Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: VDS Panis op Portimão in stijl naar ELMS-titel, resterende titels naar TF Sport

#48 - VDS PANIS RACING - Oreca 07 - Gibson - European Le Mans Series - 4 Hours of Portimao - Autodromo Internacional do Algarve - Portugal -

Met een klinkende overwinning op de Autodrómo do Algarve van Portimão hebben Ollie Gray, Esteban Masson en Charles Milesi de LMP2-titel in de European Le Mans Series geschonken aan hun team VDS Panis. CLX Sport was op Silverstone al LMP3-kampioen geworden, op Portimão werden de resterende twee klassetitels vergeven aan het team van TF Sport. In de Pro-Am-divisie van de LMP2-klasse ging het kampioenschap naar de AO by TF-auto van PJ Hyett/Dane Cameron/Louis Delétraz, terwijl de LMGT3-klasse naar de TF Sport-Corvette van Hiroshi Koizumi/Rui Andrade/Charlie Eastwood ging.


Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: European Le Mans Series


De twee sterkste LMP2-auto’s van het seizoen maakten in de Algarve opnieuw de dienst uit, zodat de vieruurswedstrijd op het circuit van Portimão uitdraaide op een rechtstreeks duel om de titel. De ORECA-Gibson 07 van Iron Lynx-Proton had dankzij Matteo Cairoli de pole gepakt, maar al na tien ronden meldde de als vierde gestarte latere kampioensauto zich aan de kop. Alleen bij de pitstops moest de ORECA van VDS Panis nog even de concurrentie voor zich dulden, maar los daarvan wist het trio Gray/Masson/Milesi de leiding tot aan het finish behouden.

Start - European Le Mans Series - 4h of Portimao - Autodromo Internacional do Algarve - Portugal -

De zwaarste tegenstand kwam in eerste instantie van Nielsen Racing, maar toen de ORECA van Cem Bölükbasi/Ferdinand Habsburg/Filipe Albuquerque halverwege de race afhaakte, nam Inter Europol met Jakub Smiechowski/Tom Dillmann/Nick Yelloly de handschoen op. Uiteindelijk bedroeg het gat van de winnende VDS Panis-auto slechts vijf seconden. Een ruime halve minuut later finishte de Idec Sport-auto van Jamie Chadwick/Mathys Jaubert/Daniel Juncadella als derde. Job van Uitert en zijn teamgenoten Paul Lafargue en Paul-Loup Chatin liepen in de tweede auto van Idec Sport net de derde plaats mis. Bent Viscaal moest met zijn Proton-teamgenoten Giorgio Roda en René Binder genoegen nemen met een tiende plaats algemeen en een vierde plaats in de Pro-Am-subdivisie.

Het resultaat was een passend algemeen podium: de drie beste auto’s in het kampioenschap eindigden ook als 1-2-3 in Portugal. Inter Europol won weliswaar geen enkele race, terwijl Idec Sport er wél twee won, maar bleek uiteindelijk toch net iets constanter te hebben gepresteerd. Samen met VDS Sport won het team zo de rechtstreekse uitnodiging voor de 24 Uur van Le Mans van 2026.

#17 - CLX MOTORSPORT - Ligier JS P325 - Toyota - European Le Mans Series - 4 Hours of Portimao - Autodromo Internacional do Algarve - Portugal -

In de Pro-Am-klasse streed de kampioensauto van AO by TF om de overwinning met de TDS-ORECA van Rodrigo Sales/Clement Novalak/Mathias Beche. De laatstgenoemden grepen met 15 seconden voorsprong de dagwinst – hun eerste zege dit seizoen – maar de titel ging naar de AO-auto die door TF Sport op de baan wordt gebracht. Voor Delétraz was het zijn zoveelste kampioenschap op Europees niveau: de vierde ELMS-titel in vijf jaar. AO by TF voegde het succes toe aan de klasseoverwinning op Le Mans eerder dit jaar, terwijl door het kampioenschap ook hun deelname in 2026 al vaststaat.

De LMP3-overwinning ging naar Paul Lanchere/Theodor Jensen/Adrien Closmenil, die op Silverstone al kampioen waren geworden, maar op Portimão hun totale dominantie in de klasse nog eens benadrukten. Het was hun vijfde zege in zes wedstrijden. Rik Koen reed met Julien Gerbi en Daniel Nogales naar een sterke tweede plaats voor Virage.

TF SPORT / Hiroshi KOIZUMI (JPN) - TF SPORT / Charlie EASTWOOD (IRL) - TF SPORT / Rui ANDRADE (POR) - European Le Mans Series - 4h of Portimao - Autodromo Internacional do Algarve - Portugal -

TF Sport werd ook in de GT-klasse de beste, want de Corvette Z06 GT3.R van Koizumi/Andrade/Eastwood haalde met een nipte overwinning de Ferrari 296 GT3 van Custodio Toledo/Lilou Wadoux/Riccardo Agostini in de eindstand in. De Corvette ging vrijwel tegelijk over de finish met de McLaren 720S GT3 van Michael Birch/Garnet Patterson/Wayne Boyd – het verschil tussen Eastwood en Boyd bedroeg slechts drie tienden van een seconde. Ook de Iron Dames-Porsche 911 GT3-R van Célia Martin/Sarah Bovy/Michelle Gatting was nog tot aan het eind in de strijd. Uiteindelijk werd de top-drie in de klasse door minder dan vijf seconden gescheiden.

ELMS, Portimão, 18 oktober 2025

1. Gray-Milesi-Masson (Oreca-Gibson P2) - VDS Panis - 135 ronden
2. Smiechowski-Dillmann-Yelloly (Oreca-Gibson P2) - Inter Europol - 5"528
3. Chadwick-Jaubert-Juncadella (Oreca-Gibson P2) - IDEC - 37"339
4. Lafargue-Van Uitert-Chatin (Oreca-Gibson P2) - IDEC - 44"009
5. Sales-Beche-Novalak (Oreca-Gibson P2) - TDS - 1'11"045
6. Hyett-Deletraz-Cameron (Oreca-Gibson P2) - AO by TF - 1'28"500
7. Ried-Capietto-Cairoli (Oreca-Gibson P2) - Iron Lynx Proton - 1'29"668
8. Falb-Allen-Sette Câmara (Oreca-Gibson P2) - Nielsen - 1'30"640
9. Espirito Santo-Fittipaldi (Oreca-Gibson P2) - CLX - 1 ronde
10. Roda-Binder-Viscaal (Oreca-Gibson P2) - Proton - 1 ronde
11. Kolovos-Hörr-Jani (Oreca-Gibson P2) - DKR Engineering - 1 ronde
12. Perrodo-Vaxiviere-Rovera (Oreca-Gibson P2) - AF Corse - 1 ronde
13. Schneider-Sato-Jarvis (Oreca-Gibson P2) - United Autosports - 1 ronde
14. Cullen-Lomko-P. Fittipaldi (Oreca-Gibson P2) - Vector - 2 ronden
15. Lentoudis-Quinn-Caldwell (Oreca-Gibson P2) - Algarve Pro - 4 ronden
16. Lanchere-Closmenil-Jensen (Ligier-Toyota P3) - CLX - 8 ronden
17. Gerbi-Nogales-Koen (Ligier-Toyota P3) - Virage - 8 ronden
18. Rammo-Brichacek-Pedersen (Ginetta-Toyota P3) - DKR Engineering - 8 ronden
19. Michal-Cristovao-Aguilera (Ligier-Toyota P3) - Eurointernational - 8 ronden
20. Jensen-Adcock-Henrion (Ligier-Toyota P3) - RLR M Sport - 9 ronden
21. Creswick-Dedecker-Gold (Ligier-Toyota P3) - Inter Europol - 9 ronden
22. Stern-J. Lahaye-M. Lahaye (Ligier-Toyota P3) - Ultimate - 10 ronden
23. Tribaudini-Antonel (Ligier-Toyota P3) - M Racing - 10 ronden
24. Kratz-Weiss-Peebles (Duqueine-Toyota P3) - WTM by Rinaldi - 10 ronden
25. Wolff-Foubert-Fossard (Ligier-Toyota P3) - R.S. of Leman - 11 ronden
26. Koizumi-Andrade-Eastwood (Corvette Z06 GT3) - TF Sport - 11 ronden
27. Birch-Patterson-Boyd (McLaren 720S GT3) - United Autosports - 11 ronden
28. Martin-Bovy-Gatting (Porsche 911 GT3) - Iron Dames - 11 ronden
29. Berry-Hanafin-Schiller (Mercedes AMG GT3) - Iron Lynx - 12 ronden
30. Mateu-Bastard-Hasse Clot (Aston Martin Vantage GT3) - R.S. of Leman - 12 ronden
31. Cameron-Perel-Griffin (Ferrari 296 GT3) - Spirit of Race - 12 ronden
32. Kimura-Tuck-Serra (Ferrari 296 GT3) - Kessel - 12 ronden
33. Toledo-Wadoux-Agostini (Ferrari 296 GT3) - AF Corse - 12 ronden
34. Samani-Laursen-Rigon (Ferrari 296 GT3) - AF Corse - 12 ronden
35. Wainwright-Pera-Fleming (Ferrari 296 GT3) - GR Racing - 12 ronden
36. Gilbert-Rueda-Molina (Ferrari 296 GT3) - Kessel - 13 ronden
37. Noble-Hart-Bruni (Ferrari 296 GT3) - JMW - 13 ronden
38. H. Felbermayr-Cressoni-H. F. Felbermayr (Porsche 911 GT3) - Proton - 13 ronden

Snelste ronde: Oliver Gray, 1’32”591

Uitgevallen
Perino-Simmenauer-Ghiotto (Oreca-Gibson P2) - Inter Europol
Bölükbasi-Habsburg-Albuquerque (Oreca-Gibson P2) - Nielsen
Maldonado-Saucy-Hanley (Oreca-Gibson P2) - United Autosports
Pedersen-Nissany-De Gerus (Oreca-Gibson P2) - Duqueine
Kaiser-Fluxa-Pourchaire (Oreca-Gibson P2) - Algarve Pro
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet