Jos Stevens (Lotus Elan 26R) +120.204
8. B-J. Deenik / J. Sinke (Ford Falcon Sprint) +1.29.099
9. Christophe Germain (TVR Griffith) +1.53.589
10. Carlo Hamilton (Ford Falcon Sprint) +1.55.558

Top 10 race 2:
1. Roeland de Waard (Shelby Mustang GT350) 19 ronden In 42:03.979
2. Luc de Cock (Lotus Elan 26R) +26.350
3. Jos Stevens (Lotus Elan 26R) +30.722
4. Carlo Hamilton (Ford Falcon Sprint) +41.858
5. Jasper Izaks (Porsche 904-6) +67.062
6. Norbert Gross (Ford Falcon Sprint) +69.789
7. Jaap van der Ende (Ford Falcon Sprint) +90.922
8. B-J. Deenik / J. Sinke (Ford Falcon Sprint) +93.252
9. Bob Stevens (Lotus Elan 26R) +96.899
10.Hemmo Vriend (Ford Falcon Sprint) +102.879

Volledige uitslagen:
https://www.its-live.net/live/hvm/2025/magnycours

Punten na 12 van 12 races:
https://www.supersixtiesracing.com/standings/ 

De SuperSixties kalender voor 2026 ziet er als volgt uit:
17-19 April Presi der Stadt Stuttgart Hockenheim (DE) Qly 30' - 2x40'
30-31 Mei HSCC Donington Park (UK)Qly 40' - 2x40'
19-21 Juni Historic GP Zandvoort Qly 30' - 2x30'
28-30 Augustus Classic GP TT Circuit Assen Qly 40' - 2x40'
11-13 September Dijon Motors Cup (FR) Qly 40' - 1x120'
3-4 Oktober Super Spa (BE) Qly 30' - 2x40'
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet