Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT: Origine-Porsche en Maxime Oosten kampioen na crashes en straffen in Peking, rookie Révész verdient GT Open-titel op Monza

251019 Start

De GT World Challenge Asia powered by AWS organiseerde voor het eerst een evenement op een stratencircuit. Beijing E-Town en Tongming Lake Park waren het toneel van de chaotische seizoensfinale. De overwinningen gingen verrassend naar 'Hirobon' en Yu Kanamaru (5ZIGEN) en Ye Yifei en Zhang Yaqi (Winhere Harmony Racing), terwijl Ye Hongli en Yuan Bo (Origine Motorsport) het kampioenschap naar zich toe trokken. Maxime Oosten pakte samen met Ruan Cun Fan de Silver-Am-titel in de BMW van Kang's Racing Company. Autodromo Nazionale Monza was ondertussen gastheer van de laatste ronde van het International GT Open. Levente Révész (Team Motopark) versloeg daar Carl Bennett en Tommaso Mosca (AF Corse) en Christopher Haase en Simon Reicher (Eastalent-Racing) voor het kampioenschap.

Tekst: Vincent Bruins (X/Bluesky: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Jun Qian) en GT Sport


International GT Open

Haase en Reicher waren het snelst in de kwalificatie, maar Maxi Götz en Révész gingen in protest. De stewards vonden daarna dat Haase in Q2 de track limits had overschreden en dus moest Reicher vanaf de zevende plek starten. Révész kreeg de pole position in handen. De jonge Hongaar verloor al gauw de leiding aan Bennett en Mosca, die vervolgens de wedstrijd van 500 kilometer zouden domineren. Götz en Révész vochten bijna drie uur lang met Tom Emson en Tom Lebbon (Elite Motorsport with Entire Race Engineering) en kwamen als tweede over de streep, maar ze verloren de positie vanwege een tijdstraf van 5 seconden voor een overtreding bij een pitstop. Toch was de derde plaats nog steeds genoeg voor Révész om niet alleen Haase en Reicher, die eenzaam vierde werden, maar ook Bennett en Mosca te verslaan in het kampioenschap. De Team Motopark-coureur behaalde de titel in zijn allereerste seizoen in de GT3-racerij. Renger van der Zande (GetSpeed) viel in voor Fabian Schiller en deed voor het eerst sinds 2013 mee aan een GT Open-race. De Nederlander werd tiende samen met Anthony Bartone.

251019 GotzRevesz

Alex Fontana en Bashar Mardini (Tsunami RT) sloegen de aanvallen van Benji Goethe en Alexander West (Garage 59) af in Pro-Am op weg naar de klassezege. Dominik Baumann en Valentin Pierburg (SPS automotive performance) maakten het podium af dankzij een tijdstraf van 10 seconden voor Karol Basz en Marcin Jedliński (Olimp Racing). Steve Jans (GetSpeed) was als Pro-Am-kampioenschapsleider naar Monza gekomen, maar crashte bij de start meteen achterop Jayden Kelly (Greystone GT). De Luxemburger zou samen met Aaron Walker later uitvallen vanwege schade en dat maakte de weg vrij voor Baumann en Pierburg om de titel te pakken. Marco Pulcini en Mark Sansom (Garage 59) wonnen in de Am-klasse, maar de laatstgenoemde kwam 2 punten tekort op Gino Forgione en Michele Rugolo (AF Corse) in de strijd om het kampioenschap voor amateurrijders. Stanisław Jedliński en Krystian Korzeniowski (Olimp Racing) werden derde in de Am-klasse na een late uitvalbeurt van Darren Kell en Darren Leung (Track Focused).

251019 BaumannPierburg

UITSLAG RACE

Het International GT Open-seizoen wordt in 2026 opnieuw geopend in Portimão op 18 en 19 april. Spa-Francorchamps en Monza zullen opnieuw gastheer zijn van de twee wedstrijden van ieder 500 kilometer. De rest van de weekenden volgt het format van een zaterdagsrace van 70 minuten en een zondagsrace van 60 minuten. Het Misano World Circuit Marco Simoncelli zal de Red Bull Ring vervangen en de laatste ronde vindt op 24 en 25 oktober plaats op het Circuit de Barcelona-Catalunya in plaats van Monza.

GT World Challenge Asia
Yuan had zich als snelste gekwalificeerd voor Race 1 in Peking, maar moest een gridstraf van 10 posities incasseren vanwege het veroorzaken van een crash tijdens de afgelopen wedstrijd in Okayama. De pole position ging naar Deng Yi (Winhere Harmony Racing). Anthony Liu (Phantom Global Racing) maakte vanaf P5 een sterke openingsfase mee en haalde de andere Winhere Harmony-Ferrari van Zhang Yaqi in voor de tweede plaats. Hij wilde de aanval inzetten bij Deng, maar het ABS-systeem van zijn Porsche begaf het over een hobbel voor de eerste bocht. Liu crashte op hoge snelheid achterop Deng. De verplichte pitstop en rijderswissel werd daarom achter de safety car gedaan. Zes koplopers hadden echter een te korte pitstop gemaakt en dus kregen James Yu (FAW Audi Sport Asia Team Phantom), Ye Hongli, Adderly Fong (Phantom Global Racing), Zhangs teamgenoot Ye Yifei, Joel Eriksson (Audi Sport Asia Team Phantom) en Ben Green (Johor Motorsport Racing) ieder een drive-through penalty.

251019 HirobonKanamaru

Kanamaru hield de rappe GTO-Porsche van Brian Lee en Nico Menzel achter zich om de zondagochtendrace op zijn naam te schrijven samen met 'Hirobon'. Bastian Buus en Lu Wei (Origine Motorsport) leken op weg naar het podium, totdat de eerstgenoemde in de muur werd gedrukt door Lu Wenlong (Absolute Racing). Oosten en Ruan namen de derde plek algemeen over en, met de tweede plaats in hun klasse achter de 5ZIGEN-Nissan, stelden ze de Silver-Am-titel veilig. Buus en Lu werden zesde algemeen en vierde in Pro-Am achter Lee en Menzel, Prince Abu Bakar Ibrahim en Alexander Sims (Johor Motorsport Racing) en Patrick Pilet en Wang Zhongwei (Absolute Racing). Cheng Congfu en Yu waren door de penalty teruggevallen naar de derde plek in de Silver Cup achter klassewinnaars Liang Jiatong en Darryl O'Young (Craft-Bamboo Racing) en 'Rio' en Shaun Thong (Uno Racing Team). Am-klassewinnaars Setiawan Santoso en Liam Talbot (EBM) profiteerden van de crashes en straffen met een algemene toptienfinish voor Liu Lic Ka en Reinhold Renger (Elegant Racing Team).

251019 OostenRuan

UITSLAG RACE 1

Ye Hongli en Yuan Bo gingen, ondanks een puntloos resultaat in Race 1, als kampioenschapsleiders Race 2 in voor Lu Wei, Greens ploegmaatje Prince Jefri Ibrahim, en de gerepareerde Porsche van Dorian Boccolacci en Anthony Liu. Jayden Ojeda (Craft-Bamboo Racing) kwam niet lekker weg vanaf de pole position en Boccolacci nam de leiding van Ye Yifei, Ojeda, Buus en Green. De laatstgenoemde haalde Buus in een poogde ook Ojeda voorbij te gaan, maar hij gleed door de bocht en moest extra afremmen, waardoor Ojeda hem van achter raakte. De motorkap van de Mercedes-AMG vloog open en Ojeda moest op de baan tot stilstand komen, wat voor een safety car zorgde. Opnieuw moesten de rijderswissels tijdens de neutralisatie worden gedaan. Liu nam de auto van Boccolacci over, maar kon zijn pitplek niet verlaten zonder een unsafe release te riskeren. Hij viel terug naar P6 achter Zhang, de beide Ibrahims, Wang en Eriksson, terwijl Yuan Bo juist posities goedmaakte en voor Lu Wei terechtkwam.

251019 YeZhang

Het was een chaotische herstart met overal inhaalacties en touchés, en de zondagmiddagrace eindigde vroegtijdig door een flinke klapper. Het was opnieuw Liu, in een poging zoveel mogelijk posities goed te maken, die door een hobbel richting bocht 1 gecrasht was, maar dit keer was er niet genoeg tijd om de muur te repareren. Ye Yifei en Zhang werden als winnaars uitgeroepen voor Green en Prince Jefri Ibrahim. Buus en Lu Wei waren sterk naar voren gekomen en eindigde als vierde, maar de laatstgenoemde verloor de titel aan Ye Hongli en Yuan Bo. Ze eindigden gelijk qua punten, maar Lu Wei had één overwinning minder behaald. Silver-Am-kampioenen Oosten en Ruan sloten het seizoen af met P2 in de klasse achter Huang Ruohan en Akash Nandy (Absolute Corse). Cheng en Yu werden opnieuw derde in de Silver Cup achter Liang en O'Young, en 'Rio' en Thong, maar schreven wel de titel op hun naam. Ben Porter en Andrew Macpherson (AMAC Motorsport) wonnen in de Am-klasse voor Santoso en Talbot, maar het kampioenschap ging naar Christian Colombo en David Tjiptobiantoro (Garage 75).

251019 YeYuan

UITSLAG RACE 2

Sepang zal op 4 en 5 april gastheer zijn van de GT World Challenge Asia powered by AWS-seizoensopener van 2026 en de straten van Peking mogen de finale weer organiseren op 17 en 18 oktober. Shanghai vervangt Buriram op de kalender.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet