NASCAR: Liam Hezemans en Bruno Mulders schitteren op Oschersleben in EuroNASCAR PRO en EuroNASCAR Open.
Wat een prachtige zaterdagmiddag voor de Nederlandse autosport op Oschersleben. Liam Hezemans won de EuroNASCAR Pro-wedstrijd voor het team Rette Jones Racing en behaalde tevens zijn eerste seizoensoverwinning en deed goede zaken in de playoffs. Dat deed ook de jonge Bruno Mulders, die in een chaotisch verlopen EuroNASCAR Pro-wedstrijd flink wat schade opliep maar de Team Bleekemolen crew kreeg de gehavende Toyota Camry net op tijd klaar voor de EuroNASCAR-wedstrijd waarin voormalig karttalent Bruno Mulders vanaf pole mocht vertrekken en een zinderend duel leverde met PK Carsport-coureur Thomas Krasonis die als tweede eindigde.

Eindelijk de eerste seizoensoverwinning voor Liam Hezemans.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: EuroNASCAR/ Bart Dehaese
Liam Hezemans en Bruno Mulders schitteren op Oschersleben in EuroNASCAR PRO en EuroNASCAR Open.
Met de Italiaanse rivalen Vittorio Ghirelli en Gianmarco Ercoli op de eerste startrij kon je eigenlijk ook weinig goeds verwachten en al in de allereerste bocht was er de nodige chaos alhoewel Ghirelli en Ercoli er eigenlijk weinig aan konden doen. Het was de traditionele chaos zoals we dit vroeger zo vaak in de oude DTM en de ADAC GT Masters zagen. Waarschijnlijk gaf de RDV Mustang van Paul Jouffreau de koplopers eigenlijk ongewild een zet je waardoor er eigenlijk een harmonica-effect ontstond. Sebastiaan Bleekemolen, Martin Doubek, Bruno Mulders en Alexander Graff moesten direct opgeven. De auto van Martin Doubek klom zelfs over de auto van Graff heen. Contact van Bruno Mulders zorgde ervoor dat zowel Ghirelli als Ercoli spinden maar zij reden beiden een fantastische inhaalwedstrijd.
Vittorio Ghirelli: “ Het is een lastige bocht. Ik werd tweemaal van achteren geduwd en kon nergens heen omdat Ercoli aan de buitenkant bleef. Ik verloor de controle en toen crashten we allemaal. Ik werd door zowel Mulders als Doubek geraakt. Het was evenals vorig jaar één grote puinhoop maar toch slaagden we erin om punten te pakken. En dit was het beste dat we konden doen.’’
Gianmarco Ercoli: “Het was wel een hele slechte zet. Het heeft mijn hoop op het kampioenschap geschaad. Het zal niet gemakkelijk zijn. Maar tot het einde geef ik niet op.’’
Liam Hezemans: “Natuurlijk was dit een beetje geluk maar om als eerste te finishen moet je eerst over de streep komen. Wij hebben aan de auto wat veranderingen aangebracht en ik denk dat hij nu veel beter is. Het is tijd om morgen weer proberen te winnen. Dikke proficiat aan het team van Rette Jones Racing en Hendrick Motorsport voor het geweldige werk dat ze doen. Mijn spotters zeiden dat ik het hoofd moest koel houden en de auto naar huis moest rijden. Aan het einde pushte ik zelfs nog voor de eerste ronde maar de banden raakten oververhit en waren versleten. Het is beter om hier zelfs als tweede te starten. We gaan het morgen zien.

De overbekende chaos in de eerste bocht op Oschersleben.....
Liam als startte als zesde en kreeg door de enorme puinhoop achter hem aanvankelijk een flinke voorsprong totdat de wedstrijd voor een aantal ronden werd geneutraliseerd. In totaal wist Liam een voorsprong van meer dan zes seconden op te bouwen. Een grote verrassing was de Amerikaan Garrett Lowe, uitkomend voor het Bremotion Team van Patrick Brenndörfer. De Amerikaan startte als twaalfde en eindigde verrassend als tweede. Hij leverde met de Bremotion Camaro een fraai duel met de Fransman Paul Jouffreau in de RDV Ford Mustang. Eveneens sterk was het optreden van de Zwitser Thomas Toffel maar die maakte onder druk in de slotfase fouten en miste nipt een podiumklassering. Debutant Raphael Lessard maakte met de CAAL Camaro een sterk debuut en eindigde als zesde. Vladimiros Tziortzis behaalde bonuspunten vanwege de meeste inhaalmanoeuvres en kwam als zevende over de finish gevolgd door Vittorio Ghirelli in de PK Carsport Camaro. Maar werd later door de wedstrijdleiding van vermijdbaar contact naar P13 teruggezet. De Top 10 werd uiteindelijk gecompleteerd door Thomas Krasonis, Gianmarco Ercoli en de Georgiër Davit Kajaia met een RDV Chevrolet Camaro.
Bruno Mulders schittert in EuroNASCAR Open
Hard werken en grote vreugde bij Team Bleekemolen op Oschersleben. In een werkelijk schitterende wedstrijd behaalde de 17-jarige Bruno Mulders zijn eerste NASCAR OPEN-overwinning op Oschersleben. Na de schade in de EuroNASCAR Pro-wedstrijd werd de auto van Mulders werkelijk op het allerlaatste moment in gereedheid gebracht. Mulders startte vanaf pole maar wist aanvankelijk Thomas Toffel (THT Raceart Technology Chevrolet Camaro) en Thomas Krasonis (PK Carsport Camaro) achter zich te houden en wist aanvankelijk een voorsprong van 1,5 secs. op te bouwen. Maar kwam duidelijk onder druk te staan nadat Krasonis door ‘’het verkeer’’ heel snel dichtbij kwam.
Met het zwart-wit geblokt zette Krasonis een meedogenloze aanval in maar de jonge Mulders wist zich meesterlijk te verdedigen en wist de leiding tot de laatste mm te behouden. En kreeg werkelijk na de finish een denderend applaus.

Eindelijk de lang verwachte overwinning van Bruno Mulders. Waarschijnlijk de eerste van vele in de toekomst,
Bruno Mulders: “Heel goed. Ik zit nog vol adrenaline. Ik ben zo blij dat eindelijk tijdens het seizoen is gelukt. Voor de wedstrijd hebben we zo hard gewerkt om de auto op tijd klaar te krijgen. De strijd met Thomas was uitstekend. Het was een eerlijke wedstrijd en behoorlijk intens eerlijk gezegd.” In de tussenstand van het kampioenschap wist Krasonis met een tweede plek zijn voorsprong te vergroten. Gilles Linster eindigde met de Rette Jones Ford Mustang als derde maar leverde een prachtig duel met Thomas Toffel. Hoewel Linster met gezondheidsproblemen kampte wist hij toch een mooi Top 3 resultaat te behalen. De Top 5 werd gecompleteerd door Thomas Toffel en Claudio Cappelli die met zijn Academy Alex Caffi Motorsport Ford Mustang als vijfde werd geklasseerd. Ook won Cappelli de Legend Trophy.
De Top 10 werd gecompleteerd door Thomas Dombrowski, Martin Doubek, Jordan O”Brien, Valerio Marzi (Club Competition Chevrolet Camaro) en Sandro Tavartkiladze(RDV Chevrolet Camaro). In de Legend Trophy werd Melvin de Groot (Team Bleekemolen Toyota Camry) als tweede geklasseerd gevolgd door de Japanner Kenko Miura(Team Japan Needs 24 Toyota Camry). Voor Melvin de Groot was het een moeilijke wedstrijd maar de Team Bleekemolen-coureur maakt nog steeds kans op de Open Titel. De Ladies Trophy ging naar Racing Happinessa die als 17e werd geklasseerd.

Eindelijk de eerste seizoensoverwinning voor Liam Hezemans.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: EuroNASCAR/ Bart Dehaese
Liam Hezemans en Bruno Mulders schitteren op Oschersleben in EuroNASCAR PRO en EuroNASCAR Open.
Met de Italiaanse rivalen Vittorio Ghirelli en Gianmarco Ercoli op de eerste startrij kon je eigenlijk ook weinig goeds verwachten en al in de allereerste bocht was er de nodige chaos alhoewel Ghirelli en Ercoli er eigenlijk weinig aan konden doen. Het was de traditionele chaos zoals we dit vroeger zo vaak in de oude DTM en de ADAC GT Masters zagen. Waarschijnlijk gaf de RDV Mustang van Paul Jouffreau de koplopers eigenlijk ongewild een zet je waardoor er eigenlijk een harmonica-effect ontstond. Sebastiaan Bleekemolen, Martin Doubek, Bruno Mulders en Alexander Graff moesten direct opgeven. De auto van Martin Doubek klom zelfs over de auto van Graff heen. Contact van Bruno Mulders zorgde ervoor dat zowel Ghirelli als Ercoli spinden maar zij reden beiden een fantastische inhaalwedstrijd.
Vittorio Ghirelli: “ Het is een lastige bocht. Ik werd tweemaal van achteren geduwd en kon nergens heen omdat Ercoli aan de buitenkant bleef. Ik verloor de controle en toen crashten we allemaal. Ik werd door zowel Mulders als Doubek geraakt. Het was evenals vorig jaar één grote puinhoop maar toch slaagden we erin om punten te pakken. En dit was het beste dat we konden doen.’’
Gianmarco Ercoli: “Het was wel een hele slechte zet. Het heeft mijn hoop op het kampioenschap geschaad. Het zal niet gemakkelijk zijn. Maar tot het einde geef ik niet op.’’
Liam Hezemans: “Natuurlijk was dit een beetje geluk maar om als eerste te finishen moet je eerst over de streep komen. Wij hebben aan de auto wat veranderingen aangebracht en ik denk dat hij nu veel beter is. Het is tijd om morgen weer proberen te winnen. Dikke proficiat aan het team van Rette Jones Racing en Hendrick Motorsport voor het geweldige werk dat ze doen. Mijn spotters zeiden dat ik het hoofd moest koel houden en de auto naar huis moest rijden. Aan het einde pushte ik zelfs nog voor de eerste ronde maar de banden raakten oververhit en waren versleten. Het is beter om hier zelfs als tweede te starten. We gaan het morgen zien.

De overbekende chaos in de eerste bocht op Oschersleben.....
Liam als startte als zesde en kreeg door de enorme puinhoop achter hem aanvankelijk een flinke voorsprong totdat de wedstrijd voor een aantal ronden werd geneutraliseerd. In totaal wist Liam een voorsprong van meer dan zes seconden op te bouwen. Een grote verrassing was de Amerikaan Garrett Lowe, uitkomend voor het Bremotion Team van Patrick Brenndörfer. De Amerikaan startte als twaalfde en eindigde verrassend als tweede. Hij leverde met de Bremotion Camaro een fraai duel met de Fransman Paul Jouffreau in de RDV Ford Mustang. Eveneens sterk was het optreden van de Zwitser Thomas Toffel maar die maakte onder druk in de slotfase fouten en miste nipt een podiumklassering. Debutant Raphael Lessard maakte met de CAAL Camaro een sterk debuut en eindigde als zesde. Vladimiros Tziortzis behaalde bonuspunten vanwege de meeste inhaalmanoeuvres en kwam als zevende over de finish gevolgd door Vittorio Ghirelli in de PK Carsport Camaro. Maar werd later door de wedstrijdleiding van vermijdbaar contact naar P13 teruggezet. De Top 10 werd uiteindelijk gecompleteerd door Thomas Krasonis, Gianmarco Ercoli en de Georgiër Davit Kajaia met een RDV Chevrolet Camaro.
Bruno Mulders schittert in EuroNASCAR Open
Hard werken en grote vreugde bij Team Bleekemolen op Oschersleben. In een werkelijk schitterende wedstrijd behaalde de 17-jarige Bruno Mulders zijn eerste NASCAR OPEN-overwinning op Oschersleben. Na de schade in de EuroNASCAR Pro-wedstrijd werd de auto van Mulders werkelijk op het allerlaatste moment in gereedheid gebracht. Mulders startte vanaf pole maar wist aanvankelijk Thomas Toffel (THT Raceart Technology Chevrolet Camaro) en Thomas Krasonis (PK Carsport Camaro) achter zich te houden en wist aanvankelijk een voorsprong van 1,5 secs. op te bouwen. Maar kwam duidelijk onder druk te staan nadat Krasonis door ‘’het verkeer’’ heel snel dichtbij kwam.
Met het zwart-wit geblokt zette Krasonis een meedogenloze aanval in maar de jonge Mulders wist zich meesterlijk te verdedigen en wist de leiding tot de laatste mm te behouden. En kreeg werkelijk na de finish een denderend applaus.

Eindelijk de lang verwachte overwinning van Bruno Mulders. Waarschijnlijk de eerste van vele in de toekomst,
Bruno Mulders: “Heel goed. Ik zit nog vol adrenaline. Ik ben zo blij dat eindelijk tijdens het seizoen is gelukt. Voor de wedstrijd hebben we zo hard gewerkt om de auto op tijd klaar te krijgen. De strijd met Thomas was uitstekend. Het was een eerlijke wedstrijd en behoorlijk intens eerlijk gezegd.” In de tussenstand van het kampioenschap wist Krasonis met een tweede plek zijn voorsprong te vergroten. Gilles Linster eindigde met de Rette Jones Ford Mustang als derde maar leverde een prachtig duel met Thomas Toffel. Hoewel Linster met gezondheidsproblemen kampte wist hij toch een mooi Top 3 resultaat te behalen. De Top 5 werd gecompleteerd door Thomas Toffel en Claudio Cappelli die met zijn Academy Alex Caffi Motorsport Ford Mustang als vijfde werd geklasseerd. Ook won Cappelli de Legend Trophy.
De Top 10 werd gecompleteerd door Thomas Dombrowski, Martin Doubek, Jordan O”Brien, Valerio Marzi (Club Competition Chevrolet Camaro) en Sandro Tavartkiladze(RDV Chevrolet Camaro). In de Legend Trophy werd Melvin de Groot (Team Bleekemolen Toyota Camry) als tweede geklasseerd gevolgd door de Japanner Kenko Miura(Team Japan Needs 24 Toyota Camry). Voor Melvin de Groot was het een moeilijke wedstrijd maar de Team Bleekemolen-coureur maakt nog steeds kans op de Open Titel. De Ladies Trophy ging naar Racing Happinessa die als 17e werd geklasseerd.