Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Rally: Nederlanders kleuren Rallylegend San Marino

205

San Marino
– De naam van het evenement zegt eigenlijk al genoeg. Rallylegend; legendarische auto´s, vaak in hun meest iconische livery, soms bestuurd door de sterren van toen en nu. Een evenement, zo populair, dat mensen vanuit heel Europa erheen trekken. Rijders, navigatoren, fans en zelfs mensen die amper de rallysport in eigen land volgen. En oh ja, er worden drie klassementen opgemaakt, maar als je daar de vaste volgers van de sport naar zou vragen, zal hun reactie zijn ´Klassement? We hebben toch vooral genoten van hoe een rijdend museum nog één keer op snelheid wordt gebruikt?´. Zo ook afgelopen weekend.

Tekst en foto's: Dré Galiart

Wimbledon van de historische evenementen
Wie Rallylegend niet kent, maar toch een beeld wil vormen van zijn status, kan terugvallen op vergelijken uit andere sporten. Sommige mensen volgen bij het wielrennen enkel de Tour, terwijl er nog tal van wielerrondes zijn met dezelfde hoofdrolspelers, of Wimbledon als enige tennistournooi, terwijl er het jaar door tennis wordt gespeeld. Zo is het ook met Rallylegend. Er zijn inmiddels, naast de in Nederland redelijk bekende Eifelrallye, tal van historische rallyevenementen met de sterren en de auto´s van toen. Rallylegend is het Wimbledon van deze evenementen. Het trekt moeiteloos jaarlijks sterren uit het reguliere WK Rally aan, maar ook de sterren van weleer reizen graag af naar San Marino. Het is een soort ´ereronde´ voor mensen als Stig Blomqvist, Gigi Galli en François Delecour. Alle eerder genoemden waren dan ook aanwezig dit weekend in achtereenvolgens een Audi Quattro, Citroen C3 WRC en een Peugeot 306 MAXI. Maar er was ook een meer recente kampioen aanwezig in de persoon van Kalle Rovanpera. Niet in een WRC, maar in een superdwarse Toyota Starlet. En dan hebben we ´t, qua historische rallyauto´s, nog maar over het topje van de ijsberg.

Delecour

Najaarszonnetje
Traditioneel is het op de berg van San Marino goed toeven in een najaarszonnetje. Dit weekend begint het ook met zon, maar op de laatste dag is het oppassen om niet uit te glijden over de wegen die hier en daar door de regen zo glad zijn dat een slipper als over een bananenschil voor de hand ligt. Al vanaf de eerste avond is de sfeer mythisch, zo beschrijft ook Gerard de Rooy. De voormalig Dakarster, genavigeerd door Tom Colsoul, is hier voor de eerste keer en brengt een Subaru Impreza WRC aan de start `Het is echt gekkenwerk hier, op dat kleine proefje staan haast meer mensen als bij  alle rally´s in Nederland bij elkaar´ zo begint de Dakarlegende. ´Vuurwerk, iedereen is enthousiast, het is echt heel mooi om dat een keer mee te maken´ meent De Rooy. Hij is samen met het team van Van den Heuvel Motorsport afgezakt naar de staat die midden in Italië ligt. Een mooie gelegenheid voor Jim van den Heuvel om de recent gevonden ´barnfind´ te presenteren aan een groot publiek. Hij vond een echte WK Mitsubishi Lancer Evo III. Ook hij geniet van de sfeer. ´Het is een supergaaf evenement. Het staat hier bekend om hoeveel mensen er hier langs de baan staan. We zijn door de tijd heen al best naar mooie wedstrijden geweest, maar hier staat ´t bekend als een showevenement waar ook tijden worden opgenomen´ aldus Van den Heuvel, genavigeerd door Jouri Dockx. Met de nieuwe aanwinst rijden zorgt nog voor een enkele uitdaging. `De auto hebben we in de basis niet zelf gebouwd en gisterenavond ging hij helaas kapot, maar we hebben hier gelukkig lokaal het onderdeel kunnen vinden´. Zo kan hij toch gewoon starten op het moment dat er echt tegen de klok gereden gaat worden.

Heuvel

Slachtoffer van eigen succes?
Waar er veel publiek is, is er ook veel te doen aan crowdmanagement. Het evenement laat zich benaderen als een bezoek aan een WK Rally, waarbij zomaar van proef naar proef rijden er niet bij is. Vaak is het kiezen voor één locatie. Toch meent Hein Verschuuren dat dat niet alleen geldt voor kijken. Aan de zijde van Erik van Loon start hij in de vertrouwde Subaru WRC S14 (een voor Nederland bekende, maar wereldwijd unieke WRC). `We hebben net de puntjes op de i gezet voor de notes, ik heb al aardig wat WK wedstrijden gedaan, maar dit is echt WK waardig; heel kort op elkaar, smal, gravel, modder, van alles wat. Wij zitten met een ´big smile´ in de auto, ik denk dat we nog wel ´s terug gaan komen´ zo vertelt de goedlachse navigator met dito glimlach op het gezicht. Toch is dat WK profiel en grote aantrekkingskracht op publiek ook een lastig iets. Op zaterdag zou de tweede proef om 14h00 starten, maar dat werd na 15h30. De reden? Veiligheid. Op verschillende punten moest publiek een nieuw plekje zoeken, maar uiteindelijk werd de proef, gelukkig, vrijgegeven. Zo is het evenement een absolute aanrader, maar is het te hopen dat het in z´n huidige vorm kan blijven bestaan.

Hein

Audi

Nederland bijzonder goed vertegenwoordigd

De drie rijders en navigatoren aan het woord zijn bij lange na niet de enige Nederlanders. Audi Sport Veghel vulde een volledige autotransporter vrachtwagen met Audi´s met WK DNA. We spraken een van de teamleden, die onder andere de auto van Stig Blomqvist inzette, en hij vertelde een opmerkelijk verhaal. `We zetten hier net wat niet herbruikbare onderdelen neer met een handtekening van Stig. Ze gaan als warme broodjes´ lacht hij, maar het is ook een duidelijke getuigenis van hoe rallygek de bezoekers aan het evenement zijn. Enkele BMW´s gebouwd door MATS vullen de startlijst en ook MCC uit Uden is met enkele Italiaanse creaties (Van Lancia tot Ferrari) aan de start. Zo kleuren de Nederlanders de Rallylegend. En dan vergeten we nog de naam van kind aan huis, Marc Schipper. De voorman van GP Elite, dit jaar genavigeerd door Marlon Krieger, komt sinds jaar en dag in San Marino met de ex-Mc Rae Impreza 555 en is jaarlijks in goed gezelschap van mensen als Alister Mc Rae, of de crew van Best Impreza (een Italiaans bedrijf wat de iconische Subaru in beperkte editie nieuw bouwt).

Schipper

Vuurwerk, rookgordijnen en.. kettingzagen
Wat is dat dan? Zo´n bezoek aan Rallylegend. Wat maak je mee? Het is op donderdag shakedown met meerdere passages van diverse auto´s. Urenlang vermaak voor het publiek. Dan op donderdagavond volgt een showproef, noem het een show presentatie. Daar krijg je als toeschouwer het eerste gevoel van de magie die de Rallylegend heeft. Het geluid van kettingzaagmotoren (want er moet wel reuring zijn als er even geen auto is, zo lijkt het devies), de aanblik en knallen van vuurwerk en bengaalse vuren die zorgen voor rookgordijnen, maar ook rallyauto´s die drie tot vier ronden driften over een rotonde, als het even kan met een vlag achteraan de auto. En dan is er pas één dag voorbij! De vrijdagavond doen ze ´t nog ´s dunnetjes over, maar dan tegen de klok. De zaterdag start aan ´t begin van de middag en ondanks dat de uitingen met vuurwerk iets minder magisch ogen, is de sfeer bij de hairpins om van te smullen. Zondag zijn er nog 3 proeven waaronder ´The Legend´, iets wat in Nederland een industrieterrein proef zou zijn, maar dan Italiaanse stijl met een jump, donuts en dit jaar helaas.. veel regen. Dat is een weekend Rallylegend. En de auto´s? Als we daar alle bijzonderheden moeten noemen volgt een boek van 50 pagina´s, maar laten we benoemen dat wij voor het eerst in 20 jaar nog eens een Seat Cordoba WRC rijdend zagen. Dat staat nog los van de, nooit in het WK verschenen, upgrade van de Citroen C3 WRC die ontwikkeld was toen Citroen het WK besloot te verlaten, maar ook de Xsara WRC, kitcar en een Safari versie van de Octavia WRC (in handen van Armin Schwartz) stonden aan de start. En natuurlijk de altijd eervolle vermelding voor de Fiat van Paolo Diana. Spektakel gegarandeerd! Na het lezen van dit artikel is de gang naar een video op Youtube misschien de manier om kennis te maken met het machtige evenement!

SchwartzSr

Uitslagen?
Eigenlijk is niemand er heel erg in geïnteresseerd, maar laat ons toch even op een rij zetten wie er dan wonnen in San Marino. De categorie ´Historic´ werd gewonnen door lokale rijder Stefano Rosati in een Talbot Lotus. Victor Senra won de WRC categorie in een Hyundai I20 WRC en in de Classic categorie was het ster van weleer Simon Jean Joseph die de Subaru Impreza 555 in Groep A configuratie naar de snelste tijd wist te piloteren. Jim van den Heuvel werd in deze categorie vooralsnog negende algemeen.

Galli

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet