DTM: DTM-weekeinde met pieken en dalen voor Morris Schuring in Oostenrijk

In de regen liet Morris Schuring de snelste tijd van het voltallige DTM-veld noteren
Niet alleen het landschap rondom de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg is vol met pieken en dalen, want dat beeld was ook van toepassing op het raceweekeinde van coureur Morris Schuring met de Porsche 911 GT3 R van het Manthey Junior Team in de DTM. Voor het eerst in zijn loopbaan sloot de rijder een DTM-sessie als snelste af door in de natte eerste vrije training op vrijdag de beste tiijd van het volledige veld te laten aantekenen. Op droog asfalt was het voor de Porsches lastiger. Op zaterdag werd Schuring als 19e geklasseerd, op zondag eindigde hij als 18e na een tijdstraf. “Nog wel mooi naar voren kunnen vechten na een lekke band in de kwalificatie. Met de snelheid in de race was ik wel blij”, blikte Schuring toch nog positief terug.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
Dat de 4,326 kilometer lange Red Bull Ring in droge omstandigheden niet echt een goed circuit voor de Porsche is, werd de afgelopen jaren al wel duidelijk en werd dit jaar eens te meer bevestigd. In de regen was het een ander verhaal, dat zijn condities waarin de Porsche 911 altijd uitstekend tot zijn recht komt en dat stelde Morris Schuring dan ook in staat om de eerste vrije training met een tijd van 1:37,887 minuten als snelste af te sluiten. De voltallige concurrentie had minstens twee tienden van een seconde achterstand. “Een leuk en mooi gevoel om voor de eerste keer bovenaan de tijdenlijst te staan", lachte Schuring. “Dat zou ik graag vaker willen herhalen!."
In de tweede vrije training, op een droog circuit, ging het wat minder voortvarend: Schuring eindigde als 19e, slechts twee plaatsen achter zijn Oostenrijkse teamgenoot Thomas Preining. Ook de kwalificatie voor de zaterdagsrace was voor de drie Porsche-rijders een lastige aangelegenheid, getuige de startplaatsen 16, 19 en 21 voor Preining, Güven en Schuring. Dat lag deels ook aan de ‘balance of performance’, want de organisatie reageerde door het minimumgewicht van de Porsches tussen de kwalificatie en de race met 20 kilogram te verlagen. In de race wist Schuring behoorlijk wat terrein goed te maken en een klassering in de punten had er zonder meer in gezeten, maar tijdens de verplichte pitstop met bandenwissel was er het nodige tijdverlies, waardoor hij genoegen moest nemen met de 19e plaats.

Op zondagochtend had Schuring in de kwalificatie voor de tweede race van het weekeinde het tempo goed te pakken. Hij stond een tijdlang bovenaan de rangschikking en was bezig aan een nog snellere ronde, totdat opeens de linker achterband van zijn Porsche lek raakte en hij in de laatste bocht voor start en finish nog slechts passagier was. De Porsche belandde in de grindbak, waarmee de sessie voor Schuring ten einde was. “Het was een technisch defect van de band waar we niet veel aan konden doen”, verklaarde hij naderhand. “De temperatuur was zoals we die wilden hebben, maar helaas raakte de band lek.” Vanaf de laatste plaats op de grid moest Schuring aan zijn opmars beginnen. Dat lukte goed, met behoorlijke rondetijden en mooie gevechten wist hij op te klimmen, maar een duel in de slotfase kon niet helemaal de goedkeuring van de wedstrijdleiding wegdragen, zodat er een tijdstraf van tien seconden werd uitgesproken. Daarmee werd Schuring als 18e geklasseerd. “Jammer, maar nu richten we de aandacht volledig op de finale in Hockenheim”, zei hij. Daar worden op 4 en 5 oktober de laatste twee races van het DTM-seizoen 2025 verreden.
