Sportscars: Action Express zorgt in Indianapolis voor eerste IMSA-seizoenszege Cadillac, geen Nederlandse podiumplaatsen in 'Battle on the Bricks'

Winst voor de Whelen-Action Express-Cadillac in de zes-uursrace van de IMSA-serie in Indianapolis
Cadillac had tot dusver dit seizoen nog geen race gewonnen in het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship, maar daarin kwam in de zes-uursrace Battle on the Bricks op de Indianapolis Motor Speedway verandering. In een turbulente wedstrijd met vele incidenten gingen Jack Aitken, Earl Bamber en Frederik Vesti in de van pole gestarte Whelen-Action Express-Cadillac met de zege aan de haal. De #10-WTR-Cadillac van Filipe Albuquerque en Ricky Taylor eindigde als tweede. Renger van der Zande werd met teamgenoten Yelloly en Ohta in de MSR-Acura als vijfde geklasseerd. In LMP2 behaalde het Franse team TDS Racing de derde opeenvolgende klassezege met Mikkel Jensen, Steven Thomas en Hunter McElrea. Seb Priaulx en Mike Rockenfeller wonnen met de #64-Multimatic-Ford Mustang de GTD-Pro-klasse, Inception Racing won met Fredrik Schandorff, Ollie Milroy en Brandan Iribe in de #70-Ferrari de GTD-categorie.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: IMSA
Al na enkele minuten werden de gele vlaggen gezwaaid na een aanrijding tussen de #47-Cetilar-Ferrari, de #78-Forte-Lamborghini en de #19-Van der Steur-Aston Martin, waardoor er veel brokstukken op de baan lagen. Korte tijd later zorgde George Kurtz voor de tweede neutralisatie toen hij met de Crowdstrike-APR-LMP2 in de grindbak stond. De LoneStar-Mercedes, waarmee Lin Hodenius in de kwalificatie de derde tijd had gereden, behoorde tot de vroege uitvallers nadat het linker achterwiel van de auto was gelopen.
De van pole gestarte Whelen-Action Express-Cadillac streed in het eerste uur met de #10-WTR-Cadillac en verloor met Aitken aan het stuur kort de leiding, maar kwam niet lang daarna weer terug aan kop en kende vervolgens een relatief probleemloze wedstrijd. In de slotfase kwamen de WTR-Cadillac en de #60-MSR-Acura nog dichtbij en na de laatste neutralisatie was er nog slechts één ronde onder groen, maar Aitken hield het hoofd koel en stelde de overwinning veilig. Voor het team Action Express was het de 30e zege in de IMSA-wedstrijden. De WTR-Cadillac eindigde op de tweede plaats, gevolgd door de MSR-Acura van Tom Blomqvist en Colin Braun.

Renger van der Zande klaar om in te stappen
Achter de #24-BMW van Philipp Eng en Dries Vanthoor werd de andere MSR-Acura van Renger van der Zande, Nick Yelloly en Kaku Otah als vierde geklasseerd. “Ik denk dat we daarmee tevreden kunnen zijn. Ons doel was om de Porsche voor te blijven en het gat in het merkenkampioenschap dicht te rijden, daarin zijn we geslaagd”, aldus Van der Zande. De JDC Miller Motorsports-Porsche met Tijmen van der Helm en Nico Müller eindigde op de achtste plaats.

Winst voor de TDS Racing-Oreca (r.) in LMP2
In LMP2 wonnen TDS Racing-rijders Mikkel Jensen, Steven Thomas en en Hunter McElrea. Toby Sowery leek in de CrowdStrike by APR-Oreca nog op weg naar de tweede plaats, totdat hij in de slotfase van de baan raakte, wat voor de laatste neutralisatie in de race zorgde. De tweede plaats ging daarmee naar het Inter Europol-trio Dillmann/Garg/Clarke, terwijl Robinson/Fraga/Burdon voor Riley als derde eindigden.

De Ford Mustang van Priaulx/Rockenfeller won GTD-Pro
Het Brits-Duitse duo Seb Prialux en Mike Rockenfeller bezorgde Ford de derde GTD-Pro-klassezege van het seizoen in de Multimatic-Mustang. Ook een ‘drive-through penalty’ vanwege een overtreding van de pitstopregels stond de overwinning uiteindelijk niet in de weg. Albert Costa en Davide Rigon eindigden met de DragonSpeed-Ferrari op de tweede plaats, voor de van pole gestarte Max Hesse en Dan Harper in de Paul Miller Racing-BMW. António García en Alex Sims eindigden met de Corvette als vierde en behielden daarmee nipt de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Hun Corvette-teamgenoten Nicky Catsburg en Tommy Milner eindigden op de zesde plaats. “Een beetje een frustrerende dag”, vond Catsburg. “We hadden wel wat snelheid, maar konden daar niet echt gebruik van maken. In de slotfase was er veel strijd, ik raakte de 77 (AO Racing-Porsche, red.) en kreeg daarvoor een ‘drive through’. Met de laatste ‘yellow’ hadden we een beetje geluk en zo wonnen we nog twee plaatsen.”

GTD-winst voor de Inception-Ferrari
De Inception-Ferrari van Fredrik Schandorff, Brendan Iribe en Ollie Milroy won GTD, voor de Wright-Porsche van Adam Adelson, Eliott Skeer en Tom Sargent. Manny Franco, Daniel Serra en Ben Tuck eindigden met de Conquest-Ferrrari als derde, net voor de Winward-Mercedes van Russell Ward, Philip Ellis en Indy Dontje. Ward en Ellis behouden daarmee de leiding in de tussenstand.