Dragracing: Marck Harteveld wint NitrOlympX en is runner-up in FIA Europees Kampioenschap

Marck Harteveld heeft op de Rico Anthes Quartermile van de HockenheimRing de vermaarde NitrOlympX op zijn naam geschreven. Met zijn zege tijdens deze derde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing nam de Voodoo Hemi Racing-rijder de leiding in de tussenstand van de Pro Modified klasse over van regerend kampioen Jere Rantaniemi. Een week later veroverde de Fin tijdens de European Finals op Santa Pod Raceway alsnog zijn tweede opeenvolgende titel, maar met een plaats in de kwartfinales verzekerde Harteveld zich van de tweede positie in het eindklassement van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap, zijn beste klassering tot nu toe. “Natuurlijk ben je even teleurgesteld als je zo dicht bij de titel bent, maar we kunnen als Voodoo Hemi Racing terugkijken op een geweldig seizoen”, aldus Harteveld.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Remco Scheelings
Na zijn fraaie runner-up positie op Tierp Arena begon Marck Harteveld met een achterstand van één punt op leider en regerend kampioen Jere Rantaniemi aan de laatste twee ronden van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing.

Eerst stond eind augustus de vermaarde NitrOlympX op de Rico Anthes Quartermile van de HockenheimRing op het programma. Met ruim 47.000 toeschouwers boekte de 38ste editie van het evenement een nieuwe record. De kwalificatie verliep voor Harteveld niet helemaal zoals gehoopt want met 6,02 seconden bleef de Voodoo Hemi Racing ‘70 Plymouth Superbird steken op plek zes. Met een bij de vorige wedstrijd in Zweden gereden persoonlijk record van 5,852 seconden wist Harteveld dat er meer mogelijk was en dus keek Voodoo Hemi Racing met vertrouwen uit naar de eliminaties. Dat bleek terecht want met een run van 5,89 seconden was Harteveld niet alleen sneller dan in de kwalificatie, daarmee was hij ook zijn tegenstander Norbert Kuno ruim de baas. In de kwartfinales moest Harteveld het opnemen tegen landgenoot Michel Tooren. Omdat de Pro Dutch Racing-rijder echter in de burn out een probleem kreeg, had Harteveld een bye run, waarna in de halve finale de altijd gevaarlijke Zwitser Bruno Bader de volgende tegenstander was. Met een tijd van 5,99 seconden was Harteveld ook Bader de baas en plaatste zich zo voor de finale.

Daarin stond de Voodoo Hemi Superbird, net als in de finale op Tierp Arena, tegenover regerend kampioen Rantaniemi. De finale kende vervolgens een dramatische verloop met uiteindelijk een positieve wending voor Harteveld. Eerst leek het erop dat Rantaniemi problemen had na de burn out. De Fin was echter toch nog op tijd terug bij de start waarna beide rijders lang wachtten met het ‘in stage’ gaan. Omdat de motor te warm dreigde te worden, kroop Harteveld als eerste naar voren, maar trok vervolgens een rood licht. Daarmee leek de wedstrijd verloren, totdat Rantaniemi in zijn run de witte lijn in het midden van de baan overschreed, en dat betekent diskwalificatie. Daardoor kwam de winst toch bij Harteveld terecht en mocht Voodoo Hemi Racing niet alleen de trofee ophalen voor ‘best appearing team’, maar nog belangrijker, ook die voor het winnen van de NitrOlympX.

Vanuit Duitsland werd vrijwel direct koers gezet richting Engeland want daar stond met de European Finals op Santa Pod Raceway de vierde en afsluitende ronde van het FIA Europees Kampioenschap op het programma. Door zijn winst in Hockenheim had Harteveld de leiding overgenomen in het FIA EK met een voorsprong van 16 punten op de nummer twee, Rantaniemi. Door de grote voorsprong op de overig deelnemers was Harteveld al verzekerd van een top twee klassering in de eindstand. Ook nu had de Voodoo Hemi Superbird in de kwalificatie moeite om de snelheid te vinden en in het sterke veld was de nette 5,92 seconden goed voor de zevende kwalificatiepositie, één plek achter Rantaniemi, die met 5,86 tot de zesde plaats was gekomen. Omdat per gewonnen eliminatieronde 20 punten kunnen worden verdiend, kwam het erop neer dat Harteveld in de eliminaties minimaal net zover moest komen als Rantaniemi om de titel binnen te halen.

In de eerste eliminatieronde had Harteveld een bye run waarna in de kwartfinale de snelle Andy Robinson wachtte. Ook nu kwam de snelheid niet makkelijk en de 5,97 seconden die Harteveld op de klokken zette, was niet voldoende om de 5,93 seconden van Robinson te kloppen. Met de uitschakeling van Harteveld hing het van de volgende run tussen David Vegter en Rantaniemi af of de titel naar Nederland of Finland zou gaan. Uitgerekend op het voor hem belangrijkste moment van het weekend reed Rantaniemi met 5,83 seconden zijn beste run, klopte Vegter (5,87 seconden) en passeerde daarmee Harteveld in de puntentelling waardoor hij zich voor het tweede jaar op rij FIA Europees Pro Modified kampioen mocht noemen. De Fin zette de kroon op het werk door de European Finals daarna ook nog op zijn naam te schrijven. Harteveld sloot daarmee de titelstrijd af op plek twee, een meer dan uitstekende prestatie en zijn beste klassering tot nu toe.

“Ik kan Rantaniemi alleen maar feliciteren. Met twee overwinningen en een runner-up positie is hij de terechte kampioen. Na de eerste teleurstelling kan ik nu alleen maar tevreden terugkijken. We begonnen het seizoen met het idee om de wedstrijd op Tierp Arena te laten schieten en te zien hoever we konden komen. Na de goede start op Santa Pod, eind mei, stonden we aan de leiding en besloten we toch naar Tierp te gaan. Daar pakten we in het extreem sterke veld de runner-up positie. Daarna wonnen we Hockenheim en kwamen we weer aan de leiding. Op Santa Pod hadden we bij de Euro Finals net niet dat laatste beetje snelheid. Je praat dan over 0,1 seconde die we misten. Natuurlijk ben je dan even teleurgesteld als je zo dicht bij de titel bent, maar als je terugkijkt naar het hele seizoen, kunnen we alleen maar trots zijn. De eerste kwalificatiepositie en een plaats in de verregende halve finales bij de Main Event, runner-up op Tierp, een overwinning op Hockenheim, de kwartfinale bij de European Finals en runner-up in het FIA EK. Eigenlijk kan het nauwelijks beter”, aldus een meer dan tevreden Harteveld terugkijkend op een geslaagd 2025.

Partners van Voodoo Hemi Racing
Voodoo Hemi Racing wordt gesteund door Six-Pack Speedshop, Altac Coating, M-Trex IJmuiden, VSoftware BV, Q. Dijkshoorn Transport, L. Harteveld Transport, FB Installaties, Olsthoorn Bedrijfsvoertuigen, Batist Hobbykassen, P. Komen Autoherstelwerk, Mike Pronk Bouw en Sloopwerken, Tom Otten Elektrotechniek, Sunder Scooters, L&G Harteveld, Sunproof, District 010, Quirien v. Vliet, vd Akker Transport en Coated Race Bearings.