Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Donkere wolken boven FIA WEC-programma Porsche

250911 Porsche Penske Mannheim
Het Europese hoofdkwartier van Porsche Penske Motorsport in Mannheim van waaruit het WEC-programma gerund wordt

Een officiële verklaring ontbreekt nog, maar vele signalen wijzen erop dat Porsche aan het eind van het lopende seizoen de stekker trekt uit de deelname aan het FIA World Endurance Championship met de 963, een LMDh op Multimatic-basis. Tegenvallende bedrijfsresultaten bij de Duitse sportwagenfabrikant zijn de belangrijkste reden, maar ook onvrede over de BoP speelt ongetwijfeld een rol. Naar verluidt wordt het programma in het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship wel voortgezet. Het Duitse Auto Motor und Sport kwam eerder deze week als eerste met het nieuws naar buiten.

Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer, Porsche

In Le Mans zag de wereld er nog anders uit. Daar verklaarde Porsche-sportdirecteur Thomas Laudenbach nog, dat er een principe-besluit lag om tot en met 2027 in het WK actief te blijven, zij het wel met de kanttekening dat het programma ieder jaar door de raad van bestuur moet worden goedgekeurd. Zo’n beslissing werd “ergens in de zomer” verwacht. Inmiddels schrijven we september en is er nog steeds geen officieel groen licht. Laudenbach zei afgelopen weekeinde bij de WEC-race in Austin tegen verslaggevers dat er “geen haast” was, maar een volmondig “ja” bleef uit. En volgens meerdere bronnen zijn mensen van het Porsche-Penske-fabrieksteam, dat in het Duitse Mannheim zijn Europese thuisbasis voor het WEC-programma heeft, al op zoek naar ander werk.

Bedrijfseconomisch gezien gaat het bij Porsche niet goed. Er zijn miljarden geïnvesteerd in de ontwikkeling van elektrische auto’s, waaronder het topmodel Taycan, maar de vraag naar elektrische Porsches blijft dramatisch achter bij de verwachtingen. Sterk gedaalde verkopen in China, jarenlang een van de belangrijkste markten voor Porsche, en de importpolitiek van president Trump met invoerheffingen in de Verenigde Staten zijn eveneens belangrijke factoren.

Over de BoP mag in het FIA WEC op straffe van boetes en andere mogelijke sancties officieel niet worden gesproken, maar dat de BoP dit seizoen verre van ideaal is, lijdt geen twijfel. Anders is het immers niet te verklaren dat Toyota, vorig jaar nog wereldkampioen bij de merken, dit jaar nog geen race gewonnen heeft en vaak al blij mag zijn als de auto’s in de punten eindigen. En ook Porsche, dat vorig jaar de rijderstitel binnenhaalde, had het dit seizoen zwaar. De tweede plaats in Le Mans was een positief gegeven en de winst van afgelopen weekeinde in Austin ook, maar zeker dat laatste resultaat was in belangrijke mate te danken aan de uitzonderlijke omstandigheden in de regen.

250908 WEC Porsche actie
Afgelopen zondag won Porsche de natte WEC-race in Austin

Bij monde van sportdirecteur Laudenbach pleit Porsche al sinds lange tijd voor een nieuw sportwagenreglement waarin er niet langer sprake is van technisch meer geavanceerde LMH’s en meer uniforme LMDh’s, maar één gemeenschappelijke standaard, waarmee de gelijkschakeling van beide concepten niet langer noodzakelijk is. Zoiets zou op zijn vroegst aan het einde van de huidige homologatieperiode, vorig jaar verlengd van oorspronkelijk eind 2027 tot eind 2029, het geval kunnen zijn. In de zomer maakte de ACO weliswaar bekend dat de hypercar-klasse vanwege het succes blijft bestaan tot eind 2032, maar zonder verder in details te treden over de concrete regels.

Dat bij Porsche en vooral ook bij Roger Penske als mede-eigenaar van het fabrieksteam Le Mans nog hoog op de prioriteitenlijst staat, is een publiek geheim. Ook als Porsche niet langer een volledig WK-programma zou draaien, zou deelname aan de 24 Uur van Le Mans nog steeds een mogelijkheid zijn, omdat er voor het kampioensteam uit de IMSA-serie standaard een startplaats in Le Mans gereserveerd is, en de kans is zeer groot dat Porsche die titel binnenhaalt. En stel dat Porsche een tweede auto zou inschrijven, dan zal de organisatie van de Franse klassieker die zeker niet weigeren.

Het is inderdaad allemaal nog speculatie, maar vele tekenen wijzen er wel op dat de WEC-seizoensfinale in Bahrein wel eens het voorlopig laatste optreden van het team Porsche Penske Motorsport in de hoogste klasse van het FIA WEC zou kunnen zijn.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet