Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Tom Blomqvist met nieuw IMSA-kwalificatierecord Road Atlanta naar pole voor Motul Petit Le Mans

251010 IMSA Quali Blomqvist
Tom Blomqvist was in de GTP-kwalificatie twee tienden sneller dan de concurrentie

Met een nieuw kwalificatierecord behaalde Tom Blomqvist in de #60-Meyer Shank Racing-Acura, die hij deelt met Colin Braun en Scott Dixon, de pole-position voor de laatste race van het seizoen in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, Motul Petit Le Mans op Michelin Raceway Road Atlanta. In LMP2 was Steven Thomas in de #11-TDS Racing-Oreca het snelst. Dan Harper reed de #48-Paul Miller-BMW naar de pole in GTD-Pro, Lorenzo Patrese was in de Cetilar-Ferrari het snelst in GTD. De tien-uursrace start morgen, zaterdag, om 18.05 uur Nederlandse tijd en is live te zien via IMSA TV en Ziggo.

Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto: IMSA

Tom Blomqvist bepaalde in de #60-MSR-Acura al snel het tempo in de GTP-kwalificatie en bleef de hele sessie bovenaan. Uiteindelijk sloot hij af met een tijd van 1:09,628 minuten, een nieuw GTP-kwalificatierecord op Road Atlanta. Hij was 0,199 seconde sneller dan Jack Aitken in de #31-Cadillac, terwijl Nick Yelloly, de teamgenoot van Renger van der Zande, in de #93-MSR-Acura de derde tijd reed. Ross Gunn leek lange tijd op weg naar de vierde startplaats met de Aston Martin, maar werd uiteindelijk met een honderdste van een seconde verschil verslagen door Felipe Nasr in de #7-Porsche. Niettemin is de vijfde positie het beste kwalificatieresultaat van het jaar in IMSA voor de Heart of Racing-Aston Martin. De JDC Miller-Porsche, waarin ook Tijmen van der Helm rijdt en waarin debutant Max Esterson de kwalificatie reed, eindigde als twaalfde en laatste in de klasse.

Met nog 5 minuten en 40 seconden te gaan in de LMP2-kwalificatie crashte George Kurtz met de #04-Oreca in de bandenstapels bij bocht 5, waarop de rode vlag werd gezwaaid. TDS-coureur Steven Thomas had in 1:13,157 minuten de snelste tijd in handen, gevolgd door PJ Hyett in de AO Racing-auto. Na ruim twee minuten werd de sessie hervat, de tijd was zoals in IMSA gebruikelijk blijven doorlopen. De resterende tijd bood Jeremy Clarke van Inter Europol de mogelijkheid om op te klimmen naar de tweede tijd, maar dat was wel de voornaamste wijziging in de voorste gelederen. Thomas behaalde zijn tweede pole van het jaar, voor Clarke en Hyett. Daarachter eindigden de beide United Autosports-Oreca’s, de #22 met Dan Goldburg en de #2 met Nick Boulle.

Nicky Catsburg streed de hele tijd mooi voorin mee in de GTD-Pro-klasse, maar moest uiteindelijk nipt zijn meerdere erkennen in Aaron Telitz, die met de Vasser Sullivan-Lexus op weg leek naar de pole-position, totdat Dan Harper in de #48-Paul Miller-BMW in de laatste seconden een tijd van 1:18,672 minuten op de klokken zette en daarmee voorlopig de beste startplaats pakte. Albert Costa was in de #81-Ferrari weliswaar nog sneller met een tijd van 1:18,430 minuten, maar die tijd werd hem afgepakt omdat hij eerder in een trainingssessie een rode vlag veroorzaakt had. Harper dook vervolgens nog een keer onder zijn eigen snelste tijd en kwam zo uit op 1:18,523. Catsburg moest uiteindelijk genoegen nemen met de derde tijd achter de Lexus van Telitz.

Lorenzo Patrese was met de Cetilar-Ferrari in een tijd van 1:18,316 minuten het snelst in de GTD-klasse, waarbij Agostini in de Triarsi-Ferrari er een 1-2 voor het Italiaanse sportwagenmerk van maakte. Voor Patrese was het zijn eerste pole in de IMSA-serie. De derde tijd ging naar Valentin Hasse-Clot in de Van der Steur Racing-Aston Martin, gevolgd door de AF Corse-Ferrari met Lilou Wadoux en de Winward-Mercedes met Philip Ellis. Dit team, waarvoor ook Indy Dontje in actie komt, is al zo goed als zeker van de titel.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet