Sportscars: Nieuws van de IMSA-'State of the sport'-presentatie op Michelin Raceway Road Atlanta: 45 inschrijvingen voor 2026, Michelin-contract tot en met 2035

IMSA-president John Doonan (r.), in gesprek met presentator Leiugh Diffey, gaf een positieve vooruitblik op de IMSA-sportwagenracerij
Rondom de tien-uursrace Motul Petit Le Mans, zaterdag op Michelin Raceway Road Atlanta als slotwedstrijd van het IMSA-seizoen, vond ook de jaarlijkse ‘State of the sport’-presentatie van IMSA-president John Doonan plaats. Daarin werd onder andere de deelnemerslijst voor het komende seizoen voorgesteld en waren er nog andere noviteiten, die we in het kort op een rij zetten.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto: IMSA
- De IMSA-organisatie kon maar liefst 45 ingeschreven auto’s voor het seizoen 2026 in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship aankondigen. Daarbij worden er nog de nodige aanvullingen verwacht, omdat nog niet alle onderhandelingen zijn afgesloten. De topklasse, in IMSA aangeduid als GTP, bestaat uit elf auto’s, tien LMDh’s en de Aston Martin Valkyrie als hypercar. De belangrijkste wijziging is de overstap van BMW van het RLL-team naar het Belgische WRT, dat vanaf volgend jaar de inzet van de beide M Hybrid V8’s in IMSA voor zijn rekening neemt. De Porsche van het Duitse Proton Competition ontbreekt op de inschrijvingslijst.
In LMP2 staan er twaalf auto’s voor het hele seizoen op de lijst, waarbij AF Corse en Riley niet langer van de partij zijn. In GTD-Pro krimpt het veld van tien naar acht auto’s voor het hele seizoen, omdat DragonSpeed overstapt naar de GTD-klasse en Paul Miller Racing de inzet halveert van twee naar één. Nieuw zijn Endurance Cup-programma’s voor Triarsi Competizione, 75 Express en Manthey Racing. Ook Risi Competizione rijdt de Endurance-wedstrijden.
In GTD, met in totaal 14 seizoensinschrrijvingen en vijf Endurance Cup-nominaties, zetten Manthey en Triarsi ook elk één auto in voor de Endurance-wedstrijden, terwijl Riley instapt met een Ford Mustang. Ook in de GT-klassen zijn nog de nodige onderhandelingen gaande, ook voor wat betreft de keuze van de merken. Zo tekent het zich af dat Paul Miller Racing niet langer meer met BMW actief zal zijn.
- Voor de Rolex 24 At Daytona, de openingsrace van het seizoen, worden volgens IMSA "ruim 60 auto's" verwacht.
- Tijdens de presentatie werd ook een verlenging van het bestaande contract met Michelin als exclusieve bandenleverancier tot en met 2035 aangekondigd. Michelin vervult deze rol in de hoogste IMSA-serie sinds 2019 en levert ook de banden in de Michelin Pilot Challeenge en de VP Racing SportsCar Challenge. Het Franse merk blijft daarnaast titelsponsor van de Michelin Pilot Challenge en de Michelin Endurance Cup en zet ook de ondersteuning van Michelin Raceway Road Atlanta als titelsponsor voort. Nieuw is de IMSA Michelin Sustainability in Racing Award, waarmee in iedere race vanaf de 24 Uur van Daytona de GTP-auto met de beste duurzaamheid wordt gewaardeerd, plus een klasssement over het seizoen.
- Uit in totaal twaalf kandidaten werd Nicky Hays, geboren in Californië, maar met een Filipijnse achtergrond omdat zijn moeder van daar uit naar de Verenigde Staten emigreerde, gekozen als winnaar van de Diverse Driver Scholarship voor het komende seizoen. Hays kan daarmee rekenen op een ondersteuning vanuit IMSA en diverse industriepartners waarvan de waarde kan oplopen tot 380.000 Dollar. Hays racet momenteel in de Lamborghini Super Trofeo North America, voor volgend jaar staat zijn deelname aan de IMSA Michelin Pilot Challenge met Random Vandals, dat als klantenteam actief is met BMW.