Sportscars: Eerste WEC-LMDh-zege Alpine dankzij Habsburg, Milesi en Chatin op Fuji in 100e WEC-race (lang)

Voor het eerst won het Alpine-fabrieksteam Signatech onder leiding van Philippe Sinault een FIA WEC-race
In de historische 100e FIA WEC-race, verreden op Fuji International Speedway, heeft het Alpine-fabrieksteam de eerste overwinning met de A424 in de serie binnengehaald. Charles Milesi, Paul-Loup Chatin en Ferdinand Habsburg wonnen de zes-uursrace in Japan. Op zo’n acht seconden eindigde de #93-Peugeot van Paul Di Resta, Mikkel Jensen en Jean-Eric Vergne als tweede, daarachter volgden de beide fabrieks-Porsches, de #6 van Kévin Estre en Laurens Vanthoor en de #5 van Julien Andlauer en Mathieu Jaminet. De Toyota van Nyck de Vries eindigde als achtste, de BMW met Robin Frijns werd negende. In de LMGT3-klasse leek de #21-Vista AF Corse-Ferrari van François Hériau, Simon Mann en Alessio Rovera op weg naar de zege, maar een tijdstraf van vijf seconden zorgde ervoor dat de zege naar de #81-TF Sport-Corvette van Tom van Rompuy, Rui Andrade en Charlie Eastwood ging.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto's: FIA WEC/DPPI

De beide Cadillacs, die vanaf de eerste rij gestart waren, bepaalden het tempo in de beginfase van de race, maar een ‘virtual safety car’ in het tweede uur, het gevolg van een zware crash van Raffaele Marciello in de #15-BMW, wierp het klassement behoorlijk door elkaar, omdat sommige teams op dat moment al hun stops gemaakt hadden, terwijl anderen nog moesten stoppen. Zo reed de als 18e gestarte Proton-Porsche zelfs tijdelijk aan de leiding, maar de #93-Peugeot deed waarschijnlijk de beste zaken en nam kort na halverwege de kop. Na een ‘full-course yellow’ in de tweede racehelft ontspon zich de strijd om de overwinning tussen de #35-Alpine, de #93-Peugeot en de #6-Porsche, die vanaf de 17e startplaats sterk naar voren gereden was.

Eerste LMDh-zege voor het Signatech-Alpine-team
Dat Milesi in de Alpine bij zijn laatste stop alleen aan de linker kant verse banden kreeg, was ongetwijfeld een belangrijke factor op weg naar de historische eerste WEC-zege van het Franse team met de eigen LMDh op Oreca-basis, een jaar nadat Alpine ook op Fuji voor de eerste maal met de A424 op het podium stond. Milesi deelde het succes met zijn Franse landgenoot Paul-Loup Chatin en de Oostenrijker Ferdinand Habsburg. De Peugeot met Jean-Eric Vergne, Mikkel Jensen en Paul Di Resta eindigde op de tweede plaats, waarmee het Franse merk na Austin het tweede podiumsucces van het seizoen behaalde. Laurens Vanthoor en Kévin Estre completeerden voor Porsche het podium na een sterke inhaalrace. Daarmee hielden ze hun titelkansen intact, want de #51-Ferrari scoorde ditmaal geen punten.
De #5-Porsche van de Fransen Julien Andlauer en Mathieu Jaminet eindigde als vierde, gevold door de #94-Peugeot met Malthe Jakobsen, Stoffel Vandoorne en Loïc Duval. De zesde plaats voor Marco Sørensen en Alex Riberas was de beste klassering tot dusver voor de dit seizoen debuterende Aston Martin Valkyrie. De van pole gestarte Cadillac van Alex Lynn, Will Stevens en Norman Nato eindigde als zevende, gevolgd door de Toyota van Nyck de Vries, Mike Conway en Kamui Kobayashi. “We hebben hard gestreden en ons best gedaan, maar we hadden pech met een safety-car”, aldus De Vries. Robin Frijns, die met zijn BMW-teamgenoten negende werd, sprak van “een lastig weekend, waarin we niet de snelheid hadden. In de race hadden we wat pech en een drive-through penlty.”

Charlie Eastwood, Rui Andrade en Tom van Rompuy (vlnr) wonnen met de TF Sport-Corvette de LMGT3-klasse
Een tijdstraf van vijf seconden vanwege een onregelmatigheid bij een pitstop besliste ook de strijd om de zege in de LMGT3-klasse in het nadeel van de Ferrari van Hériau, Rovera en Mann, hoewel Rovera de auto als eerste over de finishlijn reed. De zege ging echter naar de TF Sport-Corvette van Tom van Rompuy, Rui Andrade en Charlie Eastwood. Er was nog even onzekerheid omdat de wedstrijdleiding het duel tussen Eastwood en BMW-rijder Augusto Farfus in de slotfase onderzocht, maar er volgden geen straffen, zodat de BMW van Farfus, Yasser Shahin en Timur Boguslavskiy achter de winnende Corvette en de als tweede geklasseerde Ferrari als derde eindigde. De zusterauto van het WRT-BMW-team eindigde met Ahmad Al Harthy, Valentino Rossi en Kelvin van der Linde op de vierde plaats. De Iron Lynx-Mercedes met Lin Hodenius, Matt Berry en Maxime Martin werd negende in de klasse.