V8 Supercars: “Old School” teameigenaar Garry Rogers overleden
Vanochtend vroeg overleed “Old School’’ teambaas Garry Rogers op 80-jarige leeftijd. Rogers begon begin zestiger jaren zelf als rijder in een lokale toerwagenserie, reed vervolgens meerdere malen de Bathurst 1000 en zonder het ambitieuze Volvo project in 2014 was Scott McLaughlin waarschijnlijk nooit in Indycar beland. Wie herinnert zich niet dat sensationele Volvo debuut van McLaughlin in Adelaide?

Een icoon als teambaas. Garry Rogers gaf zoveel mensen uit eigen zak een kans om in de Supercars uit te komen. Hij overleed vanmorgen vroeg op 80-jarige leeftijd. Garry was 60 jaar lang in de autosport actief.
Tekst: Willem J. Staat
Foto: Chevrolet Racing
“Old School’’ teameigenaar Garry Rogers overleden
Van niet vele teambazen kan gezegd worden dat ze een icoon in de sport zijn. Garry Rogers behoorde tot de laatste categorie. Rogers, coureur en teameigenaar begon in de zestiger jaren met lokale toerwagenraces en nam veertien maal aan de fameuze Bathurst 1000 deel. Als coureur behaalde hij in 1981 zijn beste resultaat op “The Mountain’’. Rogers werd als vierde geklasseerd maar moest na een gigantische crash, waardoor de wedstrijd voortijdig werd beëindigd, op een brancard worden afgevoerd. De autodealer die een succesvol racing team wist op te zetten, dat in 2000 met de combinatie Garth Tander/Jason Bargwanna de Bathurst 1000 wist te winnen. Maar dat was niet het hoogtepunt in zijn carrière als teambaas. Zelf beschouwde Garry de dubbeloverwinning in de 24U van Bathurst met de fabrieks Holden Monaro’s met de legendarische Peter Brock het hoogtepunt in zijn lange carriere
Rogers investeerde werkelijk miljoenen in opkomende talenten die uitgroeiden tot iconen in de Australische Supercars zoals onder meer Jamie Whincup, Garth Tander en Lee Holdsworth. Maar ook buitenlandse talenten zoals Allan Simonsen, Alexandre Premat, Simon Pagenaud en James Hinchcliffe kregen de kans om voor zijn team uit te komen.
Na 2019 trok het team van GRM zich definitief terug uit de Repco Supercars. Zelfs voor een icoon als Garry Rogers waren de kosten te hoog geworden. Daarnaast concentreerde Rogers zich als mede-eigenaar van de Australian Racing Group op het introduceren van de TCR series Down Under en de S5000 categorie die helaas mede door Corona nooit echt van de grond kwamen. Belangstelling van buitenlandse rijders zoals bijv. Giancarlo Fisichella was er genoeg.
Vanuit de gehele autosportwereld regent het momenteel steunbetuigingen. Scott McLaughlin: “ Je hebt me geleerd dat ik de jongens en meisjes binnen zijn team met respect moest behandelen en mij met de fans en de media op mijn gemak te voelen. Maar ook dat er een goed leven buiten de autosport is. Als Garry Rogers er niet zou zijn geweest zou ik zeker niet zijn, waar ik nu ben. Hij heeft mij en zoveel anderen de kans gegeven om het in de sport te maken goed of slecht. Hij hield wel van een Jameson Whiskey en eerlijk gezegd had ik er nog een paar voor je staan. Ik ga je missen maar ik weet dat je me zou vertellen Scotty stop met die flauwekul en ga door met je werk.’’
Garry Rogers een ‘’old school’’ teambaas die vele collega’s vanuit het huidige tijdperk volledig in de schaduw stelde door vele getalenteerde jongeren uit eigen zak in hun beginjaren te financieren. Het leverde hele grote namen op. In de keiharde wereld van de autosport kom je ze in de 21e eeuw eigenlijk niet meer tegen.Voorafgaande aan de eerste wedstrijd van de Gold Coast 500 komend weekend zal voor de eerste wedstrijd aanstaande zaterdag één minuut stilte in acht genomen worden ter nagedachtenis aan deze legende.

Een icoon als teambaas. Garry Rogers gaf zoveel mensen uit eigen zak een kans om in de Supercars uit te komen. Hij overleed vanmorgen vroeg op 80-jarige leeftijd. Garry was 60 jaar lang in de autosport actief.
Tekst: Willem J. Staat
Foto: Chevrolet Racing
“Old School’’ teameigenaar Garry Rogers overleden
Van niet vele teambazen kan gezegd worden dat ze een icoon in de sport zijn. Garry Rogers behoorde tot de laatste categorie. Rogers, coureur en teameigenaar begon in de zestiger jaren met lokale toerwagenraces en nam veertien maal aan de fameuze Bathurst 1000 deel. Als coureur behaalde hij in 1981 zijn beste resultaat op “The Mountain’’. Rogers werd als vierde geklasseerd maar moest na een gigantische crash, waardoor de wedstrijd voortijdig werd beëindigd, op een brancard worden afgevoerd. De autodealer die een succesvol racing team wist op te zetten, dat in 2000 met de combinatie Garth Tander/Jason Bargwanna de Bathurst 1000 wist te winnen. Maar dat was niet het hoogtepunt in zijn carrière als teambaas. Zelf beschouwde Garry de dubbeloverwinning in de 24U van Bathurst met de fabrieks Holden Monaro’s met de legendarische Peter Brock het hoogtepunt in zijn lange carriere
Rogers investeerde werkelijk miljoenen in opkomende talenten die uitgroeiden tot iconen in de Australische Supercars zoals onder meer Jamie Whincup, Garth Tander en Lee Holdsworth. Maar ook buitenlandse talenten zoals Allan Simonsen, Alexandre Premat, Simon Pagenaud en James Hinchcliffe kregen de kans om voor zijn team uit te komen.
Na 2019 trok het team van GRM zich definitief terug uit de Repco Supercars. Zelfs voor een icoon als Garry Rogers waren de kosten te hoog geworden. Daarnaast concentreerde Rogers zich als mede-eigenaar van de Australian Racing Group op het introduceren van de TCR series Down Under en de S5000 categorie die helaas mede door Corona nooit echt van de grond kwamen. Belangstelling van buitenlandse rijders zoals bijv. Giancarlo Fisichella was er genoeg.
Vanuit de gehele autosportwereld regent het momenteel steunbetuigingen. Scott McLaughlin: “ Je hebt me geleerd dat ik de jongens en meisjes binnen zijn team met respect moest behandelen en mij met de fans en de media op mijn gemak te voelen. Maar ook dat er een goed leven buiten de autosport is. Als Garry Rogers er niet zou zijn geweest zou ik zeker niet zijn, waar ik nu ben. Hij heeft mij en zoveel anderen de kans gegeven om het in de sport te maken goed of slecht. Hij hield wel van een Jameson Whiskey en eerlijk gezegd had ik er nog een paar voor je staan. Ik ga je missen maar ik weet dat je me zou vertellen Scotty stop met die flauwekul en ga door met je werk.’’
Garry Rogers een ‘’old school’’ teambaas die vele collega’s vanuit het huidige tijdperk volledig in de schaduw stelde door vele getalenteerde jongeren uit eigen zak in hun beginjaren te financieren. Het leverde hele grote namen op. In de keiharde wereld van de autosport kom je ze in de 21e eeuw eigenlijk niet meer tegen.Voorafgaande aan de eerste wedstrijd van de Gold Coast 500 komend weekend zal voor de eerste wedstrijd aanstaande zaterdag één minuut stilte in acht genomen worden ter nagedachtenis aan deze legende.