Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: Matthew Payne/Garth Tander winnen Bathurst 1000 klassieker

Dramatische weersomstandigheden zorgden er afgelopen zondag voor dat niet de Repco Supercars-organisatie de Bathurst 1000 tot een klassieker maakte maar de weergoden zorgden er op de Mountain voor dat de wedstrijd volgens een Hitchcock scenario verliep met als verrassende winnaars de combinatie Matthew Payne/Garth Tander. Voor Tander betekende het overigens zijn zesde overwinning op Bathurst.''



2025 Payne Tander

Matthew Payne de verrassende winnaars van de Bathurst 1000. Voor Tander de zesde overwinning alweer van deze klassieker op zijn CV

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Penrite Racing/Red Bull Ampol Racing/BJR Racing/PR


2025 Repco Bathurst 1000, Event 10 of the Repco Supercars Championship, Mount Panorama, Bathurst, New South Wales, Australia. 12 Oct, 2025.
Ondanks het verschrikkelijk slechte weer kon er voor de TV-kijkers en de toeschouwers ter plaatse eigenlijk geen mooiere wedstrijd zijn, Het draaiboek van veel teams werd compleet overhoop gegooid.


Matthew Payne/Garth Tander winnen Bathurst 1000 klassieker
De wedstrijd werd in een dramatische shootout in de laatste 15 ronden beslist. Er waren nog drie kanshebbers voor de eindzege waaronder de Chevrolets van Cooper Murray (Erebus) Racing), James Golding (Premair Racing) en de Ford Mustang van Matt Payne (Grove Penrite Racing). Golding verprutste de herstart waardoor Payne de tweede plek kon innemen. Vervolgens ging hij onhandig gepositioneerd onhandig over het gras en verloor ook nog eens terrein op de koplopers. De Chevrolets van Golding en Murray waren in een verwoed duel om de eerste plek verwikkeld waardoor Payne toch weer iets kon inlopen. Het cruciale moment in de wedstrijd kwam zes ronden voor het einde toen Golding een goede kans kreeg om Murray te passeren maar op het spekgladde Bathurst raakte hij de leidende Camaro waardoor deze zelfs iets kantelde. Bij het baangedeelte “The cutting’’ kwam Golding langs Payne terwijl David Reynolds eveneens probeerde om de Penrite Mustang te passeren maar de Nieuw Zeelander sloot de deur. Reynolds eindigde met David Russell als tweede en Golding met Lee Holdsworth als derde.

De eerste wedstrijdfase werd gedomineerd door de teams van DJR Shell V Power Racing, Triple Eight en Tickford Racing. Gedurende de eerste wedstrijdfase begonnen zich al de eerste motorische problemen voor de diverse teams voor te doen. De lang verwachte regen deed dan ook in de 65e ronde haar intrede. In de 108e ronde was Anton de Pasquale één van de eerste slachtoffers door keihard de muur te raken. Twee ronden later ging Will Brown door het grind maar het ergste moest nog voor Triple Eight komen. Met nog 38 ronden te gaan gebeurde het onvoorstelbare.

2025 Broc Feeney
Het team van Red Bull Ampol Racing presteerde gewoon niet.

Broc Feeney belandde in de bandenstapels en moest lijdzaam toezien hoe het gehele startveld voorbij vloog. Een safetycarinterventie was direct noodzakelijk en de voorsprong van Ryan Wood met de WAU Mustang verdween als sneeuw voor de zon. Met nog 24 ronden te gaan werd de Chevrolet van McCauley Jones van achteren door de Camaro van Richie Stanaway geraakt. Achter de safetycar vertraagde de #2 Mustang van Wood echter plotseling en moest met motorproblemen richting pits. Voor WAU was het game over. Met nog zes ronden te gaan kwam ook het definitieve beslissende moment van de wedstrijd. Golding die aan de leiding reed kreeg een tijdstraf van vijf seconden opgelegd. Hij ging weliswaar als eerste over de finish maar het team van Grove Penrite pakte na vele bittere gevechten verdiend de hoofdprijs in één van de mooiste klassiekers in autosportland.


2025 Repco Bathurst 1000, Event 10 of the Repco Supercars Championship, Mount Panorama, Bathurst, New South Wales, Australia. 12 Oct, 2025.
Gaat Matt Payne ooit in de sporen van SVG treden. Van wat hij in de slotfase van de wedstrijd liet zien was m.a.w fenomenaal.


Winnaar Matt Payne:
“ Wat een race en wat een dag. Wat een lange zware races. De omstandigheden waren zo schetsmatig maar we hebben een paar goede veranderingen tijdens de pitstops doorgevoerd en de auto presteerde tegen het einde van de wedstrijd behoorlijk goed. Voor alle mensen bij Penrite Racing ben ik enorm blij. Iedereen heeft hier zo hard voor gewerkt. Dit stond absoluut op onze lijst van de dingen die wij wilden winnen en het is erg gaaf om Grove Racing terug te kunnen betalen met het vertrouwen dat zij in mij gesteld hebben. Deze overwinning is zeker belangrijk. Zeker voor de Jason Richards Trophy. Dit was als Nieuw Zeelander een enorme prestatie voor mij. Dit was enorm gaaf. Ik ben super enthousiast om dit ook samen met Garth gedaan te hebben. Hij is een veteraan in deze sport en het is heel bijzonder dat hij zijn zesde overwinning hier behaalt. En het is natuurlijk geweldig dat direct bij mijn eerste overwinning in de Bathurst 1000 is. Ik had het dan ook met niemand anders willen doen.”

2025 Craig Lowndes
Craig Lowndes eindigde met de T8 Wildcard als tiende in één van zijn laatste optredens voor het team. Omdat hij aan GM veel te danken heeft blijft hij ook in de toekomst het concern trouw,

Bathurst legende Garth Tander:
“ Dit geeft natuurlijk veel voldoening zeker omdat ik ook deel uitmaak van de teamdirectie en samenwerk om het verder te ontwikkelen en nog verder op te bouwen. Voor dit team heb ik mijn helm meer af dan op moeten doen dus het is heel bijzonder om van hun allereerste Bathurst-overwinning deel uit te maken. Penrite heeft het partnership eerder deze week met het team verlengd. Beter kan het natuurlijk niet worden. Vanwege de weersvoorspellingen wist ik dat dit een gekke race zou worden. Maar toen het eenmaal kwam bleek het ook zo te zijn.’’

2025 Heimgartner
Een kostbare four van André Heimgartner en zijn team om in de slotfase geen banden te wisselen. Een Top drie klassering had er zeker in gezeten,

Het team van Brad Jones Racing had zelfs twee auto’s in de Top 10 waarin McCauley Jones (de zoon van de teambaas) met een negende plek ondanks alle moeilijkheden eigenlijk een zeer goed resultaat neerzette. André Heimgartner zat goed in de mix maar liet bij de laatste stop geen banden meer wisselen. Voor het team had het resultaat er dan mogelijk zeker anders uit kunnen zien.

2025 Repco Bathurst 1000, Event 10 of the Repco Supercars Championship, Mount Panorama, Bathurst, New South Wales, Australia. 12 Oct, 2025.
Ondanks de regen later in de wedstrijd één van de mooiste Bathurst 1000s van de laatste jaren.

 Uitslag Bathurst 1000
1 100 Matthew Payne/Garth Tander Grove Racing Ford Mustang GT 161 ronden
2 20 David Reynolds/Lee Holdsworth Team 18 Chev Camaro ZL1 161 + 0.9588
3 31 James Golding/David Russell PremiAir Racing Chev Camaro ZL1 161 ronden + 4.0396
4 99 Cooper Murray/Jobe Stewart Erebus Motorsport Chev Camaro ZL1 161 ronden + 4.6969
5 4 Cameron Hill/Cameron McLeod Matt Stone Racing Chev Camaro ZL1 161 ronden + 7.7162
6 88 Broc Feeney/Jamie Whincup Triple Eight Race Engineering Chev Camaro ZL1 161 ronden + 11.2161
7 8 Andre Heimgartner/Declan Fraser Brad Jones Racing Chev Camaro ZL1 161 ronden +14.0828
8 26 Kai Allen/Dale Wood Grove Racing Ford Mustang GT 161 ronden + 22.0693
9 3 Aaron Cameron/Zak Best Blanchard Racing Team Ford Mustang GT 161 ronden + 23.3841
10 888 Zach Bates/Craig Lowndes Triple Eight Race Engineering Chev Camaro ZL1 161 ronden + 25.8216

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet