Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Negen rijders strijden om titel in DTM-finale op Hockenheim, ADAC geeft blik op toekomst

251002 DTM Finale preview
Negen rijders hebben in Hockenheim nog titelkansen in de DTM, vlnr Wittmann, Güven, Aitken, Engel, Auer, Preinig, Rast, Gounon en Pepper

Dit weekeinde staan in Hockenheim de 15e en 16e race van het DTM-seizoen op het programma (zaterdag en zondag met start om 13.30 uur, live op Viaplay). Uniek in de historie van de DTM is dat nog negen rijders van vijf verschillende merken voorafgaand aan de finale kans maken op de rijderstitel. Er zijn dit weekeinde op de Hockenheimring Baden-Württemberg nog maximaal 56 punten te verdienen (twee keer 25 voor de beide overwinningen, twee keer drie voor de snelste tijd in de kwalificatie). De negen rijders met titelkansen liggen in de tussenstand slechts 29 punten uiteen, wat een spannende beslissing belooft. Bovendien kondigt de organiserende ADAC nieuws aan…

Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: ADAC/Gruppe C

Op zaterdagochtend om 11.30 uur (ja, tijdens de race van de Porsche Carrera Cup Deutschland, die om 11.10 uur van start gaat) houdt de ADAC, nota bene in het Porsche Experience Centre op de Hockenheimring, een persconferentie, waarbij een “nieuw  innovatief reglement-concept voor GT- en toerwagenseries” wordt gepresenteerd, dat de Duitse autoclub ontwikkelt heeft. Dit reglement is gebaseerd op moderne aandrijvingstechologieën die ook relevant zijn voor de serieproductie en betekent volgens de club “een belangrijke stap op weg naar een toekomstgerichte, duurzame en tegelijkertijd fascinerende racecultuur”. De persconferentie is te volgen via het YouTubekanaal van ADAC Motorsport.

251002 DTM Preview Auer
Lucas Auer komt als leider in de tussenstand naar Hockenheim

De aandacht is dit weekeinde echter natuurlijk vooral gericht op de beslissing in de titelstrijd van dit jaar. De Oostenrijker Lucas Auer komt als leider in de tussenstand naar Hockenheim en zou daar zijn eerste DTM-titel kunnen binnenhalen. Als enige rijder wist Auer, uitkomend met de Mercedes-AMG van het Landgraf-team, dit seizoen in elke race tot dusver punten te scoren. “Het is geen geheim dat de titel voor mij ongelooflijk veel zou betekenen”, aldus Auer, die dit seizoen twee races won en in totaal vier keer op het podium stond. “Ik rijd al sinds 2015 in de DTM, dat is mijn sportieve thuisbasis.” Auer heeft een totaal van 171 punten.

251002 DTM Preview Pepper
Jordan Pepper (GRT-Lamborghini) is aan het einde van zijn eerste volledige DTM-seizoen ook nog volop in de race

Slechts zeven punten daarachter staat de Zuid-Afrikaan Jordan Pepper, bezig aan zijn eerste volledige seizoen in de serie en uitkomend met een Lamborghini van het Oostenrijkse Grasser Racing Team. Pepper won tot dusver eenmaal, maar kende ook twee non-scores. Vier punten achter Pepper staat de Duitser René Rast, die al drie keer DTM-kampioen was. Met zijn meest recente overwinning, in de zaterdagsrace op de Red Bull Ring, deed hij een belangrijke stap naar voren, al was dat niet zonder controverse, want zijn Schubert-BMW-teamgenoot Marco Wittmann, zelf ook nog in de strijd om de titel, moest plaatsmaken en liet na de race weten daar niet erg blij mee te zijn. Mede door die actie zijn de kansen van Wittmann, voorafgaand aan Hockenheim zevende op 21 punten van Auer, behoorlijk geslonken.

251002 DTM Preview Rast
René Rast was al drie keer DTM-kampioen en won op Hockenheim al vijf races in de serie

Daartussen staan de Duitse Mercedes-rijder Maro Engel (vierde met 155 punten), de Turkse Porsche-coureur Ayahcan Güven (vijfde met 154 punten en tot dusver dit jaar vier keer winnaar, meer dan welke andere rijder ook), en de Brit Jack Aitken met de Emil Frey-Ferrari (zesde met 150 punten, hetzelfde aantal als Wittmann, maar met betere klasseringen omdat Aitken al wel een race gewonnen heeft en Wittmann nog niet. De Oostenrijkse Porsche-coureur Thomas Preining, in 2023 DTM-kampioen (achtste met 146 punten) en de Franse Mercedes-coureur Jules Goun (negende met 142 punten) completeren het negental met titelkansen.

251002 DTM Preview Audi

Hockenheim wordt het voorlopig laatste optreden van een Audi in de DTM aan het eind van een periode die in 2000 begon

Dan is er een behoorlijk gat naar onze landgenoot Thierry Vermeulen (tiende met 98 punten), die het meest recent op de Red Bull Ring een heel sterk weekeinde met twee podiumplaatsen beleefde. Een plek achter Vermeulen staat de Zwitser Ricardo Feller, die met de bedaagde Audi R8 van het team Land Motorsport de zondagsrace op de Red Bull Ring won. De finale op Hockenheim wordt het voorlopig laatste optreden van Audi in de DTM, waarin het merk met de vier ringen tussen 1990 en halverwege 1992 met de V8 quattro actief was en twee keer de titel won en sinds 2000 zonder onderbreking vertegenwoordigd was, eerst dankzij het Abt-team met de TT, later als fabrikant met volwaardige fabrieksteams en uiteindelijk via klantenteams in GT3. Maar zoals bekend moet bij Audi alles geofferd worden op het altaar van de Formule 1…


251002 DTM Preview Vermeulen Schuring
Morris Schuring en Thierry Vermeulen (l-r), de beide Nederlanders in de DTM

Ook de strijd om de ‘rookie’-titel is nog open en wordt dus op Hockenheim beslist. Hier gaat het duel tussen de Duitser Ben Dörr met de Dörr Motorsport-McLaren, die met 352 punten aan de leiding staat, en onze landgenoot Morris Schuring in de Porsche van het Manthey Junior Team, die met slechts zeven punten achterstand ook nog alle kansen heeft. Dat Dörr, die vorig jaar al een volledig seizoen reed, ook dit seizoen nog als ‘rookie’ beschouwd wordt, is te danken aan een succesvolle aanvraag van zijn team, die positief werd beantwoord door het GT-comité, dat uit vertegenwoordigers van de ADAC, SRO en de DMSB bestaat. Het DTM-reglement maakt deze uitzondering mogelijk, wellicht ook omdat er vorig jaar geen ‘rookie’-klassement in de DTM was.

De weersverwachting voor het weekeinde op Hockenheim is nogal wisselvallig, wat naast de spannende uitgangspositie in het kampioenschap voor nog meer spektakel kan zorgen. Op vrijdag zijn er twee vrije trainingen, op zaterdag- en zondagochtend vroeg is er een kwalificatie, op beide dagen start de race om 13.30 uur met op zaterdag één verplichte pitstop en op zondag twee verplichte stops, telkens met bandenwissel. Het wordt een weekeinde om naar uit te kijken!


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet