DTM: 1-2 voor Schubert-BMW met Rast en Wittmann, Vermeulen verrassend op podium Red Bull Ring na kapitale fout Aitken

René Rast behaalde op de Red Bull Ring een afgetekende overwinning
Ondanks een BoP-aanpassing van 20 kilo extra waren de BMW’s en de Ferrari’s een klasse apart in de zaterdagsrace van de DTM op de Red Bull Ring op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg. René Rast reed onbedreigd naar de overwinning. Daarachter leek Ferrari-coureur Jack Aitken op weg naar de tweede plaats, totdat hij in de laatste ronde geheel zelfstandig crashte en daarmee niet alleen een vrijwel zekere podiumplaats, maar ook de leiding in de kampioenschapsstand en mogelijk zelfs de titel verspeelde. Marco Wittmann profiteerde en maakte er een 1-2 voor het BMW-team Schubert van. Rast is nu de nieuwe leider in de tussenstand. Thierry Vermeulen hield de eer voor Ferrari hoog en werd derde, zijn tweede podiumplaats van het seizoen na de Norisring. Morris Schuring eindigde op de 19e plaats.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto's: ADAC/Gruppe C
Met Marco Wittmann op pole-position, voor het eerst dit seizoen en voor de 14e maal in zijn DTM-carrière, en René Rast op de tweede plaats had het BMW-team Schubert de volledige eerste startrij in handen. Wittmann was met 1:27,709 minuten de snelste, Rast kwam 81 duizendste van een seconde tekort, Magnus moest 17 duizendste op Rast toegeven. Jack Aitken kwalificeerde zich als vierde op 0,198 seconde en voerde daarmee een Ferrari-trio aan, achter hem volgden Thierry Vermeulen op vijf en Ben Green op zes. Lucas Auer, de leider in de tussenstand, kwam voor eigen publiek met de Landgraf-Mercedes niet verder dan de 13e tijd, ook de beide Porsche-titelkandidaten Preining (16e) en Güven (19e) stonden ver naar achteren. Morris Schuring behaalde de 21e startplaats.

Wittmann behaalde de 14e pole-position van zijn DTM-carrière, de eerste van het seizoen
Natuurlijk kwamen de deskundigen na de kwalificatie weer tot een grondige aanpassing van de BoP, wat een mens doet afvragen met welke inschaling ze begonnen waren en waarom… De BMW’s, de Ferrari’s en de Aston Martins moesten 20 kilogram extra mee aan boord nemen, het minimumgewicht van de Audi werd tien kilo verhoogd, terwijl de Ford en de Lamborghini vijf kilo en de Porsche tien kilo lichter mochten worden.

Mooiste startfoto van het jaar: Rast en Wittmann zij aan zij naar boven
Bij de start van de race pakt Wittmann de leiding, voor Rast en Magnus, maar de Belg verliest vervolgens drie plaatsen aan Aitken, Green en Feller. In het verloop van de eerste ronde valt Magnus verder terug, Engstler, Vermeulen en Gounon gaan er voorbij. Glock komt aan het einde van de ronde de pits in met een lekke rechter voorband. In de derde ronde pakt Rast in de derde bocht de leiding, Wittmann laat hem zonder te veel plichtplegingen voorbij.

Rast passeert Witttmann in de strijd om de leiding, Wittmann maakt na de race geen geheim van zijn frustratie
Het eerst kwart van de race levert relatief weinig actie op. Na negen ronden leidt Rast voor Wittmann, Aitken, Feller, Green, Engstler, Vermeulen, Gounon, Magnus en Engel. Feller rijdt in de elfde ronde het gat dicht naar Jack Aitken op de derde plaats. In ronde 14 opent het pitstopvenster. Feller, Vermeulen, Dörr, Borrtolotti en Kalender zijn de eerste die binnenkomen. Bij Feller zijn er problemen met het rechter voorwiel, de Zwitser verliest zo’n tien seconden en komt achter Vermeulen weer de baan op. In de volgende ronde stopt Aitken, die voor Vermeulen terugkeert in de race. Green, Maini en Baert stoppen in ronde 16. Wittmann maakt in de 17e ronde zijn stop. De strategie lijkt goed: Wittmann rijdt voor Aitken weer de baan op. De Brit valt aan, maar Wittmann verdedigt zijn positie. In de Rindt-Kurve lukt het Aitken wel, hij passeert Wittmann. Ondertussen maakt Rast zijn stop, hij komt ruim voor Aitken weer de baan op. Gounon en Auer stoppen in de 20e ronde. Gounon laat bij het wegrijden de motor afslaan, waarmee hij waardevolle tijd verliest. Scherer krijgt een ‘penalty lap’ vanwege een overtreding van de pitstopregels.

Met een undercut komt Aitken voor Wittmann, maar in de laatste ronde vergooit hij op een knullige manier zijn resultaat
In de 25e ronde komen Magnus en Schuring binnen, daarmee moeten alleen Engel en Thiim nog hun stops maken. Dat doen ze in de 26e ronde, de laatste mogelijkheid voordat het pitstopvenster sluit. De volgorde na de stops: Rast leidt voor Aitken, Wittmann, Vermeulen, Green, Engel, Gounon, Magnus, Preining en Pepper. Met name Preining heeft daarmee in de pitstopfase duidelijk terrein gewonnen, net als Pepper: beide hebben ten opzichte van hun startpositie zo’n tien plaatsen goedgemaakt. Ook in de slotfase van de race gebeurt er niet echt veel, maar dat verandert in de laatste twee ronden. Gounon heeft in de laatste twee ronden een probleem: er komt rook uit het motorcompartiment van zijn Mercedes en hij valt verder en verder terug. In de laatste ronde crasht Aitken, geheel zelfstandig, waarmee zijn tweede plaats en de leiding in de tussenstand van het kampioenschap weg is. Zo wordt Wittmann tweede, Vermeulen komt als derde op het podium. Daarachter eindigen Green, Engel, Preining, Pepper, Gounon, Magnus en Engstler.

Voor de tweede maal dit seizoen een podiumresultaat in de DTM voor Thierry Vermeulen