Indycar: Aanpassingen op de Indianapolis Motor Speedway getest
De afgelopen twee dagen waren vier coureurs op de Speedway met specifieke opdrachten onderweg. Alex Palou en Pato O’Ward kregen de taak om aan de updates van een nieuwe Firestone compound te werken terwijl Alexander Rossi en Takuma Sato de opdracht kregen om aan de updates van de auto’s zelf te werken.

De afgelopen twee dagen werd er weer uitgebreid getest op de IMS. Het ging om diverse aanpassingen. Hier Takuma Sato, nog steeds een gevraagd en ervaren man.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar

Indycar wil een eenheids schokdemper invoeren. Pato O' Ward vindt het in ieder geval geen goed idee.
Aanpassingen op de Indianapolis Motor Speedway getest
Ten eerste werden er veranderingen aangebracht bij het uitkomen van Turn 2. De stenen die in 1909 werden neergelegd begonnen druk uit te oefenen op de asfaltlagen erboven waardoor een hobbel ofwel een oneffenheid in de asfalt laag ontstond. Die hobbel was eigenlijk prima maar de hitte zorgde ervoor dat deze stenen verder in het oppervlak werden geduwd. Verschillende delen van het oppervlak van de baan zijn verwijderd alsmede de stenen die ook deze oneffenheid veroorzaakten. Dit gedeelte werd de afgelopen periode opnieuw geplaveid. De historische stenen zullen worden gebruikt mocht een nieuwe reparatie aan het asfalt ooit noodzakelijk zijn.
Alex Palou en Pato O’ Ward waren tevreden over de nieuwe Firestone compounds. Pat O’Ward: “Ik zou zeggen dat die vibraties vorig jaar wel het ergste waren. Het voelde gewoon aan alsof de achterkant van de auto de voorzijde overheerste. Met deze nieuwe band voelde het absoluut aan alsof de vooras gewoon beter was afgestemd op wat deze auto nodig heeft. Ik heb maar twee lange runs gedaan maar het was volledig helemaal beter en anders.” Palou reed overigens niet met de auto waarmee hij de Indy 500 afgelopen jaar won. Rossi reed echter wel met dezelfde auto waarmee hij dit jaar aan de Indy 500 deelnam.
Verder hield O’Ward zich samen met Alexander Rossi bezig met het testen van nieuwe schokbrekers en remcomponenten. Verschillende coureurs hebben de afgelopen jaren tijden de Indy 500 problemen gehad met het vertragen van hun remmen. M.a.w. vanaf een hoge snelheid vertragen richting pitlane tot 60 mph. Ook VeeKay kon daar afgelaten van meespreken. Dit resulteerde in contact met de muur of zelfs een spin in de pitlane.

Alexander Rossi hield zich bezig met het de verbeteringen aan de remmen. En daarbij moet gedacht worden aan het feit om het binnenrijden van de pits zonder spins te voorkomen. In vrijwel alle gevallen lag dit tijdens de Indy 500 zeker niet aan de rijders.
Alexander Rossi: “Weerstand in de remmen is iets waarvan alle teams proberen vanaf te komen. Als je een vrije ronde hebt dan kun je er vanaf komen maar dit betekent dat het rempedaal gedurende de wedstrijd niet erg consistent is. Deze nieuwe componenten zijn dus bedoeld om de remweerstand kwijt te raken zodat er geen enkele vorm van verandering hoeft te worden aangebracht. En het pedaal dat je zou verwachten van wat je bij de laatste pitstop hebt blijft hetzelfde als dat logisch is. Het is niet de bedoeling dat ze anders vertragen of anders aanvoelen. Het betekent alleen maar dat de remweerstand verminderd wordt. En tot nu toe lijkt dit redelijk goed te werken.” Verder bracht Indycar ook enkele nieuwe schokdempers mee voor Rossi en Sato om deze voor toekomstig gebruik te evalueren. Indycar wil graag overstappen naar een eenheidsdemper aangezien teams de afgelopen jaren miljoenen geïnvesteerd hebben in de ontwikkeling hiervan. Uiteraard zijn de meningen binnen de Indycar wereld hierover nogal verdeeld.
Pato O’ Ward: “We hebben nu al een spec aero. Ik weer nog niet wat de bedoeling is om het nog specifieker te maken. Want dan denk ik dat het een beetje wegneemt van wat de teams daadwerkelijk rondom de tafel brengt. Ik denk dat dit dan als een junior categorie gaat aanvoelen. Ik ben ervan overtuigd dat er gebieden moeten zijn vanwaar er een ontwikkelingskant moet zijn en de teams daarvan de vruchten kunnen plukken. In het verleden hebben wij gezien dat sommige auto’s supersterk zijn op de stratencircuits en anderen weer op de gewone circuits wat het verschil maakt. Wij zijn een raceserie van het hoogste niveau en geen juniorcategorie. Ik denk dat het nogal een delicate lijn is waarmee Indycar nu aan het flirten is m.a.w. met hoeveel spec ze eigenlijk willen gaan.’’ Vanwege regen werden de tests afgelopen dinsdag voortijdig afgebroken. Op 6 en 7 november a.s. testen Rossi en Scott Dixon op Phoenix International Raceway.

Alex Palou was met een testchassis van Ganassi Racing aanwezig. I.v.m de rechtszaak tegen McLaren heeft de Spanjaard momenteel wel andere problemen,

De afgelopen twee dagen werd er weer uitgebreid getest op de IMS. Het ging om diverse aanpassingen. Hier Takuma Sato, nog steeds een gevraagd en ervaren man.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar

Indycar wil een eenheids schokdemper invoeren. Pato O' Ward vindt het in ieder geval geen goed idee.
Aanpassingen op de Indianapolis Motor Speedway getest
Ten eerste werden er veranderingen aangebracht bij het uitkomen van Turn 2. De stenen die in 1909 werden neergelegd begonnen druk uit te oefenen op de asfaltlagen erboven waardoor een hobbel ofwel een oneffenheid in de asfalt laag ontstond. Die hobbel was eigenlijk prima maar de hitte zorgde ervoor dat deze stenen verder in het oppervlak werden geduwd. Verschillende delen van het oppervlak van de baan zijn verwijderd alsmede de stenen die ook deze oneffenheid veroorzaakten. Dit gedeelte werd de afgelopen periode opnieuw geplaveid. De historische stenen zullen worden gebruikt mocht een nieuwe reparatie aan het asfalt ooit noodzakelijk zijn.
Alex Palou en Pato O’ Ward waren tevreden over de nieuwe Firestone compounds. Pat O’Ward: “Ik zou zeggen dat die vibraties vorig jaar wel het ergste waren. Het voelde gewoon aan alsof de achterkant van de auto de voorzijde overheerste. Met deze nieuwe band voelde het absoluut aan alsof de vooras gewoon beter was afgestemd op wat deze auto nodig heeft. Ik heb maar twee lange runs gedaan maar het was volledig helemaal beter en anders.” Palou reed overigens niet met de auto waarmee hij de Indy 500 afgelopen jaar won. Rossi reed echter wel met dezelfde auto waarmee hij dit jaar aan de Indy 500 deelnam.
Verder hield O’Ward zich samen met Alexander Rossi bezig met het testen van nieuwe schokbrekers en remcomponenten. Verschillende coureurs hebben de afgelopen jaren tijden de Indy 500 problemen gehad met het vertragen van hun remmen. M.a.w. vanaf een hoge snelheid vertragen richting pitlane tot 60 mph. Ook VeeKay kon daar afgelaten van meespreken. Dit resulteerde in contact met de muur of zelfs een spin in de pitlane.

Alexander Rossi hield zich bezig met het de verbeteringen aan de remmen. En daarbij moet gedacht worden aan het feit om het binnenrijden van de pits zonder spins te voorkomen. In vrijwel alle gevallen lag dit tijdens de Indy 500 zeker niet aan de rijders.
Alexander Rossi: “Weerstand in de remmen is iets waarvan alle teams proberen vanaf te komen. Als je een vrije ronde hebt dan kun je er vanaf komen maar dit betekent dat het rempedaal gedurende de wedstrijd niet erg consistent is. Deze nieuwe componenten zijn dus bedoeld om de remweerstand kwijt te raken zodat er geen enkele vorm van verandering hoeft te worden aangebracht. En het pedaal dat je zou verwachten van wat je bij de laatste pitstop hebt blijft hetzelfde als dat logisch is. Het is niet de bedoeling dat ze anders vertragen of anders aanvoelen. Het betekent alleen maar dat de remweerstand verminderd wordt. En tot nu toe lijkt dit redelijk goed te werken.” Verder bracht Indycar ook enkele nieuwe schokdempers mee voor Rossi en Sato om deze voor toekomstig gebruik te evalueren. Indycar wil graag overstappen naar een eenheidsdemper aangezien teams de afgelopen jaren miljoenen geïnvesteerd hebben in de ontwikkeling hiervan. Uiteraard zijn de meningen binnen de Indycar wereld hierover nogal verdeeld.
Pato O’ Ward: “We hebben nu al een spec aero. Ik weer nog niet wat de bedoeling is om het nog specifieker te maken. Want dan denk ik dat het een beetje wegneemt van wat de teams daadwerkelijk rondom de tafel brengt. Ik denk dat dit dan als een junior categorie gaat aanvoelen. Ik ben ervan overtuigd dat er gebieden moeten zijn vanwaar er een ontwikkelingskant moet zijn en de teams daarvan de vruchten kunnen plukken. In het verleden hebben wij gezien dat sommige auto’s supersterk zijn op de stratencircuits en anderen weer op de gewone circuits wat het verschil maakt. Wij zijn een raceserie van het hoogste niveau en geen juniorcategorie. Ik denk dat het nogal een delicate lijn is waarmee Indycar nu aan het flirten is m.a.w. met hoeveel spec ze eigenlijk willen gaan.’’ Vanwege regen werden de tests afgelopen dinsdag voortijdig afgebroken. Op 6 en 7 november a.s. testen Rossi en Scott Dixon op Phoenix International Raceway.

Alex Palou was met een testchassis van Ganassi Racing aanwezig. I.v.m de rechtszaak tegen McLaren heeft de Spanjaard momenteel wel andere problemen,