Rally: Groeten uit Passau - Central European Rally 2025

Herfstkleuren, hoogteverschillen en asfalt: de Central European Rally 2025
Nog tot en met zondag aanstaande is het WK Rally te gast in het zuidoosten van Duitsland en de aangrenzende delen van Tsjechië en Oostenrijk voor de derde editie van de Central European Rally als asfaltronde in het wereldkampioenschap. Het is tevens de laatste keer, want de organisatie, onder aanvoering van de Duitse automobielclub ADAC, verreweg de grootste in Europa, is er niet in geslaagd om een bedrijfseconomisch geslaagde toekomst voor de rally te garanderen. In Duitsland is er - anders dan in Tsjechië - geen enkele overheidssteun en ook lukte het de organisatie niet om een grote sponsor aan het evenement te binden. Daarmee is het evenement na dit jaar alweer verleden tijd, wat jammer is, want het is toch een regio waarin de rallysport van oudsher leeft. AUTOSPORT.NL was op de openingsdag ter plekke.
Tekst: René de Boer (vanuit Passau, X/Bluesky: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer
Uw redacteur bezoekt al ruim 25 jaar incidenteel WK-rally-evenementen, maar zo'n matige opkomst van mediavertegenwoordigers zagen we zelden. Dit is de volledige persruimte, die dus blijkbaar voldoende is.
We hadden in onze envelop bij de accreditatie mediasticker nummer 0001 toebedeeld gekregen, een bijzonder exemplaar dat we - als altijd - doneren aan het onvolprezen World Rally Museum van Gérard Wolthaar in Zoelen, samen met de rest van de verkregen documentatie en andere vergaarde objecten.
Het servicepark is ondergebracht op het terrein van de Messe Passau, het tentoonstellingscomplex in de Zuid-Duitse stad. Vol was het niet, wat geen wonder is met slechts 48 teams op de inschrijflijst. Goed, de ADAC Opel Rally Cup zorgt voor wat aanvulling, maar die staat met zijn elektrische infrastuctuur ergens anders in Passau. En dan zijn er nog twee dozijn historische auto's van Slowly Sideways die aanvankelijk ook elders zouden worden gehuisvest, maar omdat het anders in het Messepark wel een heel karige bedoening zou worden, werden ook de historische auto's uiteindelijk maar op die plek neergezet.
De grote units van Toyota Gazoo Racing...
...en het team van Hyundai domineren het beeld in het servicepark.
De WRC-simulator biedt het nodige vertier voor bezoekers.
Bandenmerk Hankook, de vaste leverancier in het WK Rally, is de enige onderneming die een grote promotiestand in het servicepark heeft, met als aandachttrekker een HWA EVO, de moderne interpretatie van de inmiddels legendarische Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evo 2 ervoor. Twee van zulke auto's nemen komend jaar deel aan de 24-uursrace op de Nürburgring.
Een rondje langs de historische rallyauto's mocht natuurlijk niet ontbreken. Hier een Mitsubishi Lancer Evo en een Porsche 911.
Opel Kadett GSi.