VLN: Dubbeloverwinning voor Falken op de Nürburgring. Wüstenhagen/Mijatovic winnen titel
Tijdens de seizoensafsluiter van de ADAC Nürburgring Endurance Series behaalde het team van Falken een dubbeloverwinning. Het betekende de eerste overwinning in de nieuw uitgeschreven NLS Sportwarte Trophy en de vijfde seizoensoverwinning voor het team. De overwinning ging naar de #4 Porsche van de combinatie Dorian Boccolacci/Nico Menzel. Laatstgenoemde stond zelfs op twee auto’s ingeschreven en deelde de #3 Porsche 911 GT3 R met Joel Sturm. Daarmee verdedigde men bij Falken ook de titel in de NLS Speed Trophy.

De Fransman Dorian Boccolacci was dolgelukkig om de Falken No.3 Porsche 911 GT3 R als eerste over de streep te mogen brengen.
Tekst en foto’s: Willem J. Staat

Somber, donker, nat en koud, Typisch Eifelweer afgelopen zaterdag. De herfst is definitief begonnen.
Dubbeloverwinning voor Falken op de Nürburgring.
De beiden Falken Porsches waren opnieuw de maatstaf. Een vijfde seizoensoverwinning terwijl het team viermaal een dubbelzege wist te behalen. De pole ging ditmaal verrassend naar de No 3. Ford Mustang van de combinatie Patrick Assenheimer/Dennis Fetzer met een tijd van 7.48. 717 gevolgd door de No.4 Zusterauto van de combinatie Frank Stippler/Vincent Kolb met 7.52.039. De winnende Falken Porsches kwalificeerden zich slechts in vijfde en zevende positie. Maar meteen nadat het licht op groen ging namen de Falken coureurs al het commando over. Bocalacci moest na contact met een concurrent al vroeg naar binnen en viel iets terug. Ondertussen bleef Nico Menzel vooraan met de Ford Mustangs strijden met een gewaagde inhaalmanoeuvre ging Frank Stippler in de HRT Mustang al vroeg aan Menzel voorbij daarbij niet minder geholpen door de #9 Mustang van Patrick Assenheimer. Prachtige autosport om te zien. Maar Menzel profiteerde duidelijk van de prestaties van de Falken slicks die zelfs op een natte miezerige Nordschleife indrukwekkend veel grip boden.

Prachtige aanval van Frank Stippler op de leidende Porsche van Nico Menzel in de openingsfase.
Mist, wisselende luchtvochtigheid zorgden voor wisselende weersomstandigheden waarop het team besloot om naar regenbanden over te schakelen. Het leverde een overtuigende dubbeloverwinning op. Omdat Nico Menzel zowel als eerste en tweede werd geklasseerd werd hij door de organisatie als ‘’Driver of the Day uitgeroepen. Bestuurslid Alex Böhm van de NLS: “Nico heeft vandaag een uitzonderlijke prestatie geleverd. Onder deze omstandigheden reed hij zowel voorzichtig als spectaculair. Dit heeft op on allemaal veel indruk gemaakt. Voor Menzel betekende het zijn derde seizoensoverwinning maar hij was dolgelukkig met deze prijs.

Stippler steekr prachtig binnendoor.
Nico Menzel: “Het betekent heel veel om deze prijs te mogen ontvangen. Zeker omdat het zijn derde overall overwinning in de serie was. Nico Menzel: “Het betekent heel veel voor mij om deze prijs te mogen ontvangen. Vooral gezien de commissie die hem toekent. Fantastisch om door erkende experts genomineerd te worden.’’

Stippler krijgt even steun van zijn teamgenoot en Menzel heeft kortstondig het nakijken.
Titel naar Nick Wüstenhagen/Ranko Mijatovic
Na negen overwinningen en een tweede plek in hun klasse was dit vandaag voldoende om de titel veilig te stellen. Voor het uit Bremen FK Motorsport team betekende dit de eerste titel na dertien jaar deelname in de populaire Endurance-serie.

Prachtig duel in de beginfase maar Menzel geeft het niet op.
Ranko Mijatovic: “Ik had gehoopt mijn titel te kunnen verdedigen maar zoiets kun je niet plannen. Ik wilde naar FK Motorsport terugkeren en met Nick Wüstenhagen was het een geweldige coureurscombinatie.” De Zwitser Mijatovic is de eerste rijder na recordkampioen Johannes Scheid die erin slaagde om na een wisseling van auto zijn titel succesvol te verdedigen. Scheid werd in 1980 met een Autobianchi A112 kampioen en een jaar later met een Fiat 127 Sport terwijl Mijatovic van een BMW 240i naar een BMW M4 GT4 overstapte. Ook Wüstenhagen was in zijn nopjes met zijn eerste titel. Nick Wüstenhagen: “Wij hebben naar die titel toe gewerkt. Maar uiteindelijk was het hard werken. Voor mij was dit de eerste keer en van wat wij langzaam hebben bereikt wordt nu werkelijkheid. Mijn doel is om volgend jaar om op dit succes voort te bouwen. Eerder reed Tobias Wahl voor het team maar hij werd vanwege een fietsongeval na NLS7 door het team aan de kant gezet. Vervolgens werd hij door Reinhold Renger vervangen. Teameigenaar Martin Kaemena: “ Wij doen nu dertien jaar als FK Performance aan de NLS deel en wij zijn er trots op dat wij nu kampioen zijn.’’

Beide coureurs geven het niet op. Autosport zoals je het wilt zien.
Mühlner Motorsport pakte PETN Titel
De combinatie Tim Scheerbarth/Arne Hoffmeister zijn overall de vice kampioenen. Maar samen met David Jahn won het trio tevens de Porsche Endurance Trophy Nürburgring titel. De 2026 NLS Ladies Trophy gaat naar Janina Schall. De 20-jarige rijdt pas haar tweede seizoen voor het team “Girls Only to Rock the Green Hell’’ en treed daarmee in de sporen van haar vader die met de iconische Mercedes Benz 190 E lang in de serie actief was.
De Goodyear Award voor de meeste succesvolle auto van de bandenpartner Goodyear gaat naar de BMW M240i Cup Racing van PTerting Sports Up To Race van de combinatie Jannik Reinhard, John van der Sande en “Alboretto’’ De eerste kampioen van de dit jaar geïntroduceerde BMW 325i Challenge by Goodyear is de Israëliër Moran Gott (Adrenalin Motorsport by Manhattan Wheels. De Israëliër behaalde negen overwinningen waarvan zes als solist.
Mike Jäger trekt een positieve balans

Mooie zege in de SP8T klasse van de combinatie Broadbent/Charoudin/ Brown/Metzger
Mike Jäger, algemeen directeur van de NLS Serie: “ De NLS heeft een bijzonder goed seizoen gehad. Er waren veel hoogtepunten op en naast de baan. De komst van Max Verstappen was natuurlijk een groot succes evenals de introductie van het NLS karting kampioenschap maar ook de paddockfeestjes met de marshalls en deelnemers waren hoogtepunten. Qua toeschouwers hebben wij nieuwe records behaald zowel ter plaatse als via de livestreams. Dit motiveert mijn team om er de gehele komende winter voor te gaan. Wij hebben aan aantal ideeën die wij volgend jaar willen verwezenlijken. Zeker omdat wij ons 50e seizoen in de Groene Hel vieren. Op 14 maart 2026 wordt het jubileumjaar in de Groene Hel geopend.

Senna van Soelen was eveneens op de Nordschleife actief.
De combinatie Jannik Reinhard/John van der Sande eindigde als derde in de BMW 240i klasse. In de Cup 2 klasse werd de combinatie Ralf Peter Bonk/Marco van Ramshorst met hun Porsche 911 GT3 Cup als derde geklasseerd. Flynt Schuring werd samen met de Amerikaan Malcolm Harrison bij zijn debuut op de Nordschleife als elfde in de Cup3 klasse geklasseerd. In de SP8T klasse ging de overwinning naar de combinatie Jimmy Broadbent/Steve Brown/Misha Charoudin/ Manuel Metzger. In de VT2 RWD klasse behaalde de combinatie Piet Jan Ooms/Calvin de Groot/ Marius Rauer met hun BMW 330i opnieuw een mooie tweede plek.

Weer een tweede plek in hun klasse voor de combinatie Ooms/De Groot/Rauer.
Uitslag
1. Dorian Boccolacci/Nico Menzel – Falken Motorsports – Porsche 911 GT3 R 4.01.30.077 26 ronden
2. Nico Menzel/Joel Sturm – Falken Motorsports – Porsche 911 GT3 R + 22.281 secs.
3. Vincent Kolb/Frank Stippler – Haupt Racing Team – Ford Mustang GT3 + 5.50.964
4. Patrick Assenheimer/Dennis Fetzer/Fabio Scherer – Haupt Racing Team – Ford Mustang GT3 + 5.51.534
5. Arne Hoffmeister/David Jahn/Tim Scheerbarth – Mühlner Motorsport – Porsche 911 GT3 Cup + 9.17.954 24 ronden
6. Patrik Grütter/Fabio Grosse – SRS Team Sorg Rennsport – Porsche 911 GT3 Cup 24 ronden
7. Alexey Veremenko/Self/Frank Stippler – Juta Racing – Audi R8 LMS GT3 24 ronden
8. Moritz Oberheim/Philip Miemois/Toby Goodman – W&S Motorsport –Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport 24 ronden
9. Kiki Sak Nana/Chrsitoph Breuer/Dieter Schmidtmann – Renazzo Motorsport – Lamborghini Huracán GT3 24 ronden
10. Andy Gülden/Tim Sandtler/Marc Hennerici – Ring Racing – Porsche 911 GT3 Cup MR 24 ronden

Laatste stop voor de Falken Porsche. Voor een enigszins natte baan werden slicks gemonteerd.
De Fransman Dorian Boccolacci was dolgelukkig om de Falken No.3 Porsche 911 GT3 R als eerste over de streep te mogen brengen.
Tekst en foto’s: Willem J. Staat
Somber, donker, nat en koud, Typisch Eifelweer afgelopen zaterdag. De herfst is definitief begonnen.
Dubbeloverwinning voor Falken op de Nürburgring.
De beiden Falken Porsches waren opnieuw de maatstaf. Een vijfde seizoensoverwinning terwijl het team viermaal een dubbelzege wist te behalen. De pole ging ditmaal verrassend naar de No 3. Ford Mustang van de combinatie Patrick Assenheimer/Dennis Fetzer met een tijd van 7.48. 717 gevolgd door de No.4 Zusterauto van de combinatie Frank Stippler/Vincent Kolb met 7.52.039. De winnende Falken Porsches kwalificeerden zich slechts in vijfde en zevende positie. Maar meteen nadat het licht op groen ging namen de Falken coureurs al het commando over. Bocalacci moest na contact met een concurrent al vroeg naar binnen en viel iets terug. Ondertussen bleef Nico Menzel vooraan met de Ford Mustangs strijden met een gewaagde inhaalmanoeuvre ging Frank Stippler in de HRT Mustang al vroeg aan Menzel voorbij daarbij niet minder geholpen door de #9 Mustang van Patrick Assenheimer. Prachtige autosport om te zien. Maar Menzel profiteerde duidelijk van de prestaties van de Falken slicks die zelfs op een natte miezerige Nordschleife indrukwekkend veel grip boden.
Prachtige aanval van Frank Stippler op de leidende Porsche van Nico Menzel in de openingsfase.
Mist, wisselende luchtvochtigheid zorgden voor wisselende weersomstandigheden waarop het team besloot om naar regenbanden over te schakelen. Het leverde een overtuigende dubbeloverwinning op. Omdat Nico Menzel zowel als eerste en tweede werd geklasseerd werd hij door de organisatie als ‘’Driver of the Day uitgeroepen. Bestuurslid Alex Böhm van de NLS: “Nico heeft vandaag een uitzonderlijke prestatie geleverd. Onder deze omstandigheden reed hij zowel voorzichtig als spectaculair. Dit heeft op on allemaal veel indruk gemaakt. Voor Menzel betekende het zijn derde seizoensoverwinning maar hij was dolgelukkig met deze prijs.
Stippler steekr prachtig binnendoor.
Nico Menzel: “Het betekent heel veel om deze prijs te mogen ontvangen. Zeker omdat het zijn derde overall overwinning in de serie was. Nico Menzel: “Het betekent heel veel voor mij om deze prijs te mogen ontvangen. Vooral gezien de commissie die hem toekent. Fantastisch om door erkende experts genomineerd te worden.’’
Stippler krijgt even steun van zijn teamgenoot en Menzel heeft kortstondig het nakijken.
Titel naar Nick Wüstenhagen/Ranko Mijatovic
Na negen overwinningen en een tweede plek in hun klasse was dit vandaag voldoende om de titel veilig te stellen. Voor het uit Bremen FK Motorsport team betekende dit de eerste titel na dertien jaar deelname in de populaire Endurance-serie.
Prachtig duel in de beginfase maar Menzel geeft het niet op.
Ranko Mijatovic: “Ik had gehoopt mijn titel te kunnen verdedigen maar zoiets kun je niet plannen. Ik wilde naar FK Motorsport terugkeren en met Nick Wüstenhagen was het een geweldige coureurscombinatie.” De Zwitser Mijatovic is de eerste rijder na recordkampioen Johannes Scheid die erin slaagde om na een wisseling van auto zijn titel succesvol te verdedigen. Scheid werd in 1980 met een Autobianchi A112 kampioen en een jaar later met een Fiat 127 Sport terwijl Mijatovic van een BMW 240i naar een BMW M4 GT4 overstapte. Ook Wüstenhagen was in zijn nopjes met zijn eerste titel. Nick Wüstenhagen: “Wij hebben naar die titel toe gewerkt. Maar uiteindelijk was het hard werken. Voor mij was dit de eerste keer en van wat wij langzaam hebben bereikt wordt nu werkelijkheid. Mijn doel is om volgend jaar om op dit succes voort te bouwen. Eerder reed Tobias Wahl voor het team maar hij werd vanwege een fietsongeval na NLS7 door het team aan de kant gezet. Vervolgens werd hij door Reinhold Renger vervangen. Teameigenaar Martin Kaemena: “ Wij doen nu dertien jaar als FK Performance aan de NLS deel en wij zijn er trots op dat wij nu kampioen zijn.’’
Beide coureurs geven het niet op. Autosport zoals je het wilt zien.
Mühlner Motorsport pakte PETN Titel
De combinatie Tim Scheerbarth/Arne Hoffmeister zijn overall de vice kampioenen. Maar samen met David Jahn won het trio tevens de Porsche Endurance Trophy Nürburgring titel. De 2026 NLS Ladies Trophy gaat naar Janina Schall. De 20-jarige rijdt pas haar tweede seizoen voor het team “Girls Only to Rock the Green Hell’’ en treed daarmee in de sporen van haar vader die met de iconische Mercedes Benz 190 E lang in de serie actief was.
De Goodyear Award voor de meeste succesvolle auto van de bandenpartner Goodyear gaat naar de BMW M240i Cup Racing van PTerting Sports Up To Race van de combinatie Jannik Reinhard, John van der Sande en “Alboretto’’ De eerste kampioen van de dit jaar geïntroduceerde BMW 325i Challenge by Goodyear is de Israëliër Moran Gott (Adrenalin Motorsport by Manhattan Wheels. De Israëliër behaalde negen overwinningen waarvan zes als solist.
Mike Jäger trekt een positieve balans
Mooie zege in de SP8T klasse van de combinatie Broadbent/Charoudin/ Brown/Metzger
Mike Jäger, algemeen directeur van de NLS Serie: “ De NLS heeft een bijzonder goed seizoen gehad. Er waren veel hoogtepunten op en naast de baan. De komst van Max Verstappen was natuurlijk een groot succes evenals de introductie van het NLS karting kampioenschap maar ook de paddockfeestjes met de marshalls en deelnemers waren hoogtepunten. Qua toeschouwers hebben wij nieuwe records behaald zowel ter plaatse als via de livestreams. Dit motiveert mijn team om er de gehele komende winter voor te gaan. Wij hebben aan aantal ideeën die wij volgend jaar willen verwezenlijken. Zeker omdat wij ons 50e seizoen in de Groene Hel vieren. Op 14 maart 2026 wordt het jubileumjaar in de Groene Hel geopend.
Senna van Soelen was eveneens op de Nordschleife actief.
De combinatie Jannik Reinhard/John van der Sande eindigde als derde in de BMW 240i klasse. In de Cup 2 klasse werd de combinatie Ralf Peter Bonk/Marco van Ramshorst met hun Porsche 911 GT3 Cup als derde geklasseerd. Flynt Schuring werd samen met de Amerikaan Malcolm Harrison bij zijn debuut op de Nordschleife als elfde in de Cup3 klasse geklasseerd. In de SP8T klasse ging de overwinning naar de combinatie Jimmy Broadbent/Steve Brown/Misha Charoudin/ Manuel Metzger. In de VT2 RWD klasse behaalde de combinatie Piet Jan Ooms/Calvin de Groot/ Marius Rauer met hun BMW 330i opnieuw een mooie tweede plek.
Weer een tweede plek in hun klasse voor de combinatie Ooms/De Groot/Rauer.
Uitslag
1. Dorian Boccolacci/Nico Menzel – Falken Motorsports – Porsche 911 GT3 R 4.01.30.077 26 ronden
2. Nico Menzel/Joel Sturm – Falken Motorsports – Porsche 911 GT3 R + 22.281 secs.
3. Vincent Kolb/Frank Stippler – Haupt Racing Team – Ford Mustang GT3 + 5.50.964
4. Patrick Assenheimer/Dennis Fetzer/Fabio Scherer – Haupt Racing Team – Ford Mustang GT3 + 5.51.534
5. Arne Hoffmeister/David Jahn/Tim Scheerbarth – Mühlner Motorsport – Porsche 911 GT3 Cup + 9.17.954 24 ronden
6. Patrik Grütter/Fabio Grosse – SRS Team Sorg Rennsport – Porsche 911 GT3 Cup 24 ronden
7. Alexey Veremenko/Self/Frank Stippler – Juta Racing – Audi R8 LMS GT3 24 ronden
8. Moritz Oberheim/Philip Miemois/Toby Goodman – W&S Motorsport –Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport 24 ronden
9. Kiki Sak Nana/Chrsitoph Breuer/Dieter Schmidtmann – Renazzo Motorsport – Lamborghini Huracán GT3 24 ronden
10. Andy Gülden/Tim Sandtler/Marc Hennerici – Ring Racing – Porsche 911 GT3 Cup MR 24 ronden
Laatste stop voor de Falken Porsche. Voor een enigszins natte baan werden slicks gemonteerd.