Sportscars: Action Express wint Motul Petit Le Mans, Porsche pakt IMSA-titels, podiumsucces Nicky Catsburg in GTD-Pro
Blijdschap na de overwinning in Motul Petit Le Mans voor het Action Express-Cadillac-team
Na de winst in Indianapolis van vorige maand schreef het team Action Express met de Whelen-Cadillac, bestuurd door Earl Bamber, Jack Aitken en Frederik Vesti ook de IMSA-seizoensfinale, de tien-uursrace Petit Le Mans op Michelin Raceway Road Atlanta, op zijn naam. Achter de Heart of Racing-Aston Martin Valkyrie van Ronan de Angelis, Ross Gunn en Alex Riberas, die sensationeel tweede werd, hadden Mathieu Jaminet en Matt Campbell in de #6-Porsche genoeg aan de derde plaats om de rijderstitel veilig te stellen. Porsche won ook de merkentitel. Het Franse TRS Racing reed vanaf de laatste startplaats naar de zege in LMP2 met Steven Thomas, Mikkel Jensen en Hunter McElrea. In deze klasse won AO Racing de titel met Dane Cameron, PJ Hyett en Jonny Edgar, tevens goed voor een startplaats in Le Mans. In GTD-Pro was de zege voor de Paul Miller Racing-BMW van Dan Harper, Max Hesse en Connor De Philippi. De beide Corvettes eindigde als tweede en derde, met de tweede plaats voor Nicky Catsburg, Tommy Milner en Nico Varrone. Alex Sims en António García , bijgestaan door Dani Juncadella, eindigden als derde ne wonnen daarmee de titel. In GTD was de titelstrijd al in de eerste raceronde beslist in het voordeel van Winward Racing-Mercedes-rijders Philip Ellis en Russell Ward, die samen met Indy Dontje vijfde werden. De klassezege in de race was voor Simon Mann, Lilou Wadoux en Alessandro Pier Guidi in de #21-AF Corse-Ferrari.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto's: IMSA
Laatste start van het seizoen
De laatste race van het seizoen, bij prachtig zonnig weer voor een ongelooflijk groot publiek op Michelin Raceway Road Atlanta (IMSA geeft nooit bezoekersaantallen, maar de files rondom het circuit waren lang), begon al spectaculair met een massacarambolage in de eerste ronde, waarbij vijf GTD-auto’s betrokken waren. De eerste uitvallers bezorgden het Winward-Mercedes-team, dat slechts één plek moest goedmaken, al voortijdig de kampioenstitel in de klasse voor het tweede jaar op rij. Ook in het verdere verloop van de eerste racehelft waren er de nodige incidenten en ‘full-course yellows’, wat de strategieën van veel teams teniet deed. Later in de wedstrijd werd het wat rustiger, zelfs zodanig, dat de laatste drie uur en 51 minuten compleet zonder neutralisatie konden worden afgelegd.
Eerste podiumplaats ooit voor de Aston Martin Valkyrie
Dat betekende dat het brandstofverbruik in de topklasse de beslissende factor werd. Bamber, Aitken en Vesti controleerden met de Whelen-Action Express-Cadillac de laatste vier uur van de race en reden zo relatief comfortabel de overwinning naar huis. In de slotfase leek er even een sensatie in te zitten toen de Lamborghini van Romain Grosjean, Edoardo Mortara en Daniil Kvyat op de tweede plaats reed, maar Grosjean moest met nog zes minuten te gaan toch naar binnen voor brandstof. Daarmee kreeg de Heart of Racing-Aston Martin van Ross Gunn, Roman de Angelis en Alex Riberas de tweede plaats in handen, de eerste podiumplaats wereldwijd voor de dit jaar debuterende Aston Martin Valkyrie-hypercar.
Porsche-rijders Jaminet en Campbell wonnen de rijderstitel, Porsche werd kampioen bij de merken
De #6-Penske-Porsche eindigde op de derde plaats, wat voor Mathieu Jaminet en Matt Campbell genoeg was om de rijderstitel veilig te stellen. Eigenlijk had ook Julien Andlauer op Road Atlanta deel zullen uitmaken van de bezetting, maar de Fransman liep een rugblessure op en kreeg geen toestemming om de rijden. Daarop werd Laurens Vanthoor als vervanger opgeroepen, die daarmee in beide Porsches reed. Porsche behaalde ook de merkentitel, want de beide Meyer Shank Racing-Acura’s deden niet mee om de podiumplaatsen. De van pole gestarte #60 van Tom Blomqvist, Colin Braun en Scott Dixon leidde in de beginfase, maar viel terug na een lekke band en andere problemen in de tweede racehelft. De auto eindigde nog als vijfde, achter de Lamborghini van Grosjean, Mortara en Kvyat. De vierde plaats in wat vermoedelijk de laatste race voor de Lamborghini SC63 was, is het beste resultaat van de auto.
De #93-Acura met Renger van der Zande, Nick Yelloly en Tristan Vautier verloor onder andere tijd als gevolg van een probleem met de elektronica van het stuurwiel, wat een extra stop noodzakelijk maakte. De auto eindigde nog als zevende achter de Wayne Taylor Racing-Cadillac van Ricky Taylor, Filipe Albuquerque en Will Stevens. “Een dramaweekend voor ons”, zei Van der Zande, viervoudig winnaar van Petit Le Mans, “We hadden gewoon te veel kleine dingen. We hebben dit jaar veel geleerd en ik ben echt trots op het team. Volgend jaar zijn we nog beter en klaar om te winnen.” Voor Tijmen van der Helm en zijn teamgenoten Neel Jani en de debuterende Max Esterton zat er met de JDC Miller Motorsports-Porsche niet meer in dan de twaalfde plaats, ondanks een zeer sterk optreden van Esterton in de beginfase van de wedstrijd.
TDS Racing won de LMP2-klasse
In LMP2 zag het Anglo-Amerikaanse team United Autosports de titelkansen verloren gaan toen Rasmus Lindh de #22-Oreca, die hij deelde met Dan Goldburg en Paul Di Resta, binnenbracht met een defecte rechter voorwielophanging. Dat bracht de TDS-Oreca van Steven Thomas, Mikkel Jensen en Hunter McElrea aan de leiding. Het Franse team, dat in de kwalificatie met Thomas de snelste tijd gereden had, moest achteraan in de klasse starten na een overtreding van het technisch reglement. In de race reed de TDS-Oreca weliswaar goed naar voren, maar kende ook de nodige incidenten, waaronder twee aanrijdingen en een waarschuwing voor niet werkende remlichten. Niettemin reed het team de overwinning naar huis. De #43-Inter Europol-Oreca van Tom Dillmann, Bijoy Garg en Jeremy Clarke eindigde als tweede, de Era Motorsport-auto van Tobi Lutke, David Heinemeier Hansson en Oliver Jarvis werd als derde geklasseerd. AO Racing kende met PJ Hyett, Dane Cameron en Jonny Edgar ook een turbulente race, waarin het team de leiding in handen had, maar uiteindelijk genoegen moest nemen met de vijfde plaaats. Dat was voor Hyett en Cameron niettemin voldoende voor het winnen van de titel.
Winst in GTD-Pro voor de Paul Miller Racing-BMW
Gestart vanaf de pole-position in de GTD-Pro-klasse kende de #48-Paul Miller Racing-BMW van Dan Harper, Max Hesse en Connor De Phillippi een grotendeels probleemloze race, die het trio bekroonde met de overwinning. Voor het team, dat de overstap naar een ander merk overweegt, was het de tweede zege op rij na het succes van vorige maand in Indianapolis. Dan Harper maakte met nog iets meer dan een uur te gaan de beslissende inhaalactie toen hij Nicky Catsburg in de #4-Corvette passeerde. Voor Catsburg en zijn teamgenoten Tommy Milner en Nico Varrone was de tweede plaats het beste resultaat van het seizoen, een klassering die ze eerder al behaalden op Mosport. “We hebben alles bereikt wat we wilden bereiken”, zei Catsburg. “Het was mooi geweest als we eindelijk Petit gewonnen hadden, maar de BMW was vandaag een maatje te groot voor ons. We hebben een cool seizoen gehad. Als team hebben we alles gewonnen wat we wilden, dus ik kijk al uit naar volgend jaar.”
Het GTD-Pro-podium inclusief Nicky Catsburg
De andere Corvette met António García en Alex Sims, die voor de lange race Dani Juncadella als derde rijder hadden, eindigde op de derde plaats. Sims en García haalden daarmee de titel binnen. DragonSpeed-Ferrari-rijder Albert Costa, die ook nog titelkansen had, zag zijn kansen in rook opgaan na twee ‘drive-through penalties’ en een aanrijding. De beide Multimatic-Fords met Mike Rockenfeller, Seb Priaulx en Ben Barker alsmede Chris Mies, Fred Vervisch en Dennis Olsen, eindigden als vierde en vijfde in de laatste race van het seizoen.
Winst voor de AF Corse-Ferrari in GTD
Ferrari domineerde in de GTD-klasse met de overwinning voor Simon Mann, Lilou Wadoux en Alessandro Pier Guidi in de #21-AF Corse-Ferrari en dee tweede plaats voor de #023-Triarsi Competizione-Ferrari van Onofrio Triarsi, Kenton Koch en James Calado. Als beste niet-Ferrari completeerde de #12-Vasser Sullivan-Lexus van Jack Hawksworth, Parker Thompson en Frankie Montecalvo het podium. Zoals eerder gemeld was het Winward-Mercedes-team al na de eerste raceronde zeker van de titel met rijders Russell Ward en Philip Ellis, die in de race samen met Indy Dontje als vijfde eindigden. Voor Lin Hodenius, die in actie kwam met de #80-Lone Star Racing-Mercedes, samen met Wyatt Brichacek en Scott Andrews, was de race in de 90e ronde voortijdig ten einde nadat het linker achterwiel van de auto was losgeraakt, over de baan stuiterde en uiteindelijk achter de muur in het bos belandde.
Tweede GTD-titel op rij voor Winward Racing, ook dankzij Indy Dontje