DTM: Ricardo Feller wint met bedaagde Land-Audi, Vermeulen opnieuw op podium, Auer derde voor eigen publiek

Ricardo Feller won met de Land-Audi de zondagsracee van de DTM op de Red Bull Ring
Met een project dat binnen een paar weken voor de seizoensstart gerealiseerd werd was er in de zondagsrace van de DTM op de Red Bull Ring nu de ultieme beloning: de Zwitser Ricardo Feller haalde met de Audi R8 van Land Motorsport de overwinning binnen. Thierry Vermeulen, die vanaf pole gestart was, eindigde met de Emil Frey-Ferrari als tweede en stond daarmee voor de tweede keer dit weekeinde op het podium. Lucas Auer (Landgraf-Mercedes) werd derde en nam daarmee weer de leiding in de tussenstand over. Morris Schuring werd na een sterke inhaalrace als 14e geklasseerd.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: ADAC/Gruppe C
Voor de derde maal in zijn carrière en voor de tweede maal dit seizoen na de Norisring behaalde Thierry Vermeulen de pole-position in de DTM. In de slotfase van de kwalificatie reed de Limburger in de snelste van de drie Emil Frey-Ferrari’s een tijd van 1:28,301 minuten en was daarmee 0,157 seconde sneller dan de Zwitser Ricardo Feller in de Land Motorsport-Audi. Jack Aitken reed de derde tijd in de tweede Emil Frey-Ferrari, gevolgd door de beide Oostenrijkers Lucas Auer in de Landgraf-Mercedes en Thomas Preining in de Manthey-Porsche. Met extra gewicht aan boord na opnieuw een BoP-aanpassing reed René Rast in de Schubert-BMW de zevende tijd achter de snelle Fabio Scherer in de HRT-Ford. Voor Morris Schuring was de kwalificatie voortijdig ten einde: een lekke band links achter zorgde ervoor dat hij met nog zes minuten te gaan in de laatste bocht voor start en finish van de baan raakte, wat een rode vlag veroorzaakte. Schuring start daarmee als laatste.

Thierry Vermeulen behaalde de pole
Voorafgaand aan de race werd besloten dat Scherer, zesde in de kwalificatie, en Jules Gounon, oorspronkelijk achtste, elk vijf plaatsen werden teruggezet omdat ze in de kwalificatie onnodig langzaam hadden gereden en daarmee anderen gehinderd hadden. Bij de start pakt Vermeulen de kop, Feller moet zijn tweede plaats verdedigen tegen de aanvallend rijdende Aitken. Wittmann gaat in de eerste bocht in de rondte na contact met Dörr. Preining wordt geraakt en loopt een beschadigde linker achterband op, de band raakt los van het wiel en rolt over de baan. Thiim gaat in de zede bocht in de rondte. Vermeulen leidt voor Feller, Aitken, Auer, Scherer, Rast, Engel, Maini, Güven en Green. Preining komt naar de pits voor een nieuwe band.

Start met Vermeulen en Feller vooraan
In de vierde ronde wordt Aitken langzaam, bij hem is er een lekke rechter achterband. Scherer rijdt aan het eind van de ronde de pits in. Maini en Rast strijden om de vierde plaats, Maini passeert de Duitser in de zevende ronde. In de achtste ronde gaat het eerste pitstopvenster open. Magnus, Wittmann, Dörr, Green en Schuring zijn de eersten die binnenkomen. In de volgende ronde stoppen Gounon, Kalender, Glock en Thiim. Pepper stopt in de tiende ronde. Engstler komt in de elfde ronde binnen. Vooraan hebben Vermeulen en Feller een voorsprong van ruim zes seconden op Auer, die op de derde plaats rijdt. Bortolotti komt als volgende de pits in. Maximilian Paul parkeert zijn Lamborghini aan het eind van de 13e ronde in de pits en valt net als gisteren uit.

Wittmann in de problemen in de Niki Lauda-Kurve
Aitken en Preining stoppen in de 14e ronde. Vooraan is er een positieewisseling in de strijd om de leiding: Feller profiteert vanuit de slipstream in de laatste bocht en neemt de eerste plaats over. Rast maakt in de 16e ronde zijn stop, een ronde later stoppen Feller en Vermeulen, Auer, Maini en Engel. Bij Auer loopt de stop niet goed, waarmee hij een plek verliest aan Maini. De volgorde na alle pitstops: Feller leidt voor Vermeulen, Maini, Auer, Engel, Rast, Pepper, Güven, Bortolotti en Gounon.
Feller loopt meer en meer weg bij Vermeulen, na 22 ronden bedraagt zijn voorsprong 2,6 seconden. Rast opent de aanval op Engel in de strijd om de vijfde plaats. In de 27e ronde opent het tweede pitstopvenster. Engstler en Kalender stoppen als eersten, daarachter ook Thiim, Glock, Green, Baert en Preining. Bij Green gaat de stop volledig mis, het wiel gaat er niet op. Zijn race is ten einde. Een ronde later stoppen Bortolotti en Wittmann. Maini komt in de 29e ronde binnen, ook Engel en Schuring stoppen. Een ronde later stoppen Feller en Vermeulen, gevolgd door Maini, Auer, Rast, Pepper, Güven en Gounon. Maini verliest vanwege een slechte stop terrein, Auer en Rast gaan er voorbij. Na de stops luidt de volgorde: Feller voor Vermeulen, Auer, Engel, Rast, Pepper, Maini, Güven, Gounon en Bortolotti. De stop van Schuring is de snelste van het volledige veld met 6,2 seconden. Rast krijt een ‘penalty lap’ vanwege een ‘unsafe release’ en gelijk nog een vanwege het kruisen van de witte lijn bij het inrijden van de pitstraat. Daarmee valt hij terug naar de tiende plaats.

Lucas Auer reed de hele race met een paaltje in de grille van zijn Mercedes, maar eindigde als derde
Feller rijdt onbedreigd de overwinning naar huis. Vermeulen eindigt als tweede en rijdt daarmee voor de tweede keer dit weekeinde op het podium. Lucas Auer wordt voor eigen publiek derde en neemt daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over. Engel wordt derde, daarachter Maini, Pepper, Güven, Gounon, Bortolotti en Engstler. Rast komt na zijn beide strafronden als 13e over de eindstreep, Schuring komt als 14e aan. Naderhand is er voor Schuring nog een tijdstraf van tien seconden vanwege een wat te enthousiast uitgevochten duel met Baert, waarmee de Porsche-rijder 18e wordt.

Ricardo Feller bezorgde het team van Wolfgang en Christian Land de eerste overwinning in de DTM