DTM: Preining onbedreigd naar zege in zaterdagsrace Hockenheim, Schuring pakt eerste DTM-podiumplaats, nog acht rijders met titelkansen voorafgaand aan slotrace

Thomas Preining won de zaterdagsrace op Hockenheim en verkleinde de achterstand in de tussenstand tot slechts drie punten op Auer
Op een opdrogende baan in Hockenheim was er een enorm spannende zaterdagsrace in de DTM. Onder deze omstandigheden waren de Porsches een klasse apart. Thomas Preining won met een straatlengte voorsprong en reduceerde daarmee het verschil in het kampioenschap met leider Auer tot slechts drie punten. De Zwitser Ricardo Feller eindigde met de Land-Audi als tweede, Morris Schuring behaalde na een sterk gereden race met de Manthey-Junior-Porsche als derde zijn eerste podiumplaats in de DTM. De titelstrijd wordt pas morgen beslist, nog acht rijders hebben kans om kampioen te worden.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: ADAC/Gruppe C

Ben Green behaalde de pole-position
In de kwalificatie eindigden aanvankelijk de drie Emil Frey-Ferrari’s met Ben Green, Jack Aitken en Thierry Vermeulen op de eerste drie plaatsen, aangevoerd door Green met een tijd van 1:36,759 minuten. Naderhand werd Vermeulen echter uit de uitslag gehaald, omdat zijn auto 4,5 kilogram lichter bleek dan voorgeschreven. Daarmee erfde Porsche-rijder Thomas Preining de derde startplaats, gevolgd door Audi-coureur Ricardo Feller en Morris Schuring in de Porsche van het Manthey Junior Team. Gilles Magnus kwalificeerde de Comtoyou-Aston Martin als zesde, voor Maro Engel ans snelste Mercedes-rijder, Ayhancan Güven met de derde Porsche en BMW-coureur René Rast, die gisteravond aankondigde dat hij na dit seizoen voorlopig stopt met de DTM en zich concentreert op het WEC. Timo Glock completeerde met de Dörr-McLaren de top tien. Voor Lucas Auer, leider in de tussenstand, verliep de kwalificatie niet naar wens: hij raakte in de slotfase in de eerste bocht van de baan, nadat hij op de kerbstone als gevolg van een langzaam leeglopende band de controle over zijn Mercedes verloren had. De auto raakte achterwaarts in de bandenstapels en liep schade op aan de rechter achterkant. Auer start slechts als 17e.

Ben Green vanaf pole-position toen de race na drie ronden achter de safety-car werd vrijgegeven
Vanwege zware regenval en staand water in meerdere bochten wordt de voor 13.30 uur geplande start van de race uitgesteld. Aanvankelijk wordt een starttijd van nieuwe 13.42 uur gecommuniceerd, maar de regen wordt steeds sterker, dus opnieuw wordt de start uitgesteld. Volgende poging om 13.54 uur. Nu lukt het wel, de motoren worden gestart, in eerste instantie voor minstens twee ronden achter de safety-car. De wedstrijdleiding voegt er nog een extra ronde achter de safety-car aan toe, omdat meerdere rijders melden dat het nog wel er nat is. Dan wordt de race vrijgegeven. Het veld komt goed door de eerste bocht, er zijn nog geen positiewisselingen. Aan het eind van de parabolica mist Ben Green volledig zijn rempunt en valt terug naar de derde plaats achter Aitken en Preining. Pepper komt in botsing met Dörr en komt de pits in. Hij parkeert de Lamborghini, waarmee zijn titelkansen zo goed als verspeeld zijn.
Preining was snel in de regen
Preining is met de Porsche snel in de regen: hij rijdt snel het gat naar Aitken dicht. Samen hebben ze na acht ronden een flinke voorsprong op Ben Green op de derde plaats. Daarachter Feller en Schuring. In de negende ronde passeert Feller Green, een bocht later is ook Schuring er voorbij. Ondertussen haalt Preining Aitken in en neemt zo de leiding over. In de elfde ronde opent het pitstopvenster. Dörr en Vermeulen zijn de eersten die binnenkomen. Verder naar voren passeert Engel Green in de strijd om de vijfde plaats, Schuring zet Feller onder druk voor de derde positie. Dörr krijgt een ‘penalty lap’ omdat de wielen van zijn McLaren doordraaiden tijdens de pitstop, wat verboden is.
Green komt in de 13e ronde als eerste uit de top tien binnen. Preining heeft als leider in de wedstrijd ondertussen al een voorsprong van 5,8 seconden op Aitken. In ronde 14 stoppen Wittmann en Auer. Een ronde daarna komen Aitken en Feller binnen, waardoor Schuring opklimt naar de tweede plaats achter Preining. Vermeulen maakt een tweede stop vanwege een lekke linker achterband. Engel stopt in de 18e ronde. Daarmee moeten allen Preining, Schuring, Güven, Gounon, Thiim en Glock nog naar binnen. Güven maakt in de 19e ronde zijn stop, Schuring stopt een ronde later. Schuring komt net voor Feller weer de baan op, maar verliest tegen de Zwitser zijn positie vanwege het nadeel van koude banden. Preining stopt in de 20e ronde, zijn stop verloopt zonder problemen en hij behoudt de leiding. Gounon valt uit, er is iets misgegaan bij zijn stop, waardoor het linker voorwiel niet vast zat.
Aitken verloor na de stop veel terrein
Nadat alle rijders hun stops gemaakt hebben, leidt Preining voor Aitken, Feller, Schuring, Engel, Rast, Güven, Green, Thiim en Engstler. Schuring rijdt formaatvullend in de achteruitkijkspiegel van Feller, de strijd om de laatste podiumplaats. Aitken. Is een stuk langzamer dan Feller en Schuring, dat kan nog spannend worden in de laatste tien minuten. In de 25e ronde valt Feller Aitken aan en pakt daarmee de tweede plaats. Schuring sluit aan en probeert het ook bij Aitken. In de 27e ronde zet Schuring zijn Porsche bij het uitkomen van de Sachskurve naast de Ferrari en pakt de derde plaats.
Morris Schuring reed een sterke wedstrijd en werd beloond met zijn eerste podiumplaats in de DTM
Preining rijdt onbedreigd de overwinning naar huis. In de 30e ronde haalt Engel Aitken in en neemt zo de vierde plaats over. Korte tijd later verliest Aitken nog een plek aan Güven. Vooraan komt Schuring steeds dichterbij Feller, de strijd om de tweede positie is ook nog niet beslist. Na 32 ronden wordt Preining als winnaar afgevlagd. Feller verdedigt met alles wat hij in huis heeft de tweede plaats, Schuring eindigt als derde en behaalt daarmee zijn eerste podiumplaats in de DTM. Daarachter Engel, Güven, Aitken, Rast, Thiim, Engstler en Green.
Blijdschap bij Morris Schuring, die de vijfde Nederlander in de DTM-historie met podiumsucces wordt
Auer wordt twaalfde en verdedigt daarmee de leiding in de tussenstand met 175 punten, drie meer dan Preining, zes meer dan Rast, zeven meer dan Engel, tien meer dan Güven, elf meer dan Pepper, 13 meer dan Aitken en 25 meer dan Wittmann. Met nog 28 punten die maximaal te winnen zijn betekent dit dat er nog acht rijders morgen titelkansen hebben, waarbij Wittmann natuurlijk wel op een wonder moet hopen.