Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT2 en GT4: Matmut-Toyota sluit seizoen af met dubbelzege, GT2-winnaars van laatste naar eerste op Catalunya

251011 Start

De GT2 European Series powered by Pirelli en de GT4 European Series powered by RAFA Racing Club stonden afgelopen weekend op het voorprogramma van de GT World Challenge Europe Endurance Cup powered by AWS. Otto Blank en Pierre Kaffer (LP Racing) en Maťo Homola en Lennart Marioneck (RTR Projects) deelden de overwinningen in de GT2 op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Hadrien David en Jan Duran (Matmut Évolution) waren oppermachtig in de GT4. Ricardo van der Ende (L'Espace Bienvenue) maakte helaas een crash mee, terwijl debutant Rutger Brakel en Bas Visser (JW Raceservice) een toptienresultaat scoorden in hun klasse.

Tekst: Vincent Bruins (X/Bluesky: @VincentJBruins)
Foto's: SRO/JEP


GT2 European Series

Homola en Marioneck hadden Race 1 vanaf de pole position moeten aanvangen, maar ze startten niet omdat de KTM kuren had. Roberto Pampanini (Dinamic Motorsport) viel Alberto De Martín (NM Racing Team) aan voor de leiding in de openingsfase, maar door een touché en de resulterende schade moesten ze wat gas terugnemen. Blank en Kaffer kwamen met hun Audi vanaf helemaal achteraan het veld naar voren en schreven de wedstrijd op hun naam. De Ginetta G56 GT2 maakte haar debuut in Montmeló in de handen van Lawrence en Freddie Tomlinson (CMR). De vader en zoon finishten als tweede, ruim voor De Martín en Nil Montserrat, en Mauro Calamia en Pampanini. Philippe Prette won in de Am-klasse. Voormalig F1-coureur Jean-Denis Delétraz en Stéphane Ratel zorgden voor een één-twee in de andere LP Racing-Maserati.

251011 BlankKaffer

UITSLAG RACE 1

Homola en Marioneck moesten vanuit de pitstraat beginnen in Race 2, maar desondanks wisten ze als eerste over de streep te komen. Ze werden een beetje geholpen door het feit dat Calamia en Montserrat elkaar raakten bij de start. De laatstgenoemde kon verder en pakte samen met De Martín de tweede plek af in het kampioenschap van Calamia en Pampanini. Marius Aigner en Reinhard Kofler (Motorsportzentrum Ried) en de Ginetta van de Tomlinsons eindigden op het Pro-Am-podium achter Homola en Marioneck. Prette won voor de tiende keer in twaalf races in de Am-klasse voor Petr Lisa en Ondřej Rokos (RTR Projects) en Oliver Freymuth (AKF Motorsport).

251012 HomolaMarioneck Prette

UITSLAG RACE 2

De GT2 European Series powered by Pirelli zal in 2026 opnieuw Spa-Francorchamps, Misano en Zandvoort bezoeken, maar de ronden op Paul Ricard, Valencia en Barcelona-Catalunya worden vervangen door Monza, Nürburgring en Portimão.

GT4 European Series
McKenzy Cresswell en Josh Rattican (Elite Motorsport) hadden zich als snelste gekwalificeerd voor Race 1 op Barcelona-Catalunya, maar na een tijdstraf voor een valse start en een lekke band konden ze fluiten naar een goed resultaat. David en Duran herstelden zich van een tijdstraf van 5 seconden voor het afsnijden van de eerste bocht en versloegen Berkay Besler en Gabriele Piana (Borusan Otomotiv Motorsport) voor de overwinning. Callum Davies en Charlie Hart (RAFA Racing by RACE LAB) verdienden een podium met een late inhaalactie op Lluc Ibañez en Alex Papadopulos (NM Racing Team). Hugo en Thibaut Mogica (CMR) sleepten hun eerste zege in de Pro-Am-klasse binnen door Viny Beltramelli en Nicco Ferrarin (JSB Compétition) en de rappe dames Cindy Gudet en Gabriele Jílková (Matmut Évolution) achter zich te houden. Daniel Blickle en Max Kronberg (W&S Motorsport) wonnen niet alleen de race in de Am-klasse, maar ook het kampioenschap. Hun rivalen Antoni De Barn en Jean-Mathieu Leandri (Chazel Technologie Course) waren in de openingsronde uitgeschakeld, omdat Leandri tegen Van der Ende was opgeknald. De Nederlander was op zijn beurt in de rondte getikt door Erik Evans (Academy Motorsport).

251011 DavidDuran

UITSLAG RACE 1

Meerdere auto's crashten bij de start van Race 2 en de Porsche van Joachim Bölting en Hendrik Still (W&S Motorsport) was een van de slachtoffers. Stanislav Safronov en Aleksandr Vaintrub (Mirage Racing) waren op die manier meteen verzekerd van de Pro-Am-titel. Joakim Walde (Schubert Motorsport) lette niet op, toen de safety car werd ingezet, en reed op hoge snelheid achterop Gudet die tegen de muur werd gekatapulteerd. Dat zorgde voor een rode vlag. Cresswell en Rattican werden opnieuw bestraft voor een valse start vanaf de pole position en moesten hun meerdere erkennen in David en Duran. Besler en Piana versloegen Sergiu Nicolae en Tudor Tudurachi (Willi Motorsport) voor een podiumfinish. Hugo en Thibaut Mogica zegevierden opnieuw in de Pro-Am-klasse voor Marc de Fulgencio en Branden Oxley (NM Racing Team), en Safronov en Vaintrub. De nieuwe Pro-Am-kampioenen waren 0.026 seconden eerder over de streep gekomen dan Edvin Hellsten en Daniel Nilsson (Nova Racing). Brakel en Visser pakten P8 in Pro-Am. Blicke en Kronberg sloten het seizoen af met de eerste plaats in de Am-klasse. Ali en Reema Juffali herstelden zich van de flinke startcrash om als tweede te eindigen bij de amateurs.

251012 SafronovVaintrub

UITSLAG RACE 2

Monza en Portimão vervangen de Nürburgring en Barcelona-Catalunya op de kalender van de GT4 European Series powered by RAFA Racing Club volgend jaar. Paul Ricard, Spa-Francorchamps, Misano en Zandvoort mogen blijven voor 2026.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet