Sportscars: IDEC Sport wint ELMS-race Silverstone, CLX met winst naar LMP3-titel

Winst voor de IDEC Sport-Oreca in de Goodyear 4 Hours of Silverstone
In de kwalificatie had het team IDEC Sport weinig in te brengen, maar in de ELMS-race op Silverstone behaalden Dani Juncadealla, Mathys Jaubert en Jamie Chadwick de tweede seizoenszege voor het Franse team. Met acht minuten te gaan werd de race voortijdig gestaakt vanwege slecht zicht door de steeds sterker wordende regen. Met de andere IDEC-auto eindigden Job van Uitert, Paul Lafargue en Paul-Loup Chatin als vierde. In LMP2 Pro-Am ging de zege naar het Algarve Pro-trio Kriton Lentoudis, Ollie Caldwell en Alex Quinn, nadat AO by TF (Delétraz/Cameron/Hyett) na afloop van de race een tijdstraf van vijf seconden had gekregen. In LMP3 ging de winst voor de vierde maal naar CLX Motorsport met Paul Lanchère, Adrien Closmenil en Theodor Jensen, die daarmee met nog een race te gaan ook al kampioen zijn. De GT3-zege was voor Lilou Wadoux, Custodio Toledo en Riccardo Agostini in de #50-Richard Mille-AF Corse-Ferrari.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto: ELMS
De van pole gestarte VDS Panis Racing-Oreca (Gray/Masson/Milesi) bepaalde in de beginfase van de race het tempo, maar een straf voor Gray vanwege het negeren van een rood licht aan het eind van de pitstraat wierp het team terug, In de tweede helft van de race , waarin regen sterker werd, kwamen de beide IDEC-auto’s naar voren, waarbij met name een vroege wissel naar regenbanden goed uitpakte. Op 5,491 seconde eindigde de #43-Inter Europol-Oreca (Smiechowski/Dillmann/Yelloly) op de tweede plaats, de #10-Vector Sport-auto (Cullen/Lompo/Fittipaldi) werd derde. De andere IDEC Sport-auto, waarmee ook Job van Uitert reed, completeerde het goede resultaat voor het Franse team op de vierde plaats. Omdat VDS Panis Racing niet verder kwam dan de achtste plaats in de klasse (elfde algemeen) verkleinde het winnende IDEC Sport-trio de achterstand met nog een race te gaan tot slechts zes punten.
In LMP2 Pro-Am waren de verschillen minimaal. AO by TF leek de winst binnen te hebben, maar een tijdstraf van vijf seconden vanwege te agressief rijgedrag zorgde ervoor das Louis Delétraz, Dane Cameron en PJ Hyett met het minimale verschil van 0,141 seconde genoegen moesten nemen met de tweede plaats achter klassewinnaars Kriton Lentoudis, Ollie Caldwell en Alex Quinn, die daarmee negen puntenn voorsprong op AO by TF in de tussenstand hebben. Matthieu Vaxivière, François Perrodo en Alessio Rovera eindigden voor AF Corse als derde, ondanks een drive-through voor Perrodo’s rol in een crash van Giorgio Roda, teamgenoot van Bent Viscaal in de Proton-Oreca, die in het eerste uur voor een rode vlag zorgde.
De LMP3-winst ging opnieuw naar het CLX Motorsport-trio Paul Lanchère, Adrien Closmenil en Theodor Jensen, die voor de vierde maal dit seizoen als winnaars gehuldigd werden. M Racing (Tribaudini/Antonel) en Ultimate (Lahaye/Lahaye/Stern) completeerden het podium, de Ligier van Team Virage met onder anderen Rik Koen eindigde als vierde.
In LMGT3 had de GR Racing-Ferrari van Riccardo Pera, Tom Fleming en Mike Wainwright de leiding in handen toen de rode vlag werd gezwaaid, omdat Pera net Lilou Wadoux in de Richard Mille-AF Corse-Ferrari bij Maggottts gepasseerd was, maar omdat vanwege het staken van de race het klassement werd opgemaakt op basis van de stand in de ronde daarvooor, was het toch de Richard Mille-AF Corse-Ferrari met Wadoux, Toledo en Agostini die met de overwinning aan de haal ging. Achter de GR-Ferrari completeerde de TF Sport-Corvette (Koizumi/Andrade/Eastwood) het podium.